اجتماعی

درباره ذخیره‌گاه زیست‌کره ارژن و ‌پریشان چی می‌دانید؟

ارژن و پریشان که در سال 1351 مساحت 595000 هکتار را به خود اختصاص داده بودند ، به عنوان “پارک های ملی” شناخته می شدند و با کاهش مساحت در سال 1353 به “مناطق حفاظت شده” معروف شدند. این منطقه با نام “پارک بیولوژیکی پاریس و هانوی” در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. تالاب های ارژن و پاریشان در سال 1976 در فهرست تالاب های بین المللی پیمان رامسر ثبت شد.

به گزارش سلام آنلاین. تالاب های ارژن و پریشان ، جنوب غربی استان فارس ، از مهمترین تالاب ها و زیستگاه های کشور با ارزش بیولوژیکی بالا هستند. بیشتر آب تالابهای ارژن از طریق بارندگی و ذوب برف زمستان تأمین می شود. چشمه Sanman ، شمال تالاب ، همچنین منبع تأمین آب تالاب Argen است. آب دریاچه پاریس نیز از طریق آب باران ، رواناب و چشمه های دائمی و فصول اطراف تالاب تأمین می شود. از دیگر منابع تأمین آب در تالابهای ارژن و پریشان می توان به آبهای موجود در ارژن و آبهای اطراف آن ، رواناب از آبهای زیرزمینی و آبهای زیرزمینی با منشأ کارستی اشاره کرد.

مهمترین فعالیتهای انسانی در این ذخیرهگاه شامل کشاورزی ، دامپروری ، ماهیگیری ، تفریح ​​و بوم گردی است.

در بالاترین عرض های جغرافیایی ذخایر بیوگاز ارژن و پریشان (بالای گودال برف در ارتفاع 2900 متری سطح دریا) ، تنه درختان پراکنده هستند. جنگل بلوط از پایین کوه شروع می شود و بیشتر منطقه را پوشش می دهد. پایین ترین نقطه این منطقه ، مناطق کم ارتفاعات اطراف پاریس ، والت لند است که فقط 800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد ، گونه های زیادی از جانوران در گذشته و امروز برجسته بوده اند ، به جز در مناطق محدودی که هیچ اثری دیده نمی شود. .

این منطقه دارای تنوع زیستی ویژه ای در منطقه و زیستگاه آن است. با توجه به تالاب های بین المللی ارژن و پریشان ، بیش از 200 گونه پرنده و پرنده مهاجر در منطقه دیده می شود. همچنین ، تنوع آب و هوایی در مناطق شمالی و جنوبی منطقه منجر به مشاهده 49 گونه پستاندار در منطقه شده است. بیشتر تقسیمات پرندگان در لبه دو تالاب و ارتفاع مرکزی منطقه واقع شده اند و سایر گونه ها به غیر از گوزن زرد که در منطقه اطراف زندگی می کنند ، در تمام مناطق منطقه دیده می شوند.

مهمترین پستانداران منطقه روباه ، گرگ ، سگ وحشی ، خوک وحشی ، خرس قهوه ای ، توفو و 14 گونه خفاش هستند.

سیزده گونه ماهی از جمله اوشین ، شربت ، گامبوزیا ، ماماهای شگفت انگیز و سه گونه دوزیستان ، از جمله: قورباغه ها ، باتلاق ها ، باتلاق ها ، علف ها و قورباغه های درختان و 37 نوع خزندگان که در این منطقه زندگی می کنند.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ، تهدیدهای اصلی تالاب های ارژن و پریشان خشک شدن دریاچه ها ، برداشتن بی رویه آب از آنها و حفر چاه های غیرمجاز در اطراف آنها است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا