اجتماعی

حکایت فروریزش اسکلت فلزی سازه نیمه‌کاره و ربط آن به زلزله تهران

اخیراً ، کلیپ هایی از ریزش رئوس مطالب یک ساختمان نیمه تمام به صورت آنلاین منتشر شده است. به گفته محققان این حوزه ، این مجموعه کیفیت ساخت و ساز ساختمان در کشور را نشان می دهد و مهندسان در طراحی باید بر روی سازه تمرکز کنند.

دکتر فریبرز ناطقی الهی ، عضو م Nسسه بین المللی تحقیقات زلزله ، در مصاحبه با سلام آنلاین وی با اشاره به انتشار کلیپی از فروریختن یک ساختمان نیمه تمام فولادی در ماساچوست ، گفت: “این کلیپ نشان می دهد که سازه در حال ساخت چگونه به دلیل وزش باد در ساختار آن فرو ریخته است.” جای تعجب نیست که ساخت و ساز در این کشور چنین است غیرحرفه ای ، بدون باد فرو می ریزد ، و ما بارها آن را دیده ایم و من بارها از عدم کیفیت ساخت و ساز و در دسترس بودن شکایت کرده ام. از شرایط بزرگترین فاجعه زمین لرزه در جهان. حوادث زلزله من در تهران تحصیل کردم.

به گفته برخی مقامات ، احتمال 20 درصد بودن تهران به شرح زیر است: وقتی اعلام شود ، 20 درصد خسارت به معنای 80 درصد تخریب کلی است ، اما از طرف دیگر ، در صورت وقوع زلزله در تهران ، حدود 70 درصد از ساختمان به شدت آسیب می بیند و بقیه آسیب می بینند. کمی.

ناطقی الهی خسارت را تخریب کامل ترک خوردگی خروج اتوبوس ، ریزش بخشی از ساختمان ، ریزش پارتیشن ها ، ریزش تمام تاسیسات ساختمان ، ریزش شیشه و نما و پانل ها عنوان کرد.

یکی از اعضای م Instituteسسه بین المللی مهندسی لرزه و لرزه زمین ، با اشاره به سازه های ذکر شده در این کلیپ ، خاطرنشان کرد که “مشکلات قابل توجهی در طراحی وجود دارد ، به ویژه سازه های فلزی بزرگ و بزرگ هنگام طراحی توسط انسان. بسیاری توجه نمی کنند. ؛ بنابراین ، اگر یک قاب فولادی سبک در حین ساخت در معرض وزش شدید باد قرار گیرد ، به طور حتم همان وضعیت پیش خواهد آمد.

وی افزود: “به طور معمول ، برای پایداری سازه در حین طراحی ، درصد بارهای بعدی لرزه ای یا باد برای مدت کوتاهی از چند روز تا چند هفته نسبت به اندازه کار به طور کلی در نظر گرفته می شود.” هوا ، این درصد توسط طراح غیرممکن است. زیرا این نیاز سختگیرانه است و در اکثر موارد مقرون به صرفه نیست.

ناطقی الهی ادامه داد: توصیه من به مهندسین جوان این است كه اگر سازه كوچك است ، قبل از شروع به شناخت اسكلت ، شرایط آب و هوایی را بررسی كنید و اگر سازه حجیم است و نصب آن زمان زیادی می برد و احتمال وزش باد. اطمینان حاصل کنید که کلمات “نیروی باد بر یک قاب خالی” ، “نیروی وارد بر اسکلت آسیب دیده از باد” و “نیروهای دیگری که ممکن است در هنگام یادگیری اسکلت بر روی قاب ایجاد شود” باید در طراحی موجود باشد. تا شاهد وضعیت هوا و خطر نباشیم.

یک محقق در مهندسی لرزه نگاری و مدیریت بحران گفت: “در ایران پس از نصب و علامت گذاری ، ستون های تیرها بدون اتصال روی تیرها قرار می گیرند تا بتوانند آنها را شلیک و وصل کنند.” بعدا طبق برنامه ریزی انجام شده. برای جلوگیری از سقوط تیرها توصیه می شود مقداری از نقاط جوشکاری را به ستون ها متصل کنید تا بعداً به موقعیت مورد نظر منتقل شوند.

به گفته وی ، این روش به هر دلیلی ، چه در اثر ضربه به باد و غیره ، از سقوط تیر در فرآیند نصب سازه جلوگیری می کند.

ناطقی الهی خاطرنشان کرد: در این کلیپ ستون هایی که نقش مهمی در برابر زلزله دارند به خوبی در برابر باد عمل می کنند و پایداری خود را حفظ می کنند ، اما ما همیشه برای تمام شرایط مهم سازه وظیفه طراحی داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا