عمومی

حادثه تروریستی کرمان و موج‌سواری مهاجرهراسی

بیش از هر چیز حادثه تروریستی از همان ساعات اولیه انتشار خبر در بازتاب فضای مجازی، ایجاد موج نژادپرستی و افغانستان ستیزی خود را نشان داده است.

به گزارش سلام آنلاین، رضا عطایی، کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران در مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان به موج نفرت و خصومت علیه افغانستان برخاسته از حمله تروریستی پرداخت.

گرچه دلمان شکسته و دیدمان پر از خون است، اما حادثه تروریستی کرمان بیان آبدار حضور یک «فرمانده» است. [فرمانده] پس از شهادتش، آن را چشید و به وضوح فهمید و نشان داد که فرمانده و سربازانش برای ما چه کردند.

اما بیش از هر چیز درباره این حادثه تروریستی، از همان ساعات اولیه انتشار خبر، خود را در بازتاب فضای مجازی نشان داد، ایجاد موجی از نفرت و افغانستان ستیزی با آن همراه است.

در شبکه های اجتماعی مانند پست ها و استوری های اینستاگرام، شبکه تلگرام و انعکاس حوادث تروریستی به گونه ای بوده است که کمیابی در جامعه را نشان می دهد.

در سال گذشته، به ویژه در ماه های اخیر، شاهد انتشار موجی از لفاظی های ضد مهاجرتی و ضد افغانی در اینترنت هستیم، صرف نظر از اینکه چه کسی پشت پرده است و هدف آنها چیست، نتیجه آن چیست. روش ها و مدل های آن فرآیندهای واکنش در اینترنت «تضمین امنیت» است.

مفهوم “تضمین امنیت” یک محور اساسی مدرسه امنیت کپنهاگ است که بر نقش “زبان” در تعریف امنیت به عنوان یک موضوع “تعاملی” که به ذهن افراد و فعالیت های زبانی آنها بستگی دارد، تأکید می کند.

«امنیت‌سازی» مشکلات و پدیده‌ها را از «عادی» به «اضطراری» تبدیل می‌کند. در موج ضد مهاجرت / افغانستان در فضای مجازی به خوبی خود را نشان می دهد و در نتیجه در فضای واقعی جامعه تاثیر می گذارد.

وضعیت مهاجران افغانستانی/افغانستانی در ایران نشان دهنده ضعف ساختار سیاست مهاجرتی جمهوری اسلامی ایران است. بیش از چهار دهه از موج اول مهاجرت افغان ها به ایران می گذرد، هنوز سیستم مدیریتی به نتیجه قطعی در مورد سیاست این بخش نرسیده است.

از سوی دیگر، تلاش تمامی جریانات اپوزیسیون یا مخالف جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و نیز سایر موضوعات، تنش و درگیری بین دولت و ملت ایران را ایجاد می کند که در نهایت منجر به ناآرامی های اجتماعی می شود. . .

اگرچه ما از هیچ رازی در مورد اینکه این جریانات به سرورها و خدمات اطلاعاتی کشور وابسته هستند اطلاعی نداریم، از سوی دیگر، ما نمی خواهیم به “توهمات” روی بیاوریم. اما آنچه از دنباله‌روی مردم ایران و افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید به خوبی نشان می‌دهد که «بازی‌های کثیف پیچیده» در جریان است که یک سر آن «افغانستان، تروریسم در ایران» و سر دیگر آن «ایران فابی در افغانستان» است.

مثلاً در فضای مجازی و در بین مردم افغانستان شایعاتی وجود دارد که حتی زلزله اخیر هرات که در آن ملت و دولت ایران بالاترین میزان همدردی و کمک را با آسیب دیدگان زلزله هرات نشان داده اند، کار ایرانی ها چون ایران زیر نظر سازمان ملل و سازمان های بین المللی است در هرات آزمایش اتمی کردند!!! یا بازتاب وضعیت مهاجران در ایران در شبکه های اجتماعی و در میان مردم افغانستان فقط در صفحات و صفحات سیاه و سفیدی است که ایرانیان را فاشیست هایی مانند هیتلر نشان می دهد.

حملات تروریستی کرمان به سوژه داغ جنایتکاران دو کشور تبدیل شده و مردم ایران و افغانستان را با پخش سم در فضای همدلی و همزبانی با تبلیغات و اطلاع رسانی مغرضانه، نیشکر کرده است.

اگرچه معلوم است که درگیری خونین دو کشور ریشه های عمیقی دارد که چنین تیشه ای آن را عذاب دهد. مردم ایران یاد و خاطره بیش از 2500 شهید و جانباز افغانستانی هشت سال دفاع مقدس را هرگز فراموش نمی کنند و یاد شهدا و قهرمانان افغانستانی که در کنار حاج قاسم برای پاسداری از حرم در مبارزه با تروریسم جهانی جنگیدند هرگز فراموش نخواهد شد. از قلب و روح آنها گرفته شود.

فضای شراکت خونین مردم دو کشور در حادثه تروریستی دیار کریمان که 12 شهید آن افغانستانی بودند نمود پیدا کرد.

گرچه ریشه های انسانی و روابط دو قسمتی که از میهن پارسی جدا شده اند بسیار عمیق است، اما خود آنها ملاحظات را می دانند. اما انعکاس چنین اطلاعاتی که با هدفی خاص انجام می شود، نیازمند احتیاط و احتیاط مضاعف برای مردم دو کشور به ویژه نخبگان، فرهنگیان و علما است تا در خاک بیمار بازی نکنند. – مشتاقان هر دو کشور برای آنها آماده شدند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا