درگذشت جوان‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک

درگذشت جوان‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک

به گفته مرکز تحقیقات و دانشگاه چین، لی، دومین دانشمند جوان برنده جایزه نوبل در سال 1957، یکشنبه در خانه خود در سانفرانسیسکو در سن 97 سالگی درگذشت.

به گزارش سلام آنلاین لی، که کارش باعث افزایش آگاهی از فیزیک ذرات شده است، یکی از بزرگترین اساتید این رشته است.

او شهروند آمریکایی از سال 1962 است و همچنین استاد افتخاری دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

رابرت اوپنهایمر، که به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می شود، زمانی لی را به عنوان یکی از بزرگترین فیزیکدانان نظری زمان خود ستود که کارش “تازه، انعطاف پذیر و دارای سبک عالی” بود.

لی در 24 نوامبر 1926 در شانگهای متولد شد و سومین فرزند از شش فرزند پدر تجاری تسینگ کونگ لی و مادرش مینگ چانگ چانگ بود.

او دبیرستان را در شانگهای گذراند و در دانشگاه ملی چکیانگ در استان گوئیژو و دانشگاه ملی جنوب غربی در کونمینگ در استان یوننان تحصیل کرد.

او پس از سال دوم تحصیلی از دولت چین برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا بورسیه دریافت کرد.

بین سال‌های 1946 تا 1950 در دانشگاه شیکاگو زیر نظر انریکو فرمی برنده جایزه نوبل تحصیل کرد.

در اوایل دهه 1950، لی در رصدخانه یرکس در ویسکانسین، در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، و در موسسه آموزش عالی در پرینستون، نیوجرسی کار می کرد.

تحقیقات او در مکانیک بنیادی ذرات، آمار، نجوم، فیزیک و نظریه میدان برجسته ترین مطالعه اوست.

در سال 1953 در دانشگاه کلمبیا به عنوان استادیار ثبت نام کرد. سه سال بعد، در سن 29 سالگی، جوانترین استاد آنجا شد. او مدلی برای مطالعه پدیده های کوانتومی مختلف ابداع کرد که به «مدل لی» معروف است.

در سال 1957، لی همراه با چن-نینگ یانگ، به دلیل تلاش در یافتن تقارن ذرات اتمی در تعامل با نیروهایی که اتم‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. لی با ۳۱ سالگی دومین دانشمند جوانی است که این جایزه را دریافت کرده است.

او جوایز متعددی از جمله جایزه آلبرت انیشتین برای علم، مدال گالیله گالیله، و همچنین دکترای افتخاری و افتخارات از سازمان های سراسر جهان دریافت کرده است.

به گفته رسانه های دولتی، زمانی که چین در دهه 1970 به روی مبادلات بین المللی باز شد، لی در بازدیدهای مکرر برای آموزش و تشویق توسعه به کشورش بازگشت.

5858

دکمه بازگشت به بالا