روش های از بین بردن و کنترل لهجه

گرچه تفاوت در لهجه و لحن صحبت کردن می تواند زیبا و قابل احترام باشد، اما، برای افراد زیادی صحبت کردن بدون لهجه اهمیت زیادی دارد. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که حین صحبت کردن در یک موقیعت اجتماعی، متوجه لهجه خود شده باشید که روی فن بیان شما تاثیر بگذارد. در این موقعیت ها،گاهی صحبت کردن بدون لهجه و ایجاد ارتباطی موثر با سایر افراد برای شما یک ایده آل است. در این مقاله بهترین راهکار هایی که می توانید با کمک آنها لهجه خود را مدیریت کنید آورده شده است.

راهکار های عملی کنترل لهجه

به افراد بدون لهجه خوب گوش دهید

خوب گوش دادن، یکی از مهم ترین مهارت های افرادی است که فن بیان قدرتمند و حرفه ای دارند و در واقع بخشی از این فن بیان قدرتمند خود را مدیون این مهارت گوش دادن خود هستند. چرا که زمانی که شما به خوبی چیزی را گوش کنید، کم کم صدا و آوای آن در ذهنتان ساخته می‌شود و به نوعی پیش زمینه آن صدا در ذهن شما ساخته می‌شود. یعنی راحت تر می‌توانید به مطالبی که شنیدید عمل کنید و یا آن صدایی را که شنیدید تکرار کنید.

تمام تمرکزتان بر روی این ۳ مورد باشه

اگر ما بتوانیم این سه ویژگی یعنی گوش‌ها و حافظه شنیداری و نحوه بیان را تقویت کنیم، بدون شک می‌توانیم هر لهجه‌ای را فرابگیریم؛ و به هیچ عنوان فراموش نکنید که این کار حداقل یک بازه‌ی ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد! و نیاز به تمرین‌های روزانه و مستمر است. شاید یک لهجه سال‌ها در زبان شما جا خوش کرده باشد؛ اما اگر تمرینات آگاهانه باشد خیلی سریعتر میتوان کنترل و مدیریتش کرد!

کنترل لهجه

زیاد فیلم و اخبار ببینید

همان طور که گفتم گوش کردن به صدای افرادی که لهجه ندارند، یکی از بهترین تمرینات از بین بردن لهجه است. در فیلم ها وسریال ها هم که پر است از افراد بدون لهجه! پس طبیعی است که تماشای فیلم و سریال ها و دقت به صدا و آوای آن ها، می‌تواند کمک بسیار زیادی بر روند مدیریت لهجه شما داشته باشد.

معاشرت با افرادی که بدون لهجه صحبت می کنند

توجه داشته باشید محیط و افرادی که در طول روز با آن ها معاشرت دارید تاثیر به سزایی روی لهجه و گویش شما دارند و بهتر است زمانی که تصمیم به تغیر لهجه تان گرفتید بهتر است از روابط اجتماعی خود استفاده کنید و فردی که آن زبان را به خوبی می شناسد و یا حتی در آن شهر زندگی می کند انتخاب کنید.

تلفظ صحیح حروف و کلمات

برای آنکه بتوانید بدون لهجه صحبت کردن را به سادگی بیاموزید باید در ابتدا سعی کنید که به خوبی بشنوید و نحوه ی ادای صحیح کلمات را به خاطر بسپارید. مهم ترین مورد این است که چگونه می توانید تلفظ درست کلمات را به دست بیاورید؟ اگر مایل باشید که با مطالعه کتاب، زبان فارسی را کاملا روان و بدون لهجه صحبت کنید فرهنگ لغت فارسی می تواند منبع معتبر و قابل دسترسی برایتان باشد.

ابتدا کلمات را بدون لهجه تلفظ کنید بعد به سراغ آوای خود بروید

نکته دیگری که باید قبل از تمارینی که می‌خواهم به شما بدهم آن را رعایت کنید، این است که خیلی عجله نداشته باشید و نخواهید به یک باره تمام لهجه خود را از بین ببرید. به خودتان زمان بدهید و از چیزهای کوچک شروع کنید. همان طور که گفتم لهجه شما سال هاست که همراهتان است و طبیعتاً نمی‌توانید به یک باره این چند سال را نا دیده بگیرید.

حذف لهجه

از کلمات سخت موقتاً استفاده نکنید

یکی از مهم ترین اخطارهایی که باید به شما در حین از بین بردن لهجه خود بدهم، این است که سعی کنید تا مدتی از کلمات سخت و در اصطلاح لفظ قلم استفاده نکنید. چرا که ممکن است حین بیان هر کدام از آن ها تپق بزنید یا اشتباهی مرتکب شوید که باعث خنده دیگران شود و یا خودتان اعتماد به نفستان را از دست بدهید و دیگر سراغ صحبت کردن نروید. پس تا زمانی که به طور کامل نتوانستید لهجه خود را مدیریت کنید، از کلمات سخت استفاده نکنید.

آیا حذف کامل لهجه امکان پذیر است؟

لهجه را به طور کامل نمی توان حذف کرد، اما می توان آن را مدیریت کرد. برای این که لهجه نداشته باشید و لهجه خود را کاهش دهید، سعی کنید تا می توانید این تمرین ها را بصورت مداوم انجام دهید. ما با پیدا کردن لغات یا اعرابی که بیشترین لهجه را در آن ها داریم و تمرین کردن روی واژگان درست آن ها، می توانیم بر لهجه ای خود مدیریت داشته باشیم. البته گاهی ما خودمان متوجه این تفاوت ها نمی شویم. یعنی زمانی که لهجه کمتر می شود، به همان نسبت دریافت تفاوت‌ها سخت‌تر خواهد شد. پس نیاز است در این مرحله از یک نفر دیگر کمک بگیرید. در نهایت، نیاز به تمرین روزانه برای به دست آوردن لهجه جدید امری ضروری است. شما می توانید با خودتان( در ذهنتان) تمرین کنید. اما بهتر این است که با افرادی که بدون لهجه صحبت می کنند تعامل داشته باشید. این باعث می شود که روی لهجه شما هم تاثیربگذارد. دائماً صدای خود را ضبط کنید و گوش کنید و تغییرات را مشاهده کنید.

دکمه بازگشت به بالا