اقتصادی

حقگو: حذف ارز ترجیحی یک ضرورت اقتصادی بود

یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورت تداوم تخصیص ارز ترجیحی، فساد و رانت خواری همچنان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حسین حقگو در گفت وگو با سلام آنلاین، با بیان اینکه اگرچه اصلاح نظام پرداخت، یارانه ها و حذف ارزهای مطلوب یک نیاز اقتصادی است، گفت: ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، موضوع کلیدی نحوه و زمان اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ای است. در زمان اصلاحات، نرخ ارز تقریباً یکسان شد، اما اقدامات دیگری با آن انجام شد. به عنوان مثال، روابط بین المللی با کشورهای اروپایی و غربی بهبود یافته است، فضای سیاسی تازه است و دولت اعتماد به نفس دارد. در زمینه های مختلف نیز اصلاحاتی صورت گرفته است. به عنوان مثال، در صنعت، تعهدات مختلف تجمیع و مالیات 25 درصدی وضع شد، صندوق ذخیره ارزی ایجاد شد و اصلاح مالیاتی برای مهار سلایق تجاری انجام شد.

کارشناسان اقتصادی می گویند تک نرخی شدن ارز در سال های 1379 و 1380 با این رویکرد تورم را تقریباً یک تا دو درصد باقی گذاشت. نکته: این وضعیت حاصل یک سری سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که نشان می دهد باید به همان تجربه برگردیم. ، اما بیشتر آن حلقه ها اکنون گم شده اند.

چه الزاماتی باید به حذف ارز ترجیحی اضافه شود؟

وی افزود: یعنی در شرایطی که شرایط سیاست خارجی مناسب نیست و در داخل در لیست سیاه مزایا و سرمایه اجتماعی پایین قرار داریم، دولت به دنبال تجمیع ارز است. از سوی دیگر، سیاست گمرکی نامشخص است. بنابراین یک روز ماشین رایگان و روز دیگر آیفون ممنوع می شود. وضعیت مشابه بحث مالیات است و فعالان اقتصادی به دلیل سهم بالای مالیاتی که در بودجه دولت وجود دارد به این سیاست ها معترض هستند که عمدتاً به تولید معترض هستند، اما نهادهایی که باید مالیات بدهند همچنان مالیات نمی پردازند.

حقگو گفت: اصلاح یارانه ها و تجمیع نرخ ارز بدون توجه به سایر سیاست ها نمی تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، راه حل این است که دولت برنامه یا سیاستی منسجم ارائه کند که یکی از آنها تجمیع پولی است اما علاوه بر آن سیاست خارجی و FATF، ضد تورم، جبران کسری بودجه است. بودجه و نابرابری سیستم بانکی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید بر طبقات اجتماعی متاثر از تورم ناشی از سیاست های اقتصادی مرحله انتقالی متمرکز شود و سیستم های یارانه ای برای حمایت از این گروه ها ایجاد کند. یارانه های کلان را بدون منطق تقسیم نکنید.

بهتر است ارز ترجیحی حذف شود.

وی گفت: در حال حاضر هیچ سیاست هماهنگی وجود ندارد. در کل دولت باید استراتژی اقتصادی خود را مشخص کند. به عنوان مثال، اگر فرض شود که یک نهاد خصوصی حق تعیین قیمت خود را ندارد، تنها کسانی که می توانند از اجاره استفاده کنند وارد بخش خصوصی می شوند. در شرایطی که دولت سیاست اقتصادی مشخصی ندارد، برخورد با هر عنصری از اقتصاد کلان می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

وی افزود: اگرچه تامین ارز دولتی سخت است، اما اقتصاد ایران به آن عادت کرده است، اما اکنون بازی مختل شده است، اگر برنامه مشخص نباشد آسمان صاف نیست. بهتر است ارز ترجیحی حذف شود. به این ترتیب که مثلاً در قسمت اول ارز لغو می شود و ارزش کالاهای مربوطه بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته است، بنابراین به تدریج در آینده ارز به طور کامل لغو می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا