عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

این خودروساز هم اکنون با ضرر 150 میلیارد تومانی مواجه است. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، با این حال، مسئولان صنعت امیدوارند به پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید با شرایط فعلی دست پیدا کنند.

به گزارش سلام آنلاین دنیای اقتصاد وی نوشت: «نقشه راه برای تحول صنعت خودرو ایران با راه اندازی مجمع در دولت سیزدهم کلید خورده است، در شرایطی که انتظار می رود مشکلات نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو از موانع بزرگی باشد.» برای ادامه این مسیر.

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و بخش مهمی برای مقابله با تحریم های صنعت خودرو است، حرکت به سمت پلت فرم جدید و روشمند. پوست دچار استرس می شود. بنابراین خودروسازان محصولات و پلتفرم های قدیمی خود را با محصولات مبتنی بر پلت فرم های جدید یا ساختارهای اصیل جایگزین می کنند. همانطور که گفته شد، مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودروی داخلی در پیش گرفته است، بیشتر با تحریم های بین المللی همراه است، چرا که دولت از ابتدا تعهدات خود را با برجام و کشور به وضوح مشخص کرده است. . فعالیت هسته ای و با پیش بینی اینکه تحریم ها تا سال ها میهمان اقتصاد کشورمان شود، تدبیری برای صنعت خودرو اندیشید.

اینکه زیرساخت های طرح برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران هموار است یا خیر، سوالی است که مسئولان صنعت باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که با پافشاری بر مشکلات و مسائلی که منجر به زیان های هنگفت در صنعت خودرو می شود، قطعا سیاست گذاران توان پرداخت هزینه های خود را در صنعت خودرو نخواهند داشت. یکی از این مشکلات قیمت گذاری و اجاره ای است که در کنار این اصل بین برخی افراد توزیع می شود و خودروساز را متوجه ضررهای هنگفت می کند. این خودروساز هم اکنون با ضرر 150 میلیارد تومانی مواجه است. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، با این حال، مسئولان صنعت امیدوارند به پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید با شرایط فعلی دست پیدا کنند.

البته این مفهوم یا نقشه راه بیش از یک دهه است که در بین متولیان صنعتی کشور دست به دست می شود، بنابراین نظرات در این زمینه فراوان است. اگرچه در سال‌های اخیر تحریم‌ها به شدت شرایط فعلی نبوده و خودروسازان از منابع مالی کافی برخوردار هستند، اما صنعت خودرو کشور ترجیح می‌دهد این منابع را صرف مسائل غیرتولیدی کند و توجه چندانی به بهبود پلت فرم ندارد. اکنون به نظر می رسد شرایط کنونی سیاستمداران را مجبور به انتخاب راهی کرده است که سال گذشته باید طی می شد.

از سال 1376 همزمان با اعمال تحریم های سختگیرانه بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. خروج شرکای خارجی خودروسازان، توقف واردات قطعات ضروری محصولات تولیدی، کاهش شدید تولید خودرو و علاوه بر این موارد، تقویت کنترل دولت بر عملکرد خودروسازان، این صنعت را با خود مواجه کرده است. شرایط دشوار. علاوه بر همه این موارد، تداوم قیمت گذاری از یک سو و افزایش قیمت نهاده های تولید، از سوی دیگر، صنعت خودرو با کمبود نقدینگی و تولید با زیان مواجه است. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصول یا ارتقای کیفیت تولید خودرو متوقف می شود و خودروساز تنها موظف به از سرگیری تولید است. صنعت خودروسازی کشور هم اکنون در وضعیت بهتری قرار دارد و ترافیک نسبت به سال های 1388 و 1379 مطلوب تر است. اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، مشکل کمبود نقدینگی در شرکت های خودروسازی همچنان پابرجاست.

بر این اساس، با وجود چنین شرایطی، سیاست‌گذارانی که از توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم‌ها مطلع شده‌اند، به دنبال راه‌حل‌هایی در صنعت خودرو هستند. به این ترتیب نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران نیز بر همین اساس ترسیم می شود. همانطور که قبلاً گفتیم اجرای این سند واقعاً نیازمند زیرساخت هایی از جمله مدیریت نقدینگی سه خودروساز کشور است که زیان انباشته و زیان تولید برای اجرای طرح های عمرانی به هم گره خورده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستگذاران به فکر زیرساخت نباشند، این سند با اسناد بی سابقه ای نیز همراه خواهد بود که به شدت بلندپروازانه و ناتوان از اجرا هستند.

از سوی دیگر، این وزارتخانه همچنان بر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی تمرکز دارد که به نظر می رسد با برنامه های تغییر صنعت خودرو همخوانی ندارد. در صورت تکمیل واگذاری سهام، سهامداران عمده برای حذف پلتفرم قدیمی و تولید محصولات جدید، طرح‌ها یا روش‌های قیمت‌گذاری را طراحی می‌کنند و سیاست‌گذارانی که از قبل مسیر را برنامه‌ریزی کرده‌اند، دیگر در این زمینه تصمیم‌گیری نخواهند کرد. .

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه ساز تامین صنعت خودرو در کنار جریان تحریم ها شد. این بدان معناست که دولت به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است و احتمالاً برای ادامه تحریم ها. آنچه مشخص است خودرو یکی از صنایع محرک کشور است و رشد تولید منجر به افزایش شاخص های صنعتی و همچنین رشد اقتصادی می شود. بنابراین برنامه ریزی صنعتی برای سیاست گذاران و دولت ها حائز اهمیت است. اما قبلاً اشاره شد که بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران در برنامه گذار به پلت فرم جدید و روش تغییر پلت فرم مورد تاکید قرار گرفته است. مردم بومی گزینه ها و اهداف زیادی را تعیین می کنند.

در این سند تاکید شده است که در صورت افزایش تولید خودروسازان از طریق پلتفرم ها یا ساختارهای بومی، نبض طراحی محصول و دانش فنی حاصل شده و تاب آوری صنعت خودرو کشور در برابر مجازات افزایش می یابد. با این حال این سوال مطرح می شود که چرا در شرایط فعلی وزارت حراست مجبور به حذف سکو یا ساختمان قدیمی است؟ در این زمینه در سند ذکر شده است که این محصولات دارای مسائل کیفی فراوان و همچنین دستیابی به استانداردهای 85 گانه می باشند، بنابراین یکی از مهمترین رویکردهای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور بر تحولات جدید متمرکز است. محصولات مبتنی بر پلتفرم ها یا زیرساخت های جدید ..

اما نکته دیگری که در سند تحول بر آن تاکید شده، تولید خودروهای اقتصادی است. با حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405 خلأ چنین خودرویی از سوی خودروساز برطرف نمی شود و به همین دلیل در سند تحول خودروسازی ایران راهی وجود دارد. برای پر کردن این فضا در این سند تاکید شده است که ایجاد محصولات اقتصادی جایگزین تنها از طریق توسعه محصولات بسیار بومی امکان پذیر است، تنها در این سند همچنین تاکید شده است که واردات نمی تواند خلاء خودروهای اقتصاد بازنشسته را پر کند. از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی مدرن که در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی گنجانده شده است.

اما در اینجا به برخی از پروژه های کلیدی توسعه محصول جدید در خودروسازان داخلی اشاره می کنیم. طراحی و توسعه خودروی ایران “ری را” خودرو آریا طراحی و توسعه خودروی سایپا طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و دسته بندی محصولات اقتصادی) طراحی و توسعه خودروی ایران بر اساس پلت فرم تندر، طراحی و توسعه وسایل نقلیه اطلس. با این حال، سیاست گذاران در نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران نیز به این نکته اشاره می کنند که توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختار داخلی تنها به دو خودروساز بزرگ جهان محدود نمی شود و تنها در داخل کشور و اجرای این روش نیز وجود دارد. در بخش خصوصی نیز مبتنی بر ادغام است. روند توسعه محصول کرمان موتور در توسعه محصول نیز نشان دهنده برندهای داخلی و دستاوردهای تولید داخلی نزدیک به 80 درصد است.

اما علاوه بر این، سیاست گذاران تاکید می کنند که علاوه بر رویکرد پلت فرم و توسعه محصولات جدید، خودروسازان در مراکز تحقیقاتی نیز فعال هستند تا رویکردهای جدید صنعت خودرو مانند توسعه خودروهای برقی، اتصال خودران را به روز کنند. ماشین ها. خودم و غیره. و نمونه های مشترک حمل و نقل و صنعتی این پروژه ها نیز در دست ساخت و در حال انجام تست های اعتبار سنجی می باشد.

خودروهای جدید تولید شده است

وزارت ایمنی برنامه راهبردی دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای پیگیری سیاست های صنعت خودروسازی کشور تنظیم کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودروهای اقتصادی دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروهای ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدولی برای پروژه راهبردی منتشر شده است. خودروهای ایران و سایپا برای تولید خودروهای سواری. در این جدول تاکید شده است که شاهین CVT تولیدی سایپا از اول اسفندماه سال جاری شروع به تولید می کند و طبق برنامه زمان بندی شده 80 درصد کار برای اجرای پروژه انجام شده است. همچنین کل بودجه و همچنین بودجه جذاب پروژه 72.2 میلیارد تومان است.

محصول دیگر شاهین پلاس است که 30 درصد بودجه در حال تهیه و اجراست. این خودرو در دو مرحله تا پایان سال جاری و تیرماه سال آینده وارد خط تولید می شود. تولید آریا نیز از 24 اسفند آغاز می شود. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. اطلس نیز با بودجه کل 404.3 میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد. شروع تولید این محصول در تاریخ 1 ژوئن 1402 بوده است. سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی 34 درصد رشد داشته است. این خودرو اوایل شهریور سال آینده به خط تولید خواهد رسید.

خودروها به زودی وارد بازار می شوند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا