علمی و پزشکی

دانستنی‌هایی درباره هوس‌های غذایی

به گزارش شفاف. ایران-ایران وی نوشت: “گرسنگی می تواند توسط بسیاری از عوامل ، جسمی و روحی تحریک شود.” در برخی موارد ، می توانند نشانه ای از بیماری زمینه ای باشند و نباید آنها را نادیده گرفت.

دلایل احتمالی گرسنگی

اشتها توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود که معمولاً به دو دسته اصلی جسمی و ذهنی تقسیم می شوند.

علل جسمی

عدم تعادل لپتین و گرلین: عدم تعادل این سطح هورمون ها ، که عامل استرس و گرسنگی هستند ، می تواند در برخی افراد باعث بی اشتهایی شود.

– بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر گیرنده های بویایی و چشایی تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اشتها شود.

علائم قبل از قاعدگی: تغییراتی در استروژن و پروژسترون که قبل از قاعدگی رخ می دهد می تواند باعث افزایش اشتها شود ، به ویژه برای غذاهای پر کربوهیدرات.

کمبود خواب: خواب کم یا خیلی کم می تواند در سطح هورمون های مسئول تنظیم گرسنگی ، سیری و چرخه های خواب تداخل ایجاد کند و احتمال گرسنگی شدید را به ویژه در شب افزایش دهد.

– رژیم غذایی سوnut تغذیه: برخی از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر می توانند به شما در احساس سیری کمک کنند. یک رژیم غذایی با مواد مغذی کم می تواند گرسنه شود و یا دچار بی اشتهایی شود. حتی اگر کالری کافی داشته باشید.

کمبود آب بدن: کمبود آب بدن در برخی افراد باعث گرسنگی یا تشنگی می شود.

جمعیت باکتریایی روده بزرگ: برخی شواهد نشان می دهد که نوع باکتری در روده بزرگ می تواند بر تعداد و نوع اشتهای فرد تأثیر بگذارد. با این حال ، برای تأیید این پیوند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

– فعالیت بدنی: افزایش سطح فعالیت بدنی ، حتی از طریق پیاده روی ، می تواند به کاهش اشتها کمک کند. به همین ترتیب ، تحرک کم ممکن است دلیلی برای تجربه حرص و طمع بیشتر باشد.

– غذاهای بسیار فرآوری شده برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی و قندهای اضافه شده می توانند علائم اعتیاد آور ایجاد کرده و احتمال از دست دادن اشتها را افزایش دهند.

خوردن غذاهایی که می خواهید اغلب: کم خوردن در هنگام گرسنگی می تواند به کاهش این اشتهای خاص کمک کند.

دلایل روانشناختی

فشار: استرس می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. افزایش سطح کورتیزول ممکن است با گرسنگی ، ولع مصرف و رفتارهای استرس زا یا بیشتر همراه باشد.

شخصیت: برخی شواهد نشان می دهد کسانی که غیر از انگیزه فوری کار دیگری انجام می دهند ممکن است احساس گرسنگی کنند.

زمینه خوردن: مغز شما می تواند مصرف مواد غذایی خاص را با یک زمینه خاص پیوند دهد. به عنوان مثال ، ذرت بو داده و فیلم.

حالت روانی یک شخصاحساسات خاص می توانند محرک اشتها باشند. به عنوان مثال احساسات منفی به نظر می رسد اشتها را افزایش می دهد ، که سریع و آسان آماده می شود و معمولاً حاوی مواد مضر است.

آیا گرسنگی نشانه سوnut تغذیه است؟

یک باور عمومی وجود دارد که گرسنگی نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. در اکثر موارد ، این نظریه در حال حاضر به دلایلی از نظر علمی پشتیبانی نمی شود.

به عنوان مثال ، اشتهای شور گاهی به دلیل کمبود سدیم ایجاد می شود. با این حال ، بیشتر افرادی که گرسنه غذاهای شور هستند ، فاقد این ماده مغذی هستند.

علاوه بر این ، طبق نظریه سو mal تغذیه ، انتظار می رود که بیشتر ولع ها منجر به غذاهای غنی از مواد مغذی و کمتر فرآوری شده مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات یا خوراک دام شود.

اما در واقع ، بیشتر اشتها دارای ارزش غذایی کمی هستند ، مانند غذاهای فرآوری شده ، چربی ها ، قندها یا نمک.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان معمولاً اشتهای مختلفی دارند. به عنوان مثال ، زنان بیشتر تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارند ، در حالی که مردان بیشتر غذاهای شیرین را ترجیح می دهند.

اما شواهد اندکی مبنی بر کمبود مواد مغذی زنان که احتمالاً در غذاهای شیرین وجود دارد و یا مردان کمبود مواد مغذی موجود در غذاهای معطر وجود دارد ، وجود دارد.

سرانجام ، تحقیقات نشان می دهد که اگر غذاهای کم مصرف تری بخورید ، گرسنه نخواهید بود.

خواستن چیز دیگری غیر از غذا چطور؟

گرچه به نظر می رسد گرسنگی نشانه سو mal تغذیه نیست ، ولع مصرف غیر غذایی می تواند باشد.

نمونه ای از این مشکل اختلال Pica است که می تواند منجر به ولع مصرف غیر غذایی مانند صابون و یخ شود.

پیکا بیشتر در کودکان و زنان باردار دیده می شود و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

با این حال ، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ماکارونی اغلب دچار کمبود آهن ، کلسیم یا روی هستند.

میل به مواد غیر غذایی اغلب با مصرف مکمل ها برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز متوقف می شود.

البته ، همه موارد Pika با مصرف مکمل ها از بین نمی روند. بنابراین ، برای تعیین نقش دقیق کمبود مواد مغذی در این منطقه ، تحقیقات بیشتری لازم است.

دکمه بازگشت به بالا