عمومی

خالص‌سازان مشغول کارند! – سلام آنلاین

دکتر علی سرزعیم همان اقتصاددانی است که چندی پیش در چارچوب نظریه تطهیر و در ادامه تطهیر زنجیره از دانشگاه عذرخواهی کرد. خبر برکناری او باعث شد کتاب «اقتصاد برای همه» را بخوانم. یک جلد این مجموعه مربوط به اقتصاد خرد و دیگری با اقتصاد کلان است.

من کتاب های اقتصادی زیادی دیده ام. ضمناً در دوران دانشجویی در برخی از کلاسهای دانشکده اقتصاد نیز شرکت کردم، اما با توجه به تأثیر آن، استعداد درک نظریه اقتصادی و به ویژه سیاست اقتصادی را نداشتم.پیچیدگی هر سیاست بر دیگری شاخص های اقتصاد کلان و سیستم های اجتماعی. این جزوه و به خصوص زبان روان آن برای من راهنما بود و بسیاری از ابهامات را برطرف کرد.

نویسنده به تجدید ساختار اقتصادی علاقه دارد و از دولت پس از انقلاب انتقاد می کند که در زمان درآمدهای نفتی بالا و کاهش جمعیت به فکر اصلاحات ساختاری نبوده است. در عصر عصرت، هرگونه اصلاح ساختاری نیازمند دانش، آینده نگری، اعتماد به نفس و کارایی بالا بود که متأسفانه در کنار هم (و حتی گاهی یکی از آنها!) وجود نداشت.

وی در ده فصل کتاب در مورد رشد اقتصادی، سیاست های پولی، سیاست های پولی، سیاست های پیشگیری از تورم، سیاست های پولی، سیاست هایی با هدف کارآمدتر کردن دولت ها، استبدادی، تجارت، کار و عدالت اجتماعی صحبت می کند.خلاصه ای از اصول برای کسانی که اقتصاد می خوانند، نخوانید، سیاست های اجرا شده در چهار دهه گذشته را با مثال های مختلف توصیف و نقد می کند.

در تضاد بین نئولیبرال ها و نهادگرایان، این کتاب را نمی توان به وضوح به عنوان مکتبی از دو ایده تعریف کرد. نویسنده با بیان منصفانه این دیدگاه ها درصدد افزایش آگاهی اقتصادی مخاطبان به ویژه سیاست گذاران است. با این حال، گرایش به وضعیت رفاهی و عدالتی رالز که در مرکز هر دو دیدگاه قرار دارد، در متن این کتاب آشکارتر است.

تصفیه کننده مشغول است! این برخورد دولت با اساتیدی که حرفی برای گفتن دارند و می توانند در ارتقای سطح دانشگاه موثر باشند جای تاسف دارد. مقدسین درک نمی کنند که در اصل، در محافل علمی، سبک کار نمی کند، همانطور که بصری کار نمی کند. شاید آن نکته را به وضوح درک کرده باشند، اما دوست دارند بدون اینکه بدانند این پاراگراف متعلق به قلعه است، گوش کنند!

دکمه بازگشت به بالا