اقتصادی

خرید مسکن با وام؛ ‌ هدف جدید خانه اولی‌ها

همزمان با خروج سرمایه مورد نیاز در بخش املاک و مستغلات متوسط ​​و بزرگ، تقاضا برای واحدهای کوچک پایتخت با وام 480 میلیون تنی به طور پیوسته در حال رشد است. بررسی ها نشان می دهد که حداقل سه نشانه از متقاضیان اقناع که تمایلی به خرید آپارتمان های کوچک ندارند را می توان عمدتاً در مناطق شلوغ غرب، شرق و بخش هایی از جنوب مشاهده کرد.گوهرهای تهران.

به گزارش سلام آنلاین، در هفته های اخیر تقاضا برای وام مسکن از طریق خرید وام مسکن به 480 میلیون تن رسیده و منجر به افزایش قیمت شده است. اخذ وام عمدتا به قصد خرید یک آپارتمان کوچک انجام می شود. متقاضیان خانه اولی معمولا زمانی اقدام به خرید خانه می کنند که بازار املاک نزدیک به سطح قیمت، دریافت وام، مبلغ وام مسکن و پس انداز آنها باشد. در حال حاضر ارزش هر برگ حدود 103 هزار تومان است.

جریان نسبتاً آرامی در بازار مسکن دیده می شود. نرخ رشد ماهانه قیمت صفر است و عملیات به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. از سوی دیگر با توجه به شرایط موجود جامعه، انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمین برای ورود تقاضای مصرفی آماده است.

دلالان املاک از توقف سرمایه گذاری در شمال پایتخت خبر می دهند. رتبه یکی از حوزه های معاملات ملکی در تهران کاهش یافته است. در سال 1397 و در بحبوحه رونق بازار مسکن که با افزایش تقاضای سرمایه همراه بود، منطقه یک در تعداد معاملات رتبه 5 را به خود اختصاص داد که اکنون به رتبه هشتم رسیده است و از سوی دیگر منطقه 10 افزایش یافته است. از رتبه چهارم به مقام دوم در سال 1397 رسید. از ویژگی های بارز آپارتمان های خان 10 متراژ کوچک و قیمت ارزان است.

تجربه نشان می دهد زمانی که بازار مسکن در حال استراحت است، به تدریج فضا برای نیاز مشتریان ورودی فراهم می شود. بحران مسکن معمولاً 10 تا 15 فصل طول می کشد. به غیر از اردیبهشت و خرداد امسال که بازار مسکن به دلیل انتظارات تورمی ناشی از اصلاح نظام یارانه ای فعال بود، این بازار از سال گذشته راکد بوده و در واقع شش فصل از رکود ملکی می گذرد. بازار یابی.

خرید خانه با وام مسکن؛  گل جدید خانگی

از سوی دیگر برخی از فروشندگان واحدهای بزرگ و لوکس در ماه های اخیر آپارتمان های خود را با تخفیف عرضه می کنند. این در حالی است که به گفته مشاوران املاک در تهران، در آپارتمان های کوچک با افزایش قیمت مواجه هستیم. در حال حاضر آپارتمان های زیر 80 متر مربع 57 درصد از عملیات را به خود اختصاص می دهند. 56 درصد معاملات با هزینه کمتر نسبت به میانگین شهری (متری 43.7 میلیون تومان) انجام شده است. 50 درصد خرید و فروش ها به واحدهای زیر 3 میلیارد تومان تقسیم می شود.

منطقه 5 در غرب، منطقه 10 و 14 در جنوب و منطقه 4 در شرق پایتخت را می توان از مراکز خرید و فروش واحدهای مناسب برای دیسک های میانی و پایینی دانست. در حال حاضر بیشترین سهم از معامله متعلق به منطقه 5 با 15 درصد است. دومین منطقه دهم با 9.3 درصد است. منطقه 2 با 8.7 درصد تراکنش ها در رتبه سوم و منطقه 4 با 8.3 درصد تراکنش ها در رتبه چهارم قرار دارند.

از سال گذشته بازار مسکن به آرامی سیر نزولی داشته و نرخ رشد آن کمتر از تورم عمومی بوده است. در حال حاضر تورم نقطه به نقطه 48 درصد و افزایش قیمت مسکن در تهران 38 درصد نسبت به سال گذشته است. در واقع قیمت مسکن در مقایسه با سایر کالاها همچنان 10 درصد است. تداوم شرایط فعلی ممکن است منجر به ادغام تدریجی تقاضای مصرف کننده در بازار مسکن شود. البته اکثر کارشناسان معتقدند که بحران اقتصادی نمی تواند بازار مسکن را همیشه متوقف کند.

یکی از اثرات منفی در بازار مسکن افزایش هزینه های ساخت است که باعث افزایش ارزش واحدهای نوساز شده است. این می تواند هزینه یک واحد با عمر ساخت کمتر از پنج سال را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس انتظار می رود رشد فروش از قدیم شروع شود. در حال حاضر فروش واحدهای بالای 20 سال نسبت به سال قبل 61 درصد و نسبت به سال قبل 245 درصد افزایش یافته است.

43.7 میلیون تن در هر مترمربع مسکن در تهران

روند کاهشی نرخ رشد ماهانه قیمت ها در بازار مسکن تهران که از تیرماه سال جاری آغاز شد، بر اساس گزارش هر دو مسئول ارائه آمار ادامه یافت. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در مهرماه به 43.7 میلیون تن در هر مترمربع رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و بر اساس اعلام بانک مرکزی 38.2 درصد افزایش داشته است. . میانگین وزنی یک آپارتمان در تهران 46.4 میلیون و میانگین محاسبه شده 44.3 میلیون تن است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در مهرماه 1401 5.4 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 10.2 و یک درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا