علمی و پزشکی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – سلام آنلاین

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای هضم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی سالم و مغذی تاثیر مثبتی بر سلامت انسان دارد، عدم توجه به انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش سلام آنلاین.نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا استفاده از این مواد باعث تغییر دمای پوست نیز می شود به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما در افراد می شود. عمل مخالف با نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. مصرف آب میوه ها و سبزیجات تازه و سرد، روح را انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که در نوزادان مقدار کل آب بدن به ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما با افزایش سن این مقدار کاهش می یابد. با چاقی درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، دستورالعمل های زیر برای مصرف مایعات بر اساس مکان، جنسیت و وضعیت سلامتی ارائه شده است:

نوشیدن هشت لیوان آب خوب در روز برای بزرگسالان توصیه می شود.

نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

مادران شیرده برای تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

هیدراتاسیون کافی در افراد بالای 55 سال مورد تاکید است. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف دارو، مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود هستند.

برای خانم های باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های کافئین دار تاکید شده و آب به عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می شود. همچنین استفاده از مایعات بین وعده های غذایی و نه همراه با غذا در هنگام سوء تغذیه توصیه می شود.

در صورت بروز یبوست ناشی از کاهش تحرک دستگاه گوارش، مصرف مایعات فراوان مانند آب یا آب میوه های طبیعی همراه با غذاهای پرفیبر مانند نان، سنگ، حبوبات و غلات توصیه می شود. به کنترل حرکات روده کمک می کند.

نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در تمام نقاط جهان در بازار موجود است و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار گرفته است. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای زنان باردار، مبتلایان به فنیل کتونوری و افرادی که به طور مکرر آنها را مصرف می کنند مضر باشند. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها منجر به کاهش وزن می شود بلکه به دلیل تحریک اشتها باعث افزایش وزن نیز می شود. مردم اغلب نوشیدنی های رژیمی را با رژیم کاهش وزن اشتباه می گیرند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به جای نوشیدنی های معمولی، نوشیدنی های رژیمی می نوشند و علت اصلی چاقی نوع نوشیدنی نیست، بلکه مقدار و انواع انسان است. رژیم غذایی ..

از طرفی نمی توان از هر نوع و مقدار غذایی استفاده کرد و ادعا کرد که چون نوشابه رژیمی مصرف می شود منجر به چاقی نمی شود. لازم به ذکر است که جایگزینی نوشابه رژیمی گزینه مناسبی برای پیشگیری و مدیریت چاقی نیست.

افرادی که فعالیت بدنی دارند یا در معرض هوای گرم هستند باید مایعات زیادی بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید شده است. برای سالمندان، نوشیدن حداقل شش لیوان مایعات در روز برای هیدراته ماندن ضروری است. زیرا این افراد با وجود اینکه واقعاً به آب نیاز دارند، کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض کم آبی بدن و یبوست هستند.

آب به طور کلی بهترین نوشیدنی است و باید بیشتر مایعات ما را تشکیل دهد. نوشیدنی‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی سرشار از قند و حداقل ویتامین و مواد معدنی هستند. به عبارت دیگر، انرژی بالایی دارند و در عین حال به ندرت مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری از مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در صورت کم آبی و نیاز به نوشیدن آب از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

یکی از راه های اطمینان از مصرف مایعات کافی در روز، توجه به ماهیت ادرار روزانه است. ادرار باید سبک و بی بو باشد.

میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری به دست آمده از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر بدون چربی یا شیر بدون چربی، ماست یا آب میوه های تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند و کالری اضافی ندارند. همچنین برای تعیین میزان کالری دریافتی و تعادل و وزن مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کمتر توصیه می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا