اجتماعی

خودداری شرکت‌های خارجی در تامین داروهای بیماران ایران

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه معافیت از دارو بیشتر جنبه شعاری دارد، گفت: شرکت های معروف خارجی که داروی بیماران تالاسمی را تولید می کنند، درخواست ایران را بی پاسخ گذاشتند و دارو را بعد و بعد از آن ارسال نکردند. با تاخیر، تعداد محدودی دارو به ایران ارسال شد. ما حمل دریایی می کنیم.

به گزارش سلام آنلاین. دکتر سید حیدر محمدی درباره فعالیت سازمان غذا و دارو در ارائه دارو به بیماران تالاسمی در سال 1402 می گوید: سازمان غذا و دارو در تلاش است تا به هر طریق ممکن نیازهای درمانی بیماران تالاسمی را برطرف کند. بخشی از این تقاضا از طریق تولید دارو در شرکت های دارویی داخلی و بخشی از طریق تعهدات واردکنندگان دارو تامین می شود.

وی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو تلاش داریم تا ارز مورد نیاز واردکنندگان دارو را تا حدودی تامین کنیم تا در واردات داروهای مورد نیاز تداخل نداشته باشیم و از سوی دیگر در تلاشیم تا کیفیت دارو را ارتقا دهیم. داروها.” او افزود. داروی محلی ساخته شده و مورد نیاز بیماران در سراسر کشور است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تاثیر تحریم‌ها بر حوزه دارویی بر تامین داروی بیماران تالاسمی گفت: متاسفانه نمایندگان شرکت‌های تحریم‌کننده از جمله نوارتیس و باکستر اعلام کردند که ما تحریم نمی‌کنیم، بلکه آنها را تحریم می‌کنند. درخواستی که از ایران برای پاسخگویی به تقاضای دارو دریافت می شود یا ما را بی پاسخ می گذارند و دارو را ارسال نمی کنند یا بعد از چند ماه تاخیر به ما مقدار محدودی دارو می دهند. در واقع این شرکت ها سهامداران زیادی دارند و می توانند با مشکل مواجه شوند. آنها اعلام رسمی نکردند و گفتند ما تحریم نکردیم، اما در واقع به ما دارو ندادند.

وی با اشاره به اینکه Novartis و Baxter، تولیدکنندگان شیمی درمانی، از ارسال این داروها به ایران خودداری کردند، گفت: عدم ارائه شیمی درمانی زمانی رخ می دهد که ما به شدت به این داروها نیاز داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با تایید اینکه داروی بیماران تالاسمی نیز در داخل تولید می شود، تاکید کرد: برخی از بیماران ما نیاز به داروهای خارج از کشور دارند، بنابراین از شرکت های خارجی می خواهیم تا جایی که می توانند دارو وارد کنند. اما در واقع به ما دارو نمی دهند.

محمدی افزود: خیلی وقت ها برای شرکت های دارویی خارجی ارز می فرستیم اما آنها دارو نمی فرستند. معلوم است وقتی ارز را می دهید حداکثر یک ماه دارو را بدهند. اما شش ماه گذشت و دارو تحویل نشد، ارز باطل شد و شرکت دوباره ارسال کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان دارای مجوز از سازمان غذا و دارو به طور کلی تمامی آزمایشات را با موفقیت پشت سر می گذارند. برخی از داروها برای برخی بیماران مناسب نیستند، در چنین مواردی باید داروهای جایگزین انتخاب شود. معمولاً توصیه ما این است که تا حد امکان داروی محلی را با داروی دیگری جایگزین کنید. بیماران می توانند با استفاده از توصیه پزشک از داروهای رایج بین شرکت های مختلف استفاده کنند. زیرا فرمول اصلی دارو یکی است و ترکیبات جانبی آن است که به طور کلی متفاوت است. زمانی که بیمار بخواهد دارویی را که مصرف می‌کند یا نحوه استفاده از آن را تغییر دهد، مثلاً از طریق خوراکی یا تزریقی، مداخله پزشکی جدی لازم است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی حمایت از بیماران تالاسمی ابراز امیدواری کرد: امسال عرضه دارو در حوزه تالاسمی پایدار باشد و بتوانیم داروهای جدید بیشتری اضافه کنیم. منابع

محمدی افزود: امسال در نظر داریم فرم های تزریقی دفروکسامین را از یک شرکت معتبر خارجی اضافه کنیم و این امر باعث می شود تا عرضه دارو در این زمینه پایدارتر شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا