اجتماعی

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران تشریح شد

مدیرکل برنامه و بودجه شهر تهران به تشریح جزئیات بودجه سال 1402 شهرداری تهران پرداخت و به بلاتکلیفی بودجه پاسخ داد.

امیر شهرابی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص جزئیات بودجه پیشنهادی تهران برای سال آینده گفت: لایحه بودجه 1402 میلیارد تومانی 78.475 میلیارد تومانی تهران به شورای اسلامی شهر تقدیم شده است، تهران برای بررسی و تصویب. به گفته اعضای شورای اسلامی شهر تهران 75.8 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: از 1402 بودجه پیشنهادی نسبت به 1401 بودجه مصوب 50 هزار و 370 میلیارد تنی، افزایش 56 درصدی البته ناشی از برنامه چهارم تحول و توسعه شهری بوده است. تهران و تغییرات در سطح شاخص کل قیمت ها، تغییرات اقتصادی و … اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: بر این اساس سهم اعتبار هزینه ای 48 درصد، سهم تملک دارایی های سرمایه ای 40 درصد و سهم تملک دارایی های مالی 12 درصد است. %

وی با اشاره به اینکه لایحه 1402 تغییرات متفاوتی نسبت به سال قبل داشت که در نوع خود به شفافیت، انعطاف و انعطاف بودجه این برنامه کمک کرده است، ویژگی منحصر به فرد این لایحه را سازماندهی و اجرای آن دانست و بودجه را تعدیل کرد. سه سطح در سطح اول 78 هزار و 475 میلیارد تومان نسبت به بودجه مصوب 1401 افزایش 56 درصدی داریم که بودجه عادی و متعارف شهر است که شامل وام، هزینه، پروژه های خرید دارایی سرمایه ای اعم از جاری و غیر جاری است. -پروژه های در حال اجرا در سطح منطقه و معاونان و پروژه های عمرانی. این شامل محله ها و همچنین وام هایی برای دسترسی به دارایی های مالی است.

شهرابی با اشاره به اینکه در ردیف دوم و در قالب تبصره 20 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و ادامه می دهد: بر اساس این تبصره به تهران اجازه داده می شود تا 16 پروژه بزرگ را علاوه بر محدودیت اعتباری مصوب تامین مالی کند. و سطح سوم بودجه پیشنهادی بر تامین مالی شهر از طریق مشارکت بخش خصوصی متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال 1402 شهر تهران در راستای برنامه چهارم تحول شهر تهران تهیه شده است، گفت: بودجه پیشنهادی بر اساس موضوعات کلیدی شهر و پنج محور بوده و طرح های مصوب شامل حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و فرهنگی و آلاینده های اجتماعی و بهبودهای هوشمند و مدیریتی طراحی و مستند شده است.

به گفته شهرابی، در روند تدوین و پیشنهاد اولین پروژه عمران محله از نظرات و پیشنهادات مردم تهران در قالب طرح «من شهردار هستم» استفاده شد و بر این اساس 2085 پروژه نزدیک به دلار 4 هزار میلیارد تومان مورد نظرسنجی قرار گرفت و پروژه محل برگزاری در نهایت توسط شهروندان در لایحه بودجه انتخاب شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های لایحه قانون تعدیل ساختار بودجه شهرستان و سازمان ها و شرکت های مشمول و محل ساماندهی و تمرکز شبکه اعتباری است، گفت: این موضوع شفافیت و عمومیت ایجاد می کند که با تغییر در ساختار صورت‌حساب‌های بودجه، علاوه بر توزیع اعتبار بر اساس شاخص‌ها و تایید واحدها، می‌توان بودجه پروژه‌های سرمایه‌ای در دست اجرا و غیرمستمر 22 منطقه و زیرمجموعه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها را با هم مقایسه کرد. .

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برخی می گویند لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران شفاف نیست، گفت: شفافیت و انضباط مالی دو رویکرد اصلی شهر تهران در تهیه لایحه بودجه 1402 است. در این راستا 17 فعالیت تغییر در حوزه تعدیل ردیف بودجه منطقه و ستاد، ادغام برخی ردیف ها و شفاف سازی ردیف بودجه و تغییر سیاست هزینه ای سازمان ها و شرکت ها برای ایجاد بودجه عادلانه انجام شده است. گرایش. در پویایی منطقه و رفع کمبودها. مناطق کم برخوردار تغییر کرده اند و ما می توانیم با رفع موانع موجود به توسعه تهران کمک کنیم و چگونه با وجود این تغییرات شفاف نباشد؟

شهرابی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منتقدان بودجه سال 1402 شهرداری را رویایی می دانند، درباره تضمین عملکرد بودجه گفت: بودجه مصوب سال 1401 معادل 50 میلیارد و 370 میلیون تومان است که با نرخ فعلی (براساس شاخص آمار) مرکز ایران) معادل 74490 میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه پیشنهادی تهران 1402 معادل 78475 میلیارد تومان است. از سوی دیگر، لایحه بودجه 1402 و مقایسه آن با بودجه مصوب 1401 نشان می دهد که این لایحه با نرخ ثابت نسبت به سال قبل 3.5 درصد افزایش داشته که کمترین افزایش تورمی است. و تغییرات اقتصادی و افزایش هزینه ها توسط دولت تهران.

وی افزود: پیش نویس بودجه 1402 متولی هزینه های جاری و نگهداری و ارائه حداقل خدمات به ویژه در زمینه حمل و نقل فضای سبز، حمل و نقل و سایر بودجه ها و وام های مورد نیاز برای اقدامات عمرانی و اجرای پروژه های بزرگ شهری است. از سوی دیگر نگاهی به اجرای 10 ماهه سال 1401 در اداره کل منابع و درآمد شهر تهران نشان می دهد که از کل بودجه 50 میلیارد و 370 میلیارد تومانی، 38 میلیارد و 877 میلیون تومان مشخص است که 77 درصد کل بودجه و سال 93 را به خود اختصاص داده است. درصد برنامه ماهانه مصوب (تا پایان دی ماه).

شهرابی در پایان با تایید اینکه بر اساس روند مالی سال گذشته بیشترین درآمدهای شهر مربوط به ماه آخر سال (اسفند) است، تاکید کرد: در این شرایط بودجه پیشنهادی افزایش 1402 شهرداری با توجه به اجرای 10 ماهه سال 1401، شرایط اقتصادی و تورم و نیاز به حداقل خدمات و اجرای وظایف کلیدی شهرستان تنها یک رویا نیست که به شورا ارائه شود اسلام تهران تنها با حداقل برآورد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا