علمی و پزشکی

خطرات اشعه ماوراء بنفش دستگاه‌های ژلیش ناخن

غزل زیاری در یک مطالعه اخیر، مشخص شد که لامپ های فرابنفش که برای خشک کردن ناخن ها استفاده می شود، می تواند برای سلامت انسان خطرآفرین باشد.

در مقاله ای که در Natural Relations منتشر شد، محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو دریافتند که خشک کن های ناخن که با نور فرابنفش کار می کنند می توانند به DNA انسان آسیب رسانده و منجر به تغییرات بیماری زا شوند.سرطان در سلول های فردی.

محققان اثرات این تابش را بر روی سه سلول مختلف بررسی کردند: سلول های پوست انسان (سلول های لایه بالایی پوست)، تومورهای تناسلی و تومورهای جنینی موش. آنها این سلول ها را در دو شرایط مختلف و در زمان های مختلف در معرض نور UV قرار دادند: یک بار حاد و دیگری مزمن.

نتایج نشان داد که ارتباط بین این خشک کن های ناخن و تخریب سلولی در عرض بیست دقیقه پس از تابش اشعه ماوراء بنفش باعث مرگ سلولی 20 تا 30 درصد می شود. علاوه بر این، 3 تابش متوالی به مدت 20 دقیقه منجر به مرگ سلولی 70-65 درصد شد.

لودمیل الکساندروف، یکی از مقامات این مطالعه، توضیح داد که قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش، شکل سلول هایی را که می توانند به شکل سرطان پوست در بدن انسان ظاهر شوند، تغییر می دهد. وی، استاد دانشگاه سن دیگو گفت: در عین حال، می بینیم که برخی از آسیب های DNA در طول زمان ترمیم نمی شود و پس از قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء بنفش دستگاه، تغییرات DNA ممکن است رخ دهد. در عین حال متوجه شدیم که قرار گرفتن در معرض تابش می تواند عملکرد میتوکندری را مختل کند که می تواند منجر به تغییرات بیشتر شود.«ما همان الگوی تغییر را در این بیماران می بینیم که در سلول های در معرض این تابش دیده ایم.

اگرچه نتایج نشان می‌دهد که استفاده مکرر از خشک‌کن‌های ناخن با اشعه ماوراء بنفش خطرآفرین است، اما محققان می‌گویند مطالعات طولانی‌تری لازم است تا بتوان تایید کرد که آیا این دستگاه‌ها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند یا خیر.

در عین حال، متخصصان پوست ادعا می کنند که خطر ابتلا به سرطان پوست از طریق استفاده از ژل ناخن بستگی به تعداد دفعات مراجعه به آرایشگاه دارد. دکتر ملیسا پیلیانگ در این زمینه گفت: «اگر هر هفته برای ترمیم ناخن های خود به فروشگاه لوازم آرایشی مراجعه می کنید و ده دقیقه دستان خود را زیر نور فرابنفش قرار می دهید، باید نگران باشید. اما اگر سالی چند بار به آرایشگاه مراجعه کنید جای نگرانی نیست و خطر آن بسیار کم است.»

در طول سال ها، محققان اثرات اشعه ماوراء بنفش را بررسی کرده اند تا ببینند آیا با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است یا خیر. در مطالعه‌ای که در سال 2020 در ژورنال Clinical and Aesthetic Dermatology منتشر شد، محققان بیماران 40 ساله یا کمتر را که سابقه طولانی استفاده از ژل‌های قطبی داشتند، بررسی کردند. ملانوم یا غیر ملانوم را تشخیص دهید. نتایج نشان می دهد که خطر. سرطان به دلیل استفاده از لاک ناخن، ژل و اشعه ماوراء بنفش برای خشک کردن لاک ناخن بسیار کم است.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده بیان می کند که اگرچه اشعه ماوراء بنفش می تواند برای پوست شما مضر باشد، اما لامپ های درمانی و خشک کن های ناخن، اگر طبق دستورالعمل های برچسب آنها استفاده شوند، خطر سرطان کمی دارند.

اگرچه خطر ابتلا به سرطان به اندازه استفاده از خشک کن ناخن با نور ماوراء بنفش نیست، اما طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، اشعه ماوراء بنفش مورد استفاده در برنزه کردن می تواند باعث سرطان پوست (سرطان پوست) و خطر ابتلا به آن شود. ملانوما. در عین حال آکادمی اعلام کرد که استفاده از تجهیزات برنزه کردن می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را تا 58 درصد و سرطان سلول بازال را تا 24 درصد افزایش دهد.

منبع: مستقل

5858

دکمه بازگشت به بالا