دور باطل جنگ! – سلام آنلاین

دور باطل جنگ! - ایسنا

پس از گذشت یک سال از جنگ غزه درها روی همان پاشنه باز می شوند. اسرائیل در سالگرد تاسیس خود حمله زمینی دیگری به جبالیه در شمال نوار غزه را زیر بمباران شدید انجام داد و از ساکنان بیت لاهیا بیت حانون کارکنان مجروحان و سه پزشک این بخش خواست تا آنجا را تخلیه کنند. او مانند روزهای اول جنگ و حوادث بیمارستان شفا اما اکنون در سایه جنگ لبنان می خواهد به هدفی دست یابد که شمال و جنوب غزه را جدا کرده و منطقه شمال را از سکنه خالی کند. راه.

به گزارش سلام آنلاین صابر گل عنبری در یادداشتی نوشت: بعد از یک سال جنگ غزه دری که روی همان پاشنه باز می شود. اسرائیل در سالگرد تاسیس خود حمله زمینی دیگری به جبالیه در شمال نوار غزه را زیر بمباران شدید انجام داد و از ساکنان بیت لاهیا بیت حانون کارکنان مجروحان و سه پزشک این بخش خواست تا آنجا را تخلیه کنند. او مانند روزهای اول جنگ و حوادث بیمارستان شفا اما اکنون در سایه جنگ لبنان می خواهد به هدفی دست یابد که شمال و جنوب غزه را جدا کرده و منطقه شمال را از سکنه خالی کند. راه.

به گفته منابع اسرائیلی و فلسطینی مواضع حماس در جبلیه از حملات و درگیری تا خمپاره و راکت کمتر از روزهای اولیه جنگ است.

حملات مجدد به جبلیه و سایر مناطق پس از یک سال پس از چندین حمله قبلی نشان می دهد که دور باطل جنگ به تازگی آغاز شده است.
اسرائیل هنوز در حدود 80 درصد از مناطق مسکونی غزه حضور نظامی ندارد و در مناطق مسکونی همچنان با عملیات های جاری مواجه است. پس از هر حمله پس از یک یا دو هفته پس از تجربه عملیات طرف مقابل عقب نشینی می کرد و پس از مدتی بمباران شدید باز می گشت و در عرض یک سال این حادثه تکرار می شد.

شمال نوار غزه اولین منطقه ای بود که اسرائیل پس از حملات هوایی شدید از 7 اکتبر سال گذشته به آن حمله کرد و در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که نیروهای گردان حماس را پاکسازی کرده و پایان حمله به آنجا را اعلام کرد.

اما پس از حملات به جنوب نوار غزه چندین بار به مناطق مختلف شمال منطقه بازگشت و عملیات زمینی گسترده ای انجام داد.

این تعجب آور است زیرا این جنگ گسترده در منطقه کوچکی در حال وقوع است که از همه جهت محاصره شده است. جنگ غزه با جنگ افغانستان عراق ویتنام و … یکی نیست. هیچ یک از احزاب غیرعادی در این کشورها وضعیت نوار غزه را ندارند و ندارند. پس اغراق نیست اگر بگوییم با نابرابرترین و غیرعادی ترین جنگ (با یک بخش غیرعادی و یک قسمت کهن) در تاریخ معاصر روبرو هستیم.

به همین دلیل اکثر کارشناسان پس از آغاز جنگ کامل اسرائیل تخمین می زنند که حماس بیش از دو هفته دوام نخواهد آورد و اسرائیل دوباره غزه را اشغال خواهد کرد.

اما در عین حال نویسندگان معتقدند که هدف جنگ قابل دستیابی نیست. گذشت یک سال و تداوم حملات هوایی و زمینی از ابتدا حکایت از این ادعا دارد. این پیش بینی همچنین با هدف شناخت هر دو طرف جنگ نقاط ضعف و قوت آنها بررسی دقیق جنگ های قبلی و … در بیش از سه دهه است.

این دور باطل جنگ جز پیروزی استراتژیک یک ساله پیروزی راهبردی برای اسرائیل به ارمغان نیاورده است و بعید است که تا پایان جنگ محقق شود. به ویژه بر اساس گزارش های رسانه های اسرائیلی حماس به طور گسترده نیروهای رزمی خود را در همه مناطق بازسازی کرده و به گفته منابع نیروهای مرگبار خود را جابجا کرده و نزدیک به 5000 نیروی جدید جذب کرده است.

اما تعداد زیاد تلفات و خسارات مالی و ویرانی و تبدیل غزه به آوار و جهنم برای آوارگان آن نه تنها محصول طبیعی جنگ است بلکه به نظر می رسد برای چندجانبه گرایی در نظر گرفته شده است. رویارویی با استراتژی اسرائیل با سه هدف که با تحمیل هزینه های بی سابقه طرف بی سابقه جنگ را وادار به تسلیم کرده و مردم آسیب دیده از جنگ را وادار به شورش می کند. هر دو هدف هنوز در غزه محقق نشده است. اما هدف سوم شاید مهمتر از دیگری ایجاد نوعی محاصره با تزریق و تثبیت تصویر غزه است که در ضمیر ناخودآگاه سایر کشورها و احزاب در حال تخریب است تا آنها میل حمله را از بین ببرند. اسرائیل از آنها. ذهن

بعید است که این محاصره در ذهن احزاب ناسازگاری مانند چریک ها و سازمان ها ایجاد شده باشد و تجربه تاریخی نشان داده است که معمولاً این حجم از خون دود و ویرانی بستری برای پرورش خشونت و سرسختی برای انسان ها است.

بسیار بعید است که مردم «به دنبال صلح» از این تراژدی تاریخی غزه بیرون بیایند و در آینده بازوی آشتی را به سوی اسرائیل دراز کنند. از جهنمی که اسرائیل در غزه ایجاد کرد ده ها صدها و حتی هزاران نفر بیرون خواهند آمد. این قتل عام خود سوخت چرخه خشونت بی پایان است و اسرائیل را با 7 اکتبر بیشتری روبرو می کند. بنابراین طبق سنت تاریخ اسرائیل یک بازنده استراتژیک خشونت گرانبها خواهد بود. مگر اینکه دو میلیون فلسطینی در نوار غزه نزدیک به 4 میلیون فلسطینی در کرانه باختری و حدود دو میلیون فلسطینی در اسرائیل حذف شوند یا برای تشکیل کشور فلسطین موافقت شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا