
کتاب کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان اثر سوزان لتزلر کول گزارشی دقیق از شیوه ی کار و استراتژی های ده کارگردان برجسته آمریکایی در حین تمرینات تئاتر ارائه می دهد و نگاهی عمیق به فرآیند خلق اثر نمایشی دارد. این اثر نه تنها برای متخصصان کارگردانی بلکه برای بازیگران و علاقه مندان به هنر نمایش نیز منبعی ارزشمند محسوب می شود که دریچه ای به سوی دنیای پنهان پشت صحنه می گشاید.
دنیای تمرین تئاتر قلمرویی خصوصی و اغلب نادیده گرفته شده است. جایی که ایده ها شکل می گیرند متن جان می گیرد و همکاری میان هنرمندان به اوج می رسد. کتاب کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان نوشته ی سوزان لتزلر کول دقیقاً بر همین فضای کمتر دیده شده تمرکز دارد. نویسنده در این اثر با رویکردی تحلیلی و مشاهده گرانه به سراغ تمرینات ده تن از کارگردانان برجسته آمریکایی رفته تا استراتژی ها روش ها و چالش های آن ها را در حین کار ثبت و بررسی کند. این کتاب نه تنها یک گزارش صرف بلکه تلاشی برای رمزگشایی از فرآیند خلاقانه کارگردانی در عمل است.
سوزان لتزلر کول با حضور در جلسات تمرین کارگردانانی چون پیتر سلرز لی بروئر امیلی مان جوآن آکالایتیس الینور رنفیلد ریچارد فورمن و الیزابت لوکومپت داده های ارزشمندی را جمع آوری کرده است. این رویکرد که در زمان جرج برنارد شاو نمایشنامه نویس ایرلندی نوعی تابو و دخالت در امور محرمانه محسوب می شد اکنون به لطف تلاش کول به منبعی غنی برای مطالعه تبدیل شده است. او به جای استفاده از ابزارهای ضبط مدرن از دفترچه یادداشت برای ثبت مشاهدات و گفتگوها استفاده کرده و این موضوع حس نزدیکی و دقت خاصی به گزارش های او بخشیده است.
تمرکز کتاب بر روی تمرینات به خواننده اجازه می دهد تا شاهد لحظه به لحظه شکل گیری یک اثر نمایشی باشد. از اولین خوانش متن تا جزئی ترین میزانسن ها و کار بر روی شخصیت ها همه در این گزارش ها جای دارند. کارگردانان مورد مطالعه در این کتاب چهره های تأثیرگذاری در تئاتر معاصر آمریکا هستند و کار آن ها بر روی نمایشنامه های کلاسیک و مدرن مانند باغ آلبالو دایی وانیا هملت و سفر بیگل به جذابیت و عمق این اثر افزوده است. این کتاب نشان می دهد که چگونه تئوری های کارگردانی در مواجهه با واقعیت های صحنه و بازیگران به عمل تبدیل می شوند و چگونه هر کارگردان با نگاه و روش منحصر به فرد خود جهان پنهان نمایشنامه را آشکار می سازد.
درباره کتاب کارگردان ها در تمرین
کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» اثری منحصر به فرد در حوزه ادبیات نمایشی است که به طور خاص بر فرآیند عملی کارگردانی تمرکز دارد. سوزان لتزلر کول نویسنده کتاب به جای پرداختن به تئوری های انتزاعی کارگردانی خواننده را مستقیماً به سالن های تمرین می برد تا شاهد چگونگی کار کارگردانان برجسته در مواجهه با متن بازیگر و فضای صحنه باشد. این رویکرد مبتنی بر مشاهده و تحلیل تفاوت اساسی این کتاب با بسیاری از آثار دیگر در این حوزه است.
نویسنده با دقت و وسواس فراوان جلسات تمرین ده کارگردان تأثیرگذار آمریکایی را زیر نظر گرفته است. این کارگردانان هر یک دارای سبک و متدولوژی خاص خود هستند و کول با ثبت جزئیات تعاملات آن ها با بازیگران تصمیم گیری ها چالش ها و راه حل هایشان تصویری زنده و پویا از فرآیند خلق تئاتر ارائه می دهد. او به عنوان یک ناظر آگاه صرفاً وقایع را ثبت نمی کند بلکه به تحلیل استراتژی های پنهان در پشت اقدامات کارگردان می پردازد و چرایی انتخاب های آن ها را واکاوی می کند.
یکی از نکات جالب توجه در مورد روش تحقیق کول استفاده او از دفترچه یادداشت به جای ضبط صوت است. این انتخاب نه تنها بر دقت مشاهدات او تأکید دارد بلکه شاید نشان دهنده تلاشی برای حفظ حریم خصوصی نسبی فضای تمرین و ایجاد حس اعتماد با هنرمندان بوده است. این روش به او اجازه داده تا بر جزئیات دقیق تمرکز کند و نقل قول ها و اتفاقات را با نگاهی تحلیلی ثبت نماید. این رویکرد کتاب را از یک گزارش خشک و رسمی فراتر برده و به آن حسی انسانی و ملموس بخشیده است.
کارگردانانی که کول در این کتاب به مطالعه ی کارشان پرداخته طیف متنوعی از رویکردها را نمایندگی می کنند. از کارگردانانی که بر تحلیل دقیق متن و روانشناسی شخصیت ها تمرکز دارند تا کسانی که به دنبال کشف فرم های جدید نمایشی و استفاده خلاقانه از فضا و بدن بازیگر هستند. این تنوع مطالعه ی کتاب را برای خواننده بسیار غنی می سازد چرا که با متدهای مختلفی برای حل مسائل رایج در فرآیند تمرین آشنا می شود. کتاب «کارگردان ها در تمرین» نه تنها یک منبع آموزشی بلکه یک سند تاریخی ارزشمند از شیوه های کارگردانی در اواخر قرن بیستم در آمریکا محسوب می شود.
کتاب کارگردان ها در تمرین مناسب چه کسانی است؟
کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» اثری است که دایره مخاطبان آن بسیار گسترده تر از صرفاً کارگردانان حرفه ای است. اگرچه نام کتاب مستقیماً به این گروه اشاره دارد اما محتوای آن برای هر کسی که به نحوی با دنیای تئاتر و هنر نمایش در ارتباط است می تواند سودمند و الهام بخش باشد.
در وهله اول این کتاب برای دانشجویان و علاقه مندان به کارگردانی تئاتر یک منبع آموزشی بی نظیر است. آن ها می توانند با مطالعه ی دقیق گزارش های کول با چگونگی کار عملی کارگردانان بزرگ آشنا شوند. این کتاب به آن ها نشان می دهد که تئوری ها چگونه در عمل پیاده می شوند با چه چالش هایی روبرو می شوند و چگونه راه حل های خلاقانه برای مشکلات تمرین پیدا می شود. دیدن فرآیند آزمون و خطا تصمیم گیری های لحظه ای و تعاملات کارگردان با بازیگران درک عمیق تری از این حرفه به دست می دهد.
بازیگران نیز می توانند از مطالعه ی این کتاب بهره ی فراوان ببرند. با فهمیدن اینکه کارگردانان چگونه فکر می کنند چه دغدغه هایی دارند و از بازیگران چه انتظاراتی دارند بازیگران می توانند درک بهتری از جایگاه خود در فرآیند تمرین پیدا کنند. این دانش متقابل می تواند به همکاری مؤثرتر و خلق آثاری منسجم تر منجر شود. آشنایی با متدهای مختلف کارگردانان به بازیگران کمک می کند تا خود را با سبک های کاری متنوع سازگار کنند و انعطاف پذیری بیشتری در کارشان داشته باشند.
علاقه مندان به تئاتر منتقدان پژوهشگران و حتی کسانی که صرفاً از تماشای نمایش لذت می برند نیز می توانند از این کتاب استفاده کنند. این اثر دریچه ای به سوی پشت صحنه می گشاید و فرآیند پیچیده ی خلق هنری را آشکار می سازد. با خواندن این کتاب تماشاگران می توانند نمایش ها را با نگاهی عمیق تر و آگاهانه تر ببینند و از جزئیات کار کارگردان و بازیگران بیشتر قدردانی کنند. این کتاب به آن ها نشان می دهد که محصول نهایی روی صحنه نتیجه ساعت ها کار فشرده تفکر و خلاقیت در فضای تمرین است.
فهرست مطالب کتاب
ساختار کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» به گونه ای تنظیم شده است که خواننده را گام به گام با دنیای پنهان تمرین تئاتر آشنا کند. پس از یک مقدمه که احتمالاً به معرفی موضوع و اهمیت آن می پردازد فصول اصلی کتاب به بررسی کار هر یک از کارگردانان اختصاص یافته است. این ساختار فصلی به خواننده اجازه می دهد تا به صورت متمرکز بر روی شیوه ی کاری یک کارگردان خاص عمیق شود و سپس آن را با متدهای دیگر مقایسه کند.
فهرست مطالب ارائه شده در منبع نمایانگر این ساختار است:
به جای مقدمه
1: جهان پنهان
2: اِلینور رِنفیلد: در کارگردانی باغ آلبالو
3: ماریا ایرِنه فورنِس: در کارگردانی دایی وانیا و میدان اَبینگدن
4: امیلی مان: در کارگردانی اجرای عدالت
5: جوآن آکالایتیس: در کارگردانی سفر بیگِل
6: الیزابت لوکُمپت: در کارگردانی وسوسۀ سنت آنتونی اثر فرانک دِل
7: ریچارد فورمن: در کارگردانی تولد شاعر
8: رابرت ویلسن: در کارگردانی پنجره های طلایی و هملت ماشین
9: لیویو سیولِی: در کارگردانی هملت
10: پیتر سِلِرس: در کارگردانی دو چهره در نور شدید بنفش
11: لی بروئر: در کارگردانی مورچۀ مبارز
12: مؤخره
همانطور که مشاهده می شود هر فصل پس از فصل اول که کلیات جهان پنهان تمرین را معرفی می کند به یک کارگردان خاص و کار او بر روی یک یا چند نمایشنامه مشخص می پردازد. این انتخاب نمایشنامه ها نیز تصادفی نیست و اغلب نمایشنامه هایی هستند که به کارگردان اجازه می دهند تا جنبه های خاصی از متد خود را به نمایش بگذارد. مطالعه ی این فصول به صورت جداگانه یا متوالی هر دو امکان پذیر است و خواننده می تواند بر اساس علاقه خود به کارگردان یا نمایشنامه خاصی مطالعه را آغاز کند. فصل مؤخره نیز به احتمال زیاد به جمع بندی یافته ها نتیجه گیری و ارائه چشم اندازهای کلی در مورد فرآیند کارگردانی اختصاص دارد.
در بخشی از کتاب کارگردان ها در تمرین می خوانیم
بخشی از کتاب که در منبع ارائه شده نمونه ای ملموس از گزارش های دقیق سوزان لتزلر کول از فضای تمرین است. این بخش به کار الینور رنفیلد بر روی نمایشنامه باغ آلبالو اثر آنتوان چخوف می پردازد و نشان می دهد که چگونه کارگردان با جزئی ترین عناصر مانند ضرباهنگ و استفاده از فضا معنای صحنه را شکل می دهد. در این بخش می خوانیم:
نفیلد با تغییر توجه خود به رانفسکایا در قطعه ا ی مشابه از کنش به شکلی آزمایشی در حالتِ استقرار جوآنا مرلین و نیز در شتاب و آهنگ او تغییر جهت ایجاد می کند کاری که به نحو کامل تری دغدغۀ کارگردان را نسبت به بازۀ زمانی و یا فضا- زمان آشکار می کند. سالی هِسِ رقصنده به روشنی این موضوع را بیان می کند: «واقعاً نمی توان بدون سخن گفتن از فضا از زمان گفت.» و عکس این موضوع نیز چنان که در هر جلسۀ تمرین آشکار می شود به همان نسبت صادق است. واکنش جوآنا مرلین به اظها رنظر زمانی-مکانیِ کارگردان («تو به هیچ وجه دنبال لوپاخین نمی دویی. آره بلند شو اما سمتش نرو… صبر کن تا خارج بشه.») لحظه ای خارق العاده در تمرین می آفریند؛ وقتی رانفسکایا برمی خیزد از لوپاخین می خواهد که بماند و فقط پیش از آنکه رانفسکایا به حرف خود ادامه دهد و حرکت کند «صبر می کند» تا او برگردد و نگاهش کند. لحن این درخواست در ترجمۀ انگلیسی («نه دوست عزیز. لطفاً بمون.») لحنی امری و حتی دستوری است نه با تحلیل دقیق انگیزش روانی بلکه به سادگی با اشارۀ کارگردان برای تغییر ضرب (تمپو) ساخته می شود. رنفیلد فقط صحنه را کُند می کند و فرصتی به لوپاخین و رانفسکایا برای ایجاد تعاملی معنادار می دهد مدت این درنگ را آن دو با هم تعیین می کنند. این قطعه با حرکت بی شتاب رانفسکایا به سمت لوپاخین پیگیری می شود.
این بخش به خوبی نشان می دهد که کارگردانی چقدر به جزئیات وابسته است. تغییر در ضرباهنگ یک حرکت لحظه ی مکث یا نحوه ی استفاده از فضا همگی می توانند معنای یک صحنه و رابطه میان شخصیت ها را دگرگون کنند. نقل قول از سالی هِسِ رقصنده در مورد ارتباط فضا و زمان دیدگاهی عمیق تر به این موضوع می بخشد و نشان می دهد که چگونه کارگردانان به این عناصر به عنوان ابزارهایی برای بیان هنری نگاه می کنند. این گزارش دقیق به خواننده اجازه می دهد تا فراتر از دیالوگ ها به لایه های زیرین اجرا و تصمیمات کارگردان پی ببرد و درک کند که چگونه یک صحنه از روی کاغذ به واقعیت صحنه تبدیل می شود.
ادامه این بخش نیز به تعامل دیگری میان کارگردان و بازیگر می پردازد:
بلافاصله پس از آن کارگردان در پاسخ به پرسش بازیگر زن دربارۀ موضع دقیق فیزیکیِ او طی جابه جایی بعدی می گوید: «من نگران این موضوع نیستم. خودت راهت رو پیدا می کنی.» اگرچه این پاسخ تا حدی خشن به نظر می رسد اما همین پاسخِ توأم با بی اعتنایی درست موقعی که بازیگر زن آمادۀ بیان گفتاری می شود که یادآور مرگ پسر جوان رانفسکایا و در نتیجه تلاش او برای خودکشی ا ست تکرار می شود. این مونولوگ بلند چنان که ویژگیِ بیشتر تمرین های اولیه است با صدایی بسیار آهسته و تقریباً نامفهوم ادا می شود و با وجود اینکه بازیگر زن پس از یادآوری مرگ کودک مطابق با دستور صحنه گریان و نالان است کاملاً «واقعی و خالص» به نظر می رسد.
این قسمت دوم جنبه ی دیگری از کار کارگردان را آشکار می سازد: اعتماد به غریزه و توانایی بازیگر در یافتن مسیر خود. گاهی کارگردان با عدم ارائه دستورالعمل های دقیق فیزیکی بازیگر را به کشف درونی و بیرونی نقش ترغیب می کند. این رویکرد می تواند به ارائه ای طبیعی تر و خالصانه تر منجر شود همانطور که در توصیف مونولوگ بازیگر زن دیده می شود. این تعاملات ظریف میان کارگردان و بازیگر هسته ی اصلی فرآیند تمرین را تشکیل می دهند و کتاب کول به خوبی این لحظات حساس و تأثیرگذار را ثبت کرده است.
جملات برگزیده ی کتاب کارگردان ها در تمرین
جملات قصار و برگزیده اغلب عصاره ی تفکر و دیدگاه نویسنده یا شخصیت های مورد بحث در یک کتاب را در خود جای می دهند. در کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» جملاتی وجود دارند که می توانند بینش های عمیقی در مورد هنر کارگردانی بازیگری و فرآیند خلاقانه ارائه دهند. این جملات ممکن است مستقیماً از زبان کارگردانان یا بازیگران نقل شده باشند یا تفسیری از سوی نویسنده باشند که به شکلی موجز یک ایده را بیان می کنند.
برخی از جملات برگزیده که در منبع به آن ها اشاره شده عبارتند از:
– با نگاه کردن می تونی به چیزهای زیادی پی ببری. (یوگی بِرّا) – توی موقعیت قرار بگیر چیز دیگه ای وجود نداره. – تصویر پابرجاست.
جمله ی اول که به یوگی بِرّا بازیکن و مربی بیسبال آمریکایی نسبت داده شده بر اهمیت مشاهده ی دقیق تأکید دارد. این جمله به خوبی با رویکرد خود نویسنده سوزان لتزلر کول در مشاهده ی فرآیند تمرین همخوانی دارد. در تئاتر نگاه کردن به معنای صرف دیدن نیست بلکه شامل تحلیل درک و تفسیر آنچه روی صحنه یا در فضای تمرین اتفاق می افتد است. کارگردانان بازیگران و حتی تماشاگران با نگاه دقیق می توانند لایه های پنهان معنا و احساس را کشف کنند.
جمله ی دوم توی موقعیت قرار بگیر چیز دیگه ای وجود نداره می تواند به اهمیت حضور در لحظه و غوطه ور شدن در شرایط نمایشی اشاره داشته باشد. این موضوع هم برای بازیگران که باید خود را در موقعیت شخصیت قرار دهند و هم برای کارگردانان که باید به طور کامل درگیر فرآیند تمرین باشند صادق است. این جمله بر واقعیت ملموس و فوری صحنه تأکید می کند؛ جایی که تئوری ها کنار می روند و عمل و واکنش در لحظه اهمیت پیدا می کنند.
جمله ی سوم تصویر پابرجاست می تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد. شاید به قدرت ماندگار تصویر بصری در تئاتر اشاره کند؛ اینکه حتی پس از پایان نمایش تصاویر کلیدی در ذهن تماشاگر باقی می مانند. یا شاید به ایده ای عمیق تر در مورد ماهیت هنر اشاره داشته باشد که در آن ایده ها و تصاویر ذهنی کارگردان یا نویسنده حتی پیش از تحقق کامل روی صحنه از نوعی پایداری و وجود برخوردارند. این جملات کوتاه دریچه هایی به سوی تفکر عمیق تر در مورد هنر نمایش و فرآیند خلق آن می گشایند و خواننده را به تأمل وا می دارند.
نقد بررسی و نظرات کتاب کارگردان ها در تمرین
ارزیابی و نقد یک اثر تخصصی مانند «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» نیازمند بررسی دقیق محتوا رویکرد نویسنده و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان و حوزه تخصصی مربوطه است. این کتاب به دلیل ماهیت منحصر به فرد خود در ارائه گزارشی دست اول از فرآیند تمرین کارگردانان برجسته مورد توجه قرار گرفته است.
یکی از نقاط قوت اصلی کتاب رویکرد مشاهده ای و تحلیلی سوزان لتزلر کول است. او صرفاً به نقل قول ها یا خاطرات اکتفا نکرده بلکه با حضور فعال در فضای تمرین جزئیات دقیق تعاملات تصمیم گیری ها و چالش ها را ثبت کرده است. این دقت در مشاهده و ثبت به خواننده اجازه می دهد تا درک عمیق تری از پیچیدگی های فرآیند کارگردانی در عمل به دست آورد. گزارش های او نه تنها نشان می دهند که کارگردانان چه می کنند بلکه تا حد امکان به چرایی اقدامات آن ها نیز می پردازند و استراتژی های زیربنایی را آشکار می سازند.
تنوع کارگردانان مورد مطالعه در این کتاب نیز یک مزیت بزرگ محسوب می شود. کول عمداً به سراغ کارگردانانی با سبک ها و متدهای کاری متفاوت رفته است. این تنوع به خواننده امکان می دهد تا با طیف وسیعی از رویکردهای کارگردانی آشنا شود؛ از کارگردانانی که بر متن و روانشناسی شخصیت تمرکز دارند تا کسانی که به فرم حرکت و عناصر بصری اولویت می دهند. این مقایسه تطبیقی درک خواننده از گستره ی امکانات در کارگردانی تئاتر را افزایش می دهد.
با این حال مانند هر اثر تحلیلی ممکن است چالش هایی نیز وجود داشته باشد. تفسیر مشاهدات همواره می تواند تحت تأثیر دیدگاه ناظر قرار گیرد. هرچند کول تلاش کرده تا گزارشی دقیق و بی طرفانه ارائه دهد اما انتخاب جزئیات برای ثبت و نحوه ی چارچوب بندی آن ها می تواند بر درک نهایی خواننده تأثیر بگذارد. همچنین فضای تمرین یک فضای پویا و لحظه ای است و ثبت کامل و بی کم و کاست همه ی اتفاقات و احساسات در قالب نوشتار کار دشواری است. با این وجود تلاش کول برای بازآفرینی این فضا بر روی کاغذ قابل تقدیر است.
نظرات و بازخوردهای خوانندگان و متخصصان تئاتر در مورد این کتاب به احتمال زیاد بر ارزش عملی و نظری آن تأکید دارند. این کتاب نه تنها برای دانشجویان و دست اندرکاران تئاتر یک منبع آموزشی ارزشمند است بلکه برای پژوهشگران تاریخ و نظریه تئاتر نیز به عنوان یک سند معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه ی این کتاب می تواند دیدگاه های جدیدی در مورد رابطه میان متن کارگردان بازیگر و تماشاگر ارائه دهد و به درک بهتر چگونگی خلق جادوی صحنه کمک کند.
راهنمای مطالعه کتاب کارگردان ها در تمرین
برای بهره مندی حداکثری از کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» می توان رویکردهای مختلفی را در پیش گرفت. این کتاب صرفاً برای یک بار خواندن و کنار گذاشتن نیست بلکه اثری است که می تواند به عنوان یک منبع مرجع مورد استفاده قرار گیرد و هر بار با نگاهی تازه مطالعه شود.
یکی از روش های مفید برای مطالعه این کتاب خواندن فصول مربوط به کارگردانان به صورت متمرکز است. هر فصل به یک کارگردان خاص و کار او بر روی یک نمایشنامه می پردازد. خواننده می تواند پیش از مطالعه هر فصل کمی در مورد نمایشنامه ی مورد بحث یا سبک کاری آن کارگردان خاص تحقیق کند تا با پیش زمینه ی بیشتری وارد فضای تمرین شود. تلاش برای تصور کردن فضای تمرین حرکات بازیگران و لحن گفتگوها بر اساس توصیفات کول می تواند به درک عمیق تر محتوا کمک کند.
روش دیگر مطالعه ی تطبیقی است. پس از خواندن چند فصل خواننده می تواند شیوه ی کار کارگردانان مختلف را با یکدیگر مقایسه کند. چگونه هر یک با چالش های مشابهی مانند کار بر روی شخصیت ایجاد ریتم یا استفاده از فضا برخورد می کنند؟ تفاوت ها و شباهت ها در رویکردهای آن ها چیست؟ این مقایسه به خواننده کمک می کند تا متدولوژی های مختلف کارگردانی را بهتر بشناسد و شاید حتی متدولوژی شخصی خود را توسعه دهد.
برای دست اندرکاران تئاتر (کارگردانان بازیگران طراحان) مطالعه ی این کتاب می تواند بسیار کاربردی باشد. آن ها می توانند ایده ها تمرین ها و استراتژی های مطرح شده در کتاب را در کار عملی خود امتحان کنند. بخش هایی که به تعامل میان کارگردان و بازیگر می پردازند به ویژه برای هر دو گروه مفید هستند و می توانند به بهبود فرآیند ارتباط و همکاری در تمرین منجر شوند. این کتاب می تواند الهام بخش برای یافتن راه حل های خلاقانه برای مشکلات رایج در فرآیند تمرین باشد.
نهایتاً می توان این کتاب را در کنار مطالعه ی نمایشنامه هایی که در آن به آن ها اشاره شده خواند. تصور کردن کارگردانی که کول توصیف می کند در حین خواندن نمایشنامه می تواند به درک عمیق تری از متن و پتانسیل های اجرایی آن منجر شود. به طور کلی مطالعه ی فعالانه پرسش گرانه و مقایسه ای می تواند به خواننده کمک کند تا حداکثر استفاده را از این اثر ارزشمند ببرد و به جهان پنهان کارگردانی تئاتر پی ببرد.
مشخصات کتاب الکترونیک
برای دسترسی به کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» در قالب دیجیتال می توان از نسخه الکترونیک آن استفاده کرد. مشخصات فنی این نسخه برای علاقه مندان به کتاب های دیجیتال اهمیت دارد و اطلاعاتی در مورد قالب حجم و سایر جزئیات فنی ارائه می دهد. این مشخصات به خواننده کمک می کند تا از سازگاری کتاب با دستگاه های مطالعه خود اطمینان حاصل کند و اطلاعات لازم برای تهیه آن را در اختیار داشته باشد.
بر اساس اطلاعات موجود مشخصات کتاب الکترونیک به شرح زیر است:
نام کتاب | کتاب کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان |
---|---|
نویسنده | سوزان لتزلر کول |
مترجمان | رفیق نصرتی سمیه نصرالهی |
ناشر چاپی | انتشارات مهرگان خرد |
سال انتشار (نسخه فارسی) | ۱۴۰۰ |
فرمت کتاب | EPUB |
تعداد صفحات | 344 |
زبان | فارسی |
شابک | 978-600-8067-67-2 |
موضوع | کتاب های هنرهای نمایشی کتاب های کارگردانی |
قالب EPUB یکی از رایج ترین فرمت ها برای کتاب های الکترونیک است که امکان تغییر اندازه متن حاشیه ها و سایر تنظیمات بصری را به خواننده می دهد و تجربه مطالعه را در دستگاه های مختلف (موبایل تبلت کتاب خوان الکترونیک) بهبود می بخشد. تعداد 344 صفحه نشان دهنده ی حجم قابل توجه محتوای کتاب است که به جزئیات فراوان در گزارش ها و تحلیل ها اشاره دارد.
سال انتشار ۱۴۰۰ برای نسخه فارسی نشان می دهد که این ترجمه نسبتاً جدید است و علاقه مندان به زبان فارسی می توانند به این اثر ارزشمند دسترسی داشته باشند. شابک (ISBN) نیز یک شناسه منحصر به فرد برای کتاب است که در فرآیندهای کتابخانه ای و خرید و فروش مورد استفاده قرار می گیرد. دسته بندی موضوعی کتاب نیز به وضوح نشان می دهد که این اثر در حوزه هنرهای نمایشی و به طور خاص کارگردانی تئاتر قرار می گیرد.
کتاب های مرتبط
برای کسانی که به مطالعه ی عمیق تر در حوزه کارگردانی تئاتر و هنرهای نمایشی علاقه مند هستند علاوه بر کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» آثار دیگری نیز وجود دارند که می توانند مکمل این کتاب باشند و دیدگاه های متنوعی را ارائه دهند. مطالعه ی کتاب های مرتبط به خواننده کمک می کند تا دانش خود را در این زمینه گسترش داده و با ابعاد مختلف کارگردانی تئوری ها و تاریخ تئاتر آشنا شود.
کتاب حرفه کارگردان
کتابی با عنوان «حرفه کارگردان» به احتمال زیاد به بررسی جامع نقش و مسئولیت های کارگردان در تئاتر می پردازد. این گونه کتاب ها معمولاً به جنبه های مختلف کار کارگردانی اشاره دارند؛ از انتخاب متن و همکاری با نمایشنامه نویس گرفته تا هدایت بازیگران طراحی میزانسن همکاری با تیم طراحی (صحنه لباس نور صدا) و مدیریت فرآیند تمرین و اجرا. این کتاب ها می توانند به مباحثی مانند تاریخچه نقش کارگردان اخلاق حرفه ای و چالش های شغلی نیز بپردازند. مطالعه ی چنین اثری در کنار کتاب کول دیدگاهی کلان تر نسبت به جایگاه و وظایف کارگردان ارائه می دهد و چارچوبی نظری برای درک بهتر مشاهدات کول فراهم می کند.
کتاب مبانی کارگردانی تئاتر
اثر دیگری با عنوان «مبانی کارگردانی تئاتر» احتمالاً بر اصول و پایه های این هنر تمرکز دارد. این کتاب ها معمولاً برای دانشجویان و هنرجویان مبتدی در نظر گرفته شده اند و به مفاهیم اساسی مانند تحلیل متن ایجاد فضای نمایشی کار با بازیگر بر روی شخصیت و صحنه ریتم و ضرباهنگ در اجرا و اصول اولیه میزانسن می پردازند. مطالعه ی چنین کتابی می تواند پیش نیاز یا مکملی برای درک عمیق تر جزئیاتی باشد که در گزارش های کول از تمرین کارگردانان حرفه ای ارائه شده است. مبانی نظری که در این کتاب ها مطرح می شود در عمل توسط کارگردانانی که کول مشاهده کرده به کار گرفته می شوند و دیدن نمونه های عملی آن ها در کتاب «کارگردان ها در تمرین» می تواند یادگیری را تسهیل کند.
کتاب کارگردان و فضاسازی در تئاتر
موضوع فضاسازی در تئاتر یکی از جنبه های حیاتی کارگردانی است که به چگونگی استفاده از صحنه طراحی دکور نور و حرکت برای ایجاد معنا و اتمسفر مناسب می پردازد. کتابی با عنوان «کارگردان و فضاسازی در تئاتر» به احتمال زیاد به بررسی نقش کارگردان در این فرآیند همکاری او با طراح صحنه و نور و چگونگی تأثیر فضا بر بازی و درک تماشاگر می پردازد. از آنجایی که در بخشی از کتاب کول به اهمیت فضا و زمان در کار کارگردانانی مانند رنفیلد اشاره شده مطالعه ی اثری تخصصی در این زمینه می تواند به درک عمیق تر این بُعد از کارگردانی کمک کند و نشان دهد که چگونه کارگردانان با استفاده از عناصر بصری و فضایی جهان پنهان نمایشنامه را برای تماشاگر ملموس می کنند.
کتاب تئاتر مدرن در پرتو نظریه و عمل جلد نخست
برای درک بهتر زمینه ی تاریخی و نظری کار کارگردانان برجسته ای که در کتاب کول به آن ها پرداخته شده مطالعه ی آثاری در مورد تاریخ و نظریه تئاتر مدرن ضروری است. کتاب «تئاتر مدرن در پرتو نظریه و عمل» احتمالاً به بررسی جنبش های مهم تئاتری از اواخر قرن نوزدهم به بعد نظریه پردازان کلیدی (مانند استانیسلاوسکی برشت آرتو) و چگونگی تأثیر آن ها بر روی شیوه های اجرایی می پردازد. کارگردانان مورد مطالعه در کتاب کول فعالیت خود را در بستر تئاتر مدرن و پست مدرن انجام داده اند و آشنایی با نظریه ها و رویکردهای این دوره ها به خواننده کمک می کند تا انتخاب ها و استراتژی های این کارگردانان را در بافت وسیع تری درک کند و جایگاه آن ها را در تاریخ هنر نمایش بشناسد.
دیگر کتاب های سمیه نصرالهی
سمیه نصرالهی یکی از مترجمان کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» است که با همکاری رفیق نصرتی این اثر مهم را از زبان اصلی به فارسی برگردانده است. نقش مترجم در دسترس قرار دادن آثار تخصصی خارجی برای علاقه مندان به زبان فارسی بسیار حیاتی است و خانم نصرالهی با ترجمه ی این کتاب به غنای ادبیات نمایشی فارسی کمک کرده است. ترجمه ی کتاب های تخصصی به ویژه در حوزه های هنری مانند تئاتر که دارای اصطلاحات و مفاهیم خاص خود هستند نیازمند دقت دانش تخصصی و تسلط بر هر دو زبان مبدأ و مقصد است.
ترجمه ی کتابی مانند «کارگردان ها در تمرین» که شامل گزارش های دقیق از فرآیندهای عملی و گفتگوهای تخصصی است چالش های خاص خود را دارد. مترجم باید بتواند لحن و فضای تمرین را حفظ کرده و اصطلاحات فنی تئاتر را به درستی به فارسی برگرداند تا خواننده بتواند تصویر روشنی از آنچه در سالن تمرین می گذرد به دست آورد. انتخاب واژگان مناسب برای توصیف حرکات احساسات و تصمیمات کارگردان و بازیگران نقش مهمی در کیفیت نهایی ترجمه ایفا می کند.
حضور نام سمیه نصرالهی به عنوان مترجم این اثر نشان دهنده ی علاقه و تخصص او در حوزه هنرهای نمایشی است. مترجمانی که به صورت تخصصی در یک حوزه فعالیت می کنند معمولاً دانش عمیقی در آن زمینه دارند که به آن ها کمک می کند تا ترجمه های دقیق تر و روان تری ارائه دهند. با توجه به اهمیت کتاب «کارگردان ها در تمرین» در حوزه کارگردانی ترجمه ی دقیق و باکیفیت آن برای دانشجویان اساتید و دست اندرکاران تئاتر فارسی زبان بسیار ارزشمند است.
اگرچه اطلاعات دقیقی از دیگر کتاب های ترجمه شده توسط ایشان در منبع ارائه نشده است اما می توان حدس زد که فعالیت های ترجمه ی ایشان ممکن است در همین حوزه هنرهای نمایشی یا زمینه های مرتبط با فرهنگ و هنر ادامه داشته باشد. علاقه مندان می توانند با جستجو در منابع کتابشناسی یا وب سایت های ناشران اطلاعات بیشتری در مورد سوابق ترجمه ی ایشان و آثار دیگری که به فارسی برگردانده اند کسب کنند و از این طریق با دیگر فعالیت های ادبی و فرهنگی ایشان آشنا شوند.
کتاب های انتشارات مهرگان خرد
انتشارات مهرگان خرد به عنوان ناشر نسخه فارسی کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» نقش مهمی در دسترس قرار دادن این اثر ارزشمند برای خوانندگان فارسی زبان ایفا کرده است. انتخاب یک کتاب برای ترجمه و انتشار به ویژه در حوزه های تخصصی مانند هنر و تئاتر نیازمند شناخت بازار نیاز مخاطبان و همچنین درک ارزش علمی و هنری اثر است. اقدام انتشارات مهرگان خرد در انتشار این کتاب نشان دهنده ی توجه این ناشر به ادبیات نمایشی و فراهم کردن منابع تخصصی برای علاقه مندان به این حوزه است.
ناشران تخصصی در حوزه ی هنر و تئاتر نقش حیاتی در توسعه دانش و ارتقاء سطح آگاهی در این زمینه ها دارند. آن ها با انتخاب و انتشار کتاب های کلیدی چه تألیفی و چه ترجمه به دانشجویان اساتید پژوهشگران و دست اندرکاران این امکان را می دهند تا با جدیدترین نظریه ها روش ها و تجربیات در سطح جهانی آشنا شوند. انتشار کتابی مانند «کارگردان ها در تمرین» که نگاهی منحصر به فرد به فرآیند عملی کارگردانی دارد می تواند به پر کردن خلأهای موجود در منابع فارسی در این زمینه کمک کند.
نام «مهرگان خرد» (Wisdom’s Mihrgan) خود می تواند نشان دهنده ی رویکرد ناشر در انتخاب آثاری باشد که به دانش فرهنگ و تفکر می پردازند. انتظار می رود که این انتشارات بر روی انتشار کتاب هایی در حوزه های مختلف علوم انسانی هنر و ادبیات تمرکز داشته باشد و آثاری با محتوای عمیق و ارزشمند را منتشر کند. انتشار کتابی در مورد کارگردانی تئاتر توسط این ناشر تأییدی بر این موضوع است که آن ها به ارائه منابع تخصصی در زمینه های هنری نیز توجه ویژه ای دارند.
برای اطلاع از دیگر کتاب های منتشر شده توسط انتشارات مهرگان خرد علاقه مندان می توانند به وب سایت این انتشارات مراجعه کرده یا فهرست کتاب های آن را در فروشگاه های کتاب و پلتفرم های آنلاین مطالعه کنند. آشنایی با سبد نشر یک انتشارات می تواند دیدگاهی کلی در مورد رویکردها و حوزه های مورد علاقه ی آن ناشر ارائه دهد و به خوانندگان کمک کند تا دیگر آثار مرتبط با علایق خود را نیز کشف کنند. حضور ناشرانی مانند مهرگان خرد در عرصه نشر به غنای فرهنگی و علمی جامعه کمک شایانی می کند.
سوالات متداول
خلاصه کتاب کارگردان ها در تمرین جهان پنهان چیست؟
این کتاب اثر سوزان لتزلر کول گزارشی دقیق و تحلیلی از شیوه ی کار ده کارگردان برجسته آمریکایی در حین تمرینات تئاتر ارائه می دهد. تمرکز کتاب بر فرآیند عملی خلق اثر نمایشی در فضای تمرین است.
نویسنده کتاب کارگردان ها در تمرین جهان پنهان کیست؟
نویسنده این کتاب سوزان لتزلر کول (Susan Letzler Cole) است. او با مشاهده ی مستقیم تمرینات کارگردانان محتوای این اثر را گردآوری و تحلیل کرده است.
مترجم کتاب کارگردان ها در تمرین جهان پنهان چه کسی است؟
نسخه فارسی کتاب «کارگردان ها در تمرین: جهان پنهان» توسط رفیق نصرتی و سمیه نصرالهی به زبان فارسی ترجمه شده است.
کتاب کارگردان ها در تمرین جهان پنهان را از کجا تهیه کنیم؟
این کتاب توسط انتشارات مهرگان خرد منتشر شده و نسخه الکترونیک آن از طریق پلتفرم های فروش کتاب الکترونیک مانند کتابراه قابل تهیه است.
موضوع اصلی کتاب کارگردان ها در تمرین جهان پنهان چیست؟
موضوع اصلی کتاب بررسی و تحلیل فرآیند عملی کارگردانی تئاتر در حین تمرین است. کتاب به استراتژی ها و روش های کارگردانان بزرگ در مواجهه با متن و بازیگران می پردازد.