رونمایی از «دیوان حافظ» به خط میرزامحمدرضا کلهر

در مراسم رونمایی از کتاب بزرگ «دیوان حافظ» به خط میرزا محمدرضا کلهر درباره چگونگی یافتن این کتاب فاخر و انتشار آن بحث و تبادل نظر شد.

تظاهرات

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی رونمایی از کتاب فاخر «دیوان حافظ» اثر مرحوم میرزا محمدرضا کلهر با حضور خوشنویسان مشهوری از جمله غلامحسین امیرخانی مجتبی ملک زاده محمد هیجمید ع. صداقت جباری علی شیرازی امیر احمد فلسفی الهه خاتمی اسرافیل شیرچی رضا یسوالی محمدعلی قربانی محمد شهبازی حسین غلامی حمیدرضا قلیچ خانی ایرج نعیمایی و رسول مرادی محمد ماهی نسممیر عبدالحمد رئیس جمهور حسینی سید شهاب الدین شکیبا رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و کاوه علینقی مدیر انتشارات آبان. چهارشنبه 7 آذر در گالری موسسه نام برگزار شد.

مؤسسه فرهنگی هنری نام در راستای هدف خود مبنی بر ارائه آثار زیبای هنری در قالب محصولات چندفرهنگی در اختیار مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با همکاری انتشارات آبان منتشر شد. کمک امیر عبدالحسینی

حمیدرضا قلیچ خانی مقدمه این اثر را بر عهده داشته است. «بزودی نسخه ای از دیوان حافظ توسط میرزا محمدرضا کلهر تألیف و در مؤسسه نام منتشر شد. درباره این اثر نظر استاد خوشنویسی پرسیده شد و همه متفق القول بودند که خط میرزا رضایی کلهر است.

اینشرح عجمی از تنظیم دیوان حافظ در نسخه خطی میرزا رضا کلهر

اینحمید عجمی هنرمند خوشنویس وی در تشریح ترتیبات دیوان حافظ گفت: یکی از روزهای سال 59 یا 60 یکی از دوستان با من تماس گرفت و به من گفت که نسخه ای از خط در خانه پیدا شده است گروهی. مشخص شد خانه ای که منافق در آن حضور داشته متعلق به پسر ذکاءالملک فروغی بوده و احتمالاً نسخه کشف شده متعلق به فروغی بوده است. به دوستم گفتم کپی ها را می خواهم و او آنها را برای من آورد و ما توافق کردیم که آنها را شکسته و بررسی کنیم. وقتی بررسی و دمونتاژ به پایان رسید و طبقه بندی شد به سراغ استاد غلامحسین امیرخانی رفتم تا قطعات را طبق نظر ایشان دسته بندی کنم. حتی برای اطمینان چند قطعه گرفتم تا کی خسرو خروش و عباس اخوین را در اختیار داشته باشم و در نهایت یک مجموعه مجلل جمع آوری شد.

وی گفت: خط دیوان ضعیف است اما معلوم است که همه روحانیون دیوان یک نفر هستند و آن ضعف باید کمی صبور بوده باشد. بعداً متوجه شدیم که مواد کاغذ در آن قسمت های ضعیف متفاوت است و این باعث می شود نویسنده احساس ناراحتی کند. بنابراین اگر بین کیفیت خطوط تفاوت وجود دارد به دلیل نوع کاغذ است.

این خوشنویس ادامه داد: از استاد کی خسرو خروش خواستم برای شروع کتاب چهره ای به سبک میرزا محمدرضا کلهر بکشد و در هر صورت کتاب منتشر شد.

حمید عجمی گفت: سالی که این قطعات را پیدا کردیم سال میرزا محمدرضا کلهر هم بود بنابراین برای چاپ کتاب با استاد صحبت کردیم. برای ما هم اتفاق افتاد که نمایشگاهی از استادان خوشنویسی در منطقه نستعلیق برپا کردیم و این نمایشگاه به یاد میرزا رضایی کلهر در خانه سوره برگزار شد.

کانون نویسندگان ایران به دلیل کشف این 120 قطعه توسط مرحوم کلهر یکصدمین سالگرد درگذشت میرزا محمدرضا کلهر را جشن گرفت. همچنین این جریانات باعث می شود مقبره مرحوم کلهر شناسایی شود و اجازه نصب آرامگاهی به یاد ایشان در محل آرامگاه ایشان به ما داده شده است.

تظاهرات

اینما این را مدیون مجموعه دارانی هستیم که نگران گسترش هنر هستند

اینغلامحسین امیرخانی او گفت: «وظیفه و دینی که اکنون در این جلسه دارم این است که از کسانی که خط را حفظ می کنند تشکر کنم.

وی به انتخاب نسخه های خط اشاره کرد و آن را مبنای اول کتاب خواند که بعدها با نام «مرقه رنگی» منتشر شد.

امیرخانی با تاکید بر توجه مجموعه دار به نسخ خطی و قطعات خطی گفت: خط نفیس سید حسین میرخانی نویسنده سابق را در کانون نویسندگان حفظ کرده ایم و در ایران سال هاست و حضور چندین ساله او باعث حضور عزیزان شده است. آنهایی که این هنر ناب

او گفت: «سال گذشته یک مجموعه دار زنگ زد که حدود 30 عدد علی اکبرخان کاوه را برای فروش آورده اند. این فرصتی شده است تا در مورد استادان صحبت کنم زیرا ما از حضور و تجربه بزرگ ترین خوشنویسان معاصر بهره ای نمی بریم اما این 30 قطعه مانند جایگاه او راهنمای بزرگی است. من پنجاه اثر یا بیشتر را انتخاب کرده ام که از طرف صاحب اثر منتشر کرده ام. جامعه خوشنویسی که اغلب از آثار کاوه چونگ محروم هستند از این آثار چاپی بهره می برند. حیف شد آثارش دیده نمی شد.

این هنرمند پیشکسوت خوشنویس با اشاره به اینکه ما به مجموعه دارانی که دغدغه هنر را داشتند بدهکار بودیم گفت: اگر مجموعه داران ندانند و نگران نباشند این آثار در جایی پیدا نمی شود. شاید بتوان یکی از مؤثرترین مؤلفه های رشد کیفی در خوشنویسی معاصر را بهره مندی از این آثار دانست.

امیرخانی در پایان گفت: در این راه از بیش از 500 سال تجربه و راهنمایی هنرمندان خوشنویسی که سلب کرده ایم بهره مندیم و به همین دلیل این کتاب فاخر «دیوان حافظ» نوشته مرحوم کلهر نیز مهم است.

تظاهرات

باید از نقش مرحوم کلهر در خوشنویسی معاصر صحبت کرد

در ادامه مراسم استاد خوشنویسی به بیان آثار فاخر میرزا محمدرضا کلهر پرداخت.

علی سیراسی وی در سخنانی کوتاه گفت: به نظر من کتاب خوب میرزا محمدرضا کلهر می تواند بسیار موثر باشد. زیرا نقطه عطفی در خوشنویسی است.

اینامیر احمد فیلسوف خوشنویس وی همچنین گفت: امیدوارم شرایط مناسبی برای بحث نقش مرحوم کلهر در خوشنویسی معاصر فراهم شود. زیرا پس از ظهور صنعت چاپ در ایران باید سرنوشت خوشنویس را بدانیم. همه قبول داریم که میرزا رضا کلهر منشی قهار است و تماماً وقف نویسندگی او بوده و باید به او داد و رفتارش را درست قضاوت کرد. بهتر است از کلهر فقط خوشنویسی انتظار داشته باشیم.

تظاهرات

اینمجتبی ملک زاده وی همچنین خاطرنشان می کند که یکی از مواردی که امروزه در خوشنویسی کم است نوشتن است و انتشار این کتاب می تواند به رفع تناقضات خط کمک کند.

اینحسین غلامی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: ما سال هاست که در عرصه هنر فعالیت می کنیم و این برای من افتخار است چرا که در کنار استادی مانند حمید عجمی هستم و در حال مطالعه مجموعه ای هستیم که این بخش را ارائه می دهد. یادم هست با چه دقتی مشغول تهیه کار و مجموعه سیاه مشق های میرزا محمدرضا کلهر بودیم. زحمات حمید عجمی را دیده ام و اکنون جای تشکر دارد. نوشتن جلد و مقدمه دیوان حافظ را نیز مفتخرم.

مای عراقی وی همچنین در مورد انواع چاپ صحبت کرد.

تظاهرات

این

تظاهرات

در پایان این مراسم حمید عجمی کتاب فاخر «دیوان حافظ» نوشته میرزا محمدرضا کلهر را افتتاح کرد و شعری را قرائت کرد.

پوسترهای مراسم نیز به امضای کلیه اساتید و هنرمندان حاضر در جلسه رسید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا