اقتصادی

جابجایی شروع شد؛ اجاره‌ها بالا رفت + نرخ ها

فصل جابجایی مستاجران با افزایش اجاره بها در تهران همراه بوده و با وجود افزایش 25 درصدی در قراردادهای تمدید ، اجاره بها در برخی از محله ها بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلام آنلاین ، فصل جدید جابجایی مسکن اجاره ای امسال با افت فروش در بازار مسکن همراه بود که خود را به صورت افزایش قیمت در بازار اجاره نمود. اگرچه آمارهای رسمی نشان می دهد که اجاره در تهران طی سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است ، اما گزارش های محلی افزایش 50 تا 70 درصدی در مناطق پر تقاضا را نشان می دهد. در مناطق 4 و 5 که معمولاً بیشترین معاملات فروش را دارند ، نرخ اجاره گاه به 70 درصد یا بیشتر می رسد.

برخی از مستاجران در غرب تهران می گویند اجاره بها از جولای سال گذشته دو برابر شده است. در قسمت شرقی تهران مانند تهرانپارس و نارمک شاهد افزایش نرخ اجاره هستیم. مشاهده آگهی های املاک نیز افزایش قابل توجهی در اجاره بها نسبت به جولای سال گذشته نشان می دهد.

به نظر می رسد افت فروش به صورت نرخ اجاره بالاتر است. به دلیل کندی در ساخت ، واحدهای جدید زیادی وارد بازار اجاره نشده اند و البته مالکان تمایلی به اجاره آپارتمان های خود ندارند. صاحبخانه هایی که قبلاً اتاق های خود را اجاره کرده اند ، گاهی تا دو برابر سال گذشته اجاره می دهند. در همین حال ، ستاد ملی کرونا از افزایش 25 درصدی دستمزد سالانه در تهران خبر داد و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت این سیاست در راستای تمدید قرارداد است.

ولی کف بازار با دستورالعمل ها متناسب نیست. مقایسه جدول نرخ درخواست سال گذشته ارسال شده به سلام آنلاین به وضوح تفاوت تغییرات قیمت در سال جاری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

متغیرهایی مانند تورم ، افزایش قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تأثیر می گذارد. هر سه شاخص در تورم بازار اجاره طی سال گذشته تأثیرگذار بوده است. نرخ تورم به 42 درصد رسید ، نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت ماه امسال 70 درصد بود و نرخ بهره بانک رسما از 18 درصد فراتر نرفت ، در این صورت صاحبان خانه ترجیح می دهند اجاره ماهانه بالاتری دریافت کنند.

از طرف دیگر ، قیمت مسکن از پایان سال 2017 465 درصد افزایش یافته است ، در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی ، نرخ رشد اجاره در مدت مشابه حدود 90 درصد بوده است. تجربه نشان می دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج با قیمت خانه متعادل می شود.

دولت سال گذشته سپرده های مسکن را برای کمک به مستاجرانی که امسال تصویب می کند معرفی کرد. به گفته مستأجر در تهران 70 میلیون تیمز در شهرهای دیگر 40 میلیون تومان و در شهرهای دیگر 25 میلیون پوند با نرخ سود 13 درصد اجاره داده شد. حدوداً یک هفته دیگر ، فرآیند پرداخت مواد برای افرادی که پرونده های خود را در سیستم tem.mrud.ir ثبت می کنند ، آغاز می شود.

سال گذشته به دلیل عدم تطابق پرتال وزارت راه و شهرسازی با کارت همراه بانک ، روند پرداخت این تسهیلات آنقدر طولانی شد که در اکثر موارد بی نتیجه بود. امسال اما به گفته محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، روند پرداخت هزینه ها تسریع می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا