در جست‌وجوی  گنج‌های پنهان سنگلج

همزمان با هفته تهران و سالروز تاسیس تئاتر سنگلج ، برنامه ای برای معرفی راهنمایان تور با بناهای تاریخی منطقه سنگلج که اغلب در پشت درهای بسته پنهان هستند ، برگزار شد.

در جست‌وجوی  گنج‌های پنهان سنگلج

ماریا یمزعلی ، دبیر انجمن راهنمایان تهران برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی به سلام آنلاین گفت: برنامه راهنمای تور بنای تاریخی سنگلج به مناسبت هفته هفته تهران و پنجاه و ششمین سالگرد جشنواره سنگلج با همکاری انجمن سنگلج و کمیسیون ویژه برای حفاظت و مرمت ساختمان ها در محله قدیمی تهران به عنوان یک جاذبه گردشگری ایجاد شد.

وی گفت: ما معتقدیم تهران و به ویژه سنگلج دارای جاذبه های تاریخی است که برخی از آنها بازسازی شده و برخی نیاز به بازسازی دارند. اکثر این ساختمانها فقط ظرفیت دارند و هنوز به یک جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند و در اختیار گردشگران قرار ندارند و اکثر این ساختمانها به روی بازدیدکنندگان بسته است.

جمالی گفت: “انگیزه ما برای راه اندازی این گشت های تخصصی ایجاد جریان برای تبدیل ظرفیت نادیده گرفته شده از مناطق قدیمی تهران مانند سنگالاچ به یک جاذبه گردشگری است.”

به گزارش سلام آنلاین ، راهنمای تور از خانه پدر شوهر جلال العمد دیدن کرد که در جاده کناز اسد در منطقه سنگلاچ واقع شده است ، خانه ای که هنوز علامت خانه یک باستان شناس ایرانی را بر خود دارد ، اما در آن با سهل انگاری تخریب شده است. هرکسی که یک سال پیش با بازسازی خانه موافقت کرد هنوز کار خود را شروع نکرده است و ورودی خانه هنوز برای عموم بسته است.

نیما توسلی ، نماینده انجمن سنگلج ، در این بازدید گفت که خانه پدری جلال می تواند عنصر مشخص کننده سنگلج باشد. این خانه در سال 2004 در فهرست میراث ملی ثبت شد و پس از آن بودجه ای برای مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به حراج گذاشته شد ، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

ابوالقاسم ساسان ، راهنمای پیشکسوت تور در این بازدید ، در حیاط خانه پدری جلال آل احمد توضیح داد که سنگلج یکی از چهار منطقه قدیمی تهران است و سنگلج اصلی تخریب شده و به جای آن پارک شهر ساخته شده است. به در صورت باقی ماندن هر یک از ساختمانهای قدیمی ، بقایای لاچهای اصلی هستند ، مانند خانه مصطفی الملک یا خانه عتر ، پدر جلال العماد ، که زمانی امامت عماز زاید ناصدن بوده است.

کلیسای سنت جورج ، که در 1169 تاسیس شد ، یکی دیگر از ظرفیت های مخفی محله سنگلچ است ، مانند خانه پدری جلال که برای عموم آزاد نیست. در طول بازدید ، راهنما درهای بسته کلیسا را ​​دید. در واقع ، این کلیسا برای عموم آزاد نیست زیرا این مرکز برای توانبخشی و مراقبت از سالمندان است.

مسجد Mahajirajabali یا “دونگ هونگ هار” یکی از مکان های قابل مشاهده در سانگلاچ نسبت به دو ساختمان قبلی است و در این تور به راهنماهای گردشگری به عنوان یک جاذبه گردشگری بالقوه معرفی شد. រ. مسجد هفت رنگ در سال 1245 توسط استاد رستم مم ساخته شد و در سال 1334 به ثبت ملی رسید. مسجد هنوز در حال مرمت است و داربستي در حدود 60-70 سال قدمت دارد كه در تاريخ بي نظير است.

علی شریعتمداری ، یکی از اعضای هیئت امنای مسجد ، از مسجد دیدن کرد که مورد توجه حسن پیرنیا ، مورخ و سیاستمدار بود و آن را معماری خود می دانست.

خانه مصطفی مالک ، وزیر حمل و نقل سابق که وعده بازسازی و احیای آن را داده اما موفق به انجام آن نشده است ، یکی دیگر از آثار تاریخی در سنگلج است که درها باز است. بازدید از این خانه قاجاری با معماری و دکوراسیون برگرفته از اروپا غیرممکن است و گاهی اوقات در تعطیلات نوروز و با برخی تسهیلات تور ، درهای آن باز است. خانه وضعیت مناسبی ندارد و هر بار که به آنجا سر می زنید می توانید سرعت تخریب آن را مشاهده کنید.

خانه شیخ فضل الله نوری که در آن گل کاشته می شود و فقط پایتخت و سقف آن از بیرون نمایان است ، یکی دیگر از توانایی های غیرقابل دسترسی سنگلج است و در این تور به راهنمای جاذبه های سنگلج این خانه که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد توصیه می شود. ، در پشت شهرداری تهران قرار دارد ، اما به نظر نمی رسد بتوانند آن را نگه دارند و خانه پشت دیوارها در حال پوسیدگی است.

خیابان ها و کوچه های منطقه سنگلج و سپس تئاتر 56 ساله از دیگر جاذبه های این منطقه تاریخی است که معرفی می شود. تئاتر سنگلج در اوایل دهه 40 ساخته شد و آثار و اجراهای غلامحسین ساعدی ، اکبر رادی ، محمود استاد محمد ، جعفر ولی ، عباس جوانمرد و علی نصیریان و دیگر هم نسلان را دید که می توانستند هنگام تماشای نمایش تماشا کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا