تکنیک های شطرنج برای کیش و مات

امروز و در ادامه، 25 تکنیک مهم شطرنج که شما را تبدیل به یک حرفه ای می کنند به شما یاد خواهیم داد. تا چه حد با بازی شطرنج آشنا هستید؟ امروز با یکی دیگر از آموزش های بازی مهیج شطرنج در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

همه افراد علاقمند به شطرنج می خواهند خود را به سطحی از مهارت های شطرنج برسانند که کسی نتواند آنها را شکست دهد. اما آنچه که مهم است این است که آیا تمام مهارت ها و تکنیک های لازم را آموزش دیده اند یا ادعایشان فقط درحد حرف است. در ادامه می توانید با تکنیک های مهم و ضروری در بازی شطرنج آشنا شوید.

حتما بخوانید:

کلیپ آموزش کیش، مات، پات و قلعه گرفتن در شطرنج:

توی ،شطرنج رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! با 2 هفته استفاده، هیچ رقیبی جلودارت نیست و با ترفندایی که یادت میده راحتی حرفه ای شو!

انواع شطرنج ها به نسبت کیفیتی که دارند، قیمت های متفاوتی دارند. به عنوان مثال در صورتی که از وسایل و ابزارآلات منبت کاری شده و یا خاتم کاری شده در تولید و ساخت استفاده شود، بدیهی است که قیمت آن ها بیشتر خواهد بود. قیمت انواع شطرنج ها با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در آن مورد محاسبه قرار می گیرد. در ادامه با ما باشید با خرید و قیمت شطرنج

ترفندها و تکنیک های مهم در بازی شطرنج:

1- مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید

آنچه در شروع بازی مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که گسترش سوارها و ارتباط بین رخ ها برقرار شود. اگر شما گشایش مهره های خود را زودتر به پایان برسانید از ابتکار عمل برخوردار خواهید بود. اصولی که در ابتدای بازی باید بر اساس آنها نسبت به انتخاب حرکات اقدام نمود عبارتند از: کنترل مرکز، گسترش بی درنگ سوارها، هماهنگی بین سوارها و پیاده ها و قلعه گرفتن شاه.

2-اسب را قبل از فیل جلو ببرید

اگر پیاده ها مسیر را مسدود نکرده باشند فیل در وضعیت اولیه ی خود می تواند چندین خانه را کنترل نماید در صورتی که اسب تنها خانه های همجوار را کنترل کرده و مسیر طولانی تری تا رسیدن به مرکز میدان دارد و از پویایی کمتری برخوردار است.

3-از حرکت دادن مجدد مهره ها در شروع بازی و گشایش اجتناب نمایید

باید مهره هایتان را با یک حرکت در بهترین مربع ممکن قرار دهید. حرکت دوباره ی مهره موجب از دست دادن فرصت و ابتکارعمل خواهد شد.

4- در اثنای گشایش، وزیر را پشت سر خط پیاده های خودی قرار دهید

مهره وزیر در عین قدرتمند بودن بسیار آسیب پذیر نیز هست، چرا که هر گونه تهدید و حمله از جانب سوارهای سبک حریف را باید با فرار پاسخ دهد. به همین دلیل سفارش می شود وزیر را در عرض دوم پشت پیاده ها قرار داده تا ضمن حفظ ایمنی آن، ارتباط بین رخ ها نیز میسر گردد.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 5-از کیش دادن غیر ضروری شاه حریف پرهیز کنید

کیش دادن شاه حریف که به سادگی قابل دفاع باشد ضرورتی ندارد. تنها در مواردی که این حرکت مربو ط به گشایش انتخابی باشد مانعی ندارد.

 6-تلاش کنید از قلعه گرفتن حریف جلوگیری نمایید

هنگامی که حریف در انتظار قلعه گرفتن شاه است تلاش کنید شاه او را برای مدت طولانی تری در مرکز نگه دارید. یکی از رایج ترین راهها کنترل خانه هایی است که شاه برای قلعه گرفتن باید از آنها عبور نماید.( معمولاً f1 یا f8 برای قلعه جناح شاه ) بیشتر مواقع قربانی یک پیاده برای نگه داشتن شاه در مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

7-از حرکت دادن غیر ضروری پیاده ها پرهیز نمایید

فقط در شروع بازی، حرکت پیاده ها تنها برای باز شدن قطر وزیر و فیل و کنترل مرکز انجام می شود و بجز این موارد غیر ضروری می باشد.

8-از تعویض مهره ی گسترش یافته با مهره ای که هنوز گسترش ندارد پرهیز نمایید

بازی کنان غیرحرفه ای هم می دانند که تعویض یک مهره با موقعیت خوب با ای با موقعیت بد مناسب نیست. در واقع تعویض مهره ی گسترش یافته با مهره ای که گسترش ندارد موجب از دست دادن زمان می شود ؛ در نهایت مهره ی گسترشی خود را باید با مهره ای تعویض نمایید که حداقل یک حرکت کرده است.

 9-به سرعت شاه را به قلعه ببرید

آنچه که در شروع یا وسط بازی باید مورد توجه قرار گیرد امنیت شاه است. شاه در مرکز بخصوص در وضعیتهای باز از حمله های حریف بسیار آسب پذیر خواهد بود. قلعه گرفتن به این معناست که شاه با خیال راحت پشت خط پیاده ای خود قرار گرفته و یکی از رخ ها نیز گسترش می یابد و می تواند به سرعت کنترل یک ستون نیمه باز یا کاملاً باز را در اختیار بگیرد.

 10-قلعه در جناح شاه از امنیت بیشتری نسبت به قلعه در جناح وزیر برخوردار است

قلعه گرفتن در جناح شاه او را بیشتر از مرکز دور کرده و پشت پیاده های خودی قرار می دهد. ضمناً این قلعه نیز زودتر از قلعه گرفتن در جناح وزیر میسر می گردد. همچنین قلعه ی مخالف قلعه ی حریف موجب می شود که حملات حریف از توانایی بیشتری برخوردار گردد.

 11-در صورتی که در گسترش مهره ها از حریف عقب هستید ازباز کردن وضعیت پرهیز نمایید

وضعیت باز مطلوب بازیکنی است که مهره های خود را بهتر و بیشتر گسترش داده باشد. بنابراین بازیکنی که از برتری در گشایش برخوردار است می تواند بازی را باز نماید.

 12-تا آنجا که ممکن است فضای بیشتری را کنترل نمایید

بازیکنی که از برتری فضایی بهره مند باشد و کنترل فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد از پویایی بیشتری برای مهره هایش برخوردار بوده و امکان تحرک بیشتری برای انتقال آنها به هر دو جناح در اختیار دارد . از طرف دیگر بازیکنی که فضای کمتری در اختیار دارد جهت مانور مهره های خود محدودیت داشته و در صورت لزوم برای دفاع از شاه خود با مشکل مواجه خواهد شد.

13- پیاده ها را برای کسب فضای بیشتر پیش برانید

با وجود اینکه پیشروی پیاده ها به محدودیت حریف و کسب فضا منجر می شود اما این اصل نیز باید با دقت در نظر گرفته شود که دفاع از پیاده ی پیش رفته سخت تر است. بعلاوه با پیشروی هر پیاده خانه هایی ضعیف در مجاور آن بوجود می آید که ممکن است توسط سوارهای حریف اشغال شوند.

 14-حمایت و حفاظت از پیاده ای که جلو رفته است مشکل تر است

باید به این نکته دقت داشته باشید که پیاده ی ضعیف آن است که توسط پیاده ی دیگر حمایت نشود و باید در مقابل حمله ی حریف با سوار از آن حمایت نمود و این موجب می شود کارایی این سوار کم شود چرا که در مقابل حمله ی حریف باید ماهیت دفاعی به خود بگیرد.

15-تا آنجا که ممکن است سوارها را نزدیک به مرکز قرار دهید

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز 8 خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها 2 خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

مبتدی های شطرنج بخوانند! :

16- تا آنجا که ممکن است سوارها را نزدیک به مرکز قرار دهید

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز 8 خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها 2 خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

17- پیاده های خود را در مرکز قرار دهید

خانه های d5 –d4 – e5 –e4مرکز صفحه را تشکیل می دهند . گسترش مرکز خانه های f6-f3-c6-c3 را شامل می شود. پیاده ها بهترین مهره برای ساختار مرکز هستند چرا که آسیب پذیری آنها نسبت به حمله ی پیاده های حریف از سوارها کمتر است.

18- پیش از حمله، مرکز را کنترل نمایید

پیش از شروع حمله در کناره ها قوت و ثبات مرکز را تأمین کنید چون موفقیت حمله در جناحین بستگی به وضعیت کنترل مرکز دارد .

19- پیاده ها، پایه های استراتژی تلقی می شوند

ساختار پیاده ای اساس هر وضعیت را تشکیل می دهد، چرا که پیاده ها موجب افزایش یا کاهش اثرسوارها می شوند. برای رسیدن به یک فرم مطلوب پیاده ای، از هر گونه ضعف در ساختار آنها جلوگیری باید نمود. ضعف هایی مانند پیاده های ایزوله، دوبل،عقب افتاده و آویزان.

 20-ضعف پیاده ها ماندگار خواهد بود

سوارها می توانند با حرکت خود به وضعیت فعال تر برسند اما هر گونه نارسایی در ساختار پیاده ها یک ضعف تلقی می شود. بنابراین اگر حریف از پیاده های ضعیف برخوردار است لازم نیست برای دستیابی به آنها عجله کنید.

21- از دوبل شدن پیاده های خود اجتناب نمایید

پیاده های دوبل پیاده هایی همرنگ هستند که در یک ستون قرار دارند و از تحرک کمتر و آسب پذیری بیشتر برخوردارند مخصوصاً زمانی که ایزوله نیز باشند ، هرچند همیشه موجب عدم برتری نیز نمی شوند چرا که تسلط بر یک ستون باز یا نیمه باز یا کنترل بیشتر بر مرکز جبران این ضعف تلقی می گردد.

دانلود کنید:

22- گروه پیاده های جداگانه ضعف محسوب می گردند

یک گروه جداگانه از پیاده ها با فاصله ی یک ستون یا بیشتر ازدیگر پیاده ها را جزیره ی پیاده ای می نامند. هر گروه از وضعیت مشخصی برخوردار بوده و باید توسط سوارها حمایت شوند. بنابراین هرچه این گروه ها بیشتر باشند حمایت از آنها سخت تر خواهد بود. برآورد میزان دسترسی و تاثیر بر ساختار پیاده ها جهت انجام تعویض سودمند می باشد. در آخربازی تعداد این گروها در میزان برتری هر یک از طرفین تأثیر گذار می باشد.

23- پیاده ی عقب افتاده ضعف محسوب می شود

پیاده ی عقب افتاده پیاده ای است که در وضعیت اولیه ی خود بوده و امکان پیشرفت ندارد چرا که خانه ی جلوی آن توسط حریف تحت کنترل است. یک پیاده ی عقب افتاده مانع ارتباط سوارهای مدافع شده و خانه ی جلوی آن توسط سوارهای حریف اشغال می شود.

24-از تشکیل روزنه ی حمله برای حریف و مربع های ضعیف اجتناب نمایید

می دانید که با پیشروی هر پیاده، خانه های کناری آن به روزنه ای برای حریف تبدیل می شوند. سوارهای حریف براحتی این خانه را اشغال نموده و تأثیر خود را افزایش می دهند، چرا که این خانه ها از تهدید حمله ی پیاده در امان بوده و نمی توان آنان را براحتی فراری داد. سعی کنید مراقب این حرکت ها باشید.

25-از ایزوله شدن(تنها شدن) پیاده ها جلوگیری نمایید

پیاده ی ایزوله پیاده ای است که در ستون های کنار خود پیاده ی همرنگ نداشته و وقتی که مورد حمله قرار می گیرد باید با سوار از آن دفاع نمود. ضعف اصلی این پیاده ها ، خانه ی جلوی آنها است که به عنوان روزنه ی حمله ی حریف مورد استفاده قرار می گیرد چرا که نمی توان این خانه را با یک پیاده کنترل کرد و براحتی توسط هر سوار حریف اشغال می شود . آسیب پذیری پیاده های ایزوله زمانی که در یک ستون نیمه باز قرار داشته باشند افزایش پیدا می کند چرا که به اهداف روشنی برای رخ های حریف تبدیل می شوند.

مطلب مشابه :

کاربران گرامی! اگر در مورد این مطلب سؤالی در ذهنتان نقش بسته، آنرا در بخش نظرات ثبت نمایید تا به آمجموعه شطرنج ایران ، بزرگ ترین مرجع تخصصی آموزش شطرنج در ایران ، در ادامه این مطلب آموزش کامل کیش ، رفع کیش و کیش و مات را برای هنرجویان و شطرنج دوستان تهیه و ارائه کرده است.

آموزش کیش و مات : تعریف کیش در شطرنج + اصول و قواعد کیش

همان طور که قبلا گفتیم، هدف طرفین در بازی شطرنج به دام انداختن شاه حریف یا مات کردن آن است. پس وظیفه ی همه مهره ها روشن می شود: دفاع از شاه خودی و حمله به شاه حریف. مات شدن شاه سفید یا سیاه به معنی خاتمه بازی است. و کسی که شاه حریف را مات کرده است فاتح نبرد به شمار می رود.

شاه حق ندارد به خانه ای برود که زیر ضرب مهره ی حریف باشد. اگر شطرنج بازی اشتباها شاه خود را در خانه ای قرار دهد که زیر ضرب مهره حریف باشد، موظف است که شاه را به محل قبلی خود برگرداند و به جای حرکت غیر قانونی اش، با شاه خود حرکت دیگری انجام دهد که قانونی باشد. اصولا در بازی شطرنج، لمس مهره مترادف است با حرکت حتمی آن مهره و بازیکن باید با مهره لمس شده بازی کند.

اگر مهره ای حرکتی کند که شاه حریف را زیر ضرب خود قرار دهد می گویند که شاه حریف در “ کیش ” قرار گرفته است. اعلام کیش با صدای بلند اجباری نیست. شاهی که کیش شده است باید از زیر ضرب خارج شود. بازیکنی که شاهش در معرض کیش قرار گرفته باشد در اولین نوبت حرکت خود باید رفع کیش کند.

اصول و قواعد کیش

از آن جایی که در کیش شدن شاه یک طرف درگیری می باشد، در این قسمت علاوه بر اصول کیش بخشی از حرکات شاه را نیز که خیلی در این مبحث دخیل است را نیز شرح می دهیم. اصول و فواعد کیش به شرح زیر است.

  • هنگامی که شاه از طرف مهره ی حریف مورد حمله قرار می گیرد، می گوییم شاه کیش شده است.
  • وقتی شاه کیش می شود ما باید شاه را از کیش خارج کنیم پس حق نداریم حرکت دیگری به جز رفع کیش انجام دهیم.
  • شاه نمی تواند به خانه ای برود که در آن کیش است و در واقع مورد حمله ی مهره های دیگر قرار گرفته است و در واقع یک حرکت غیر قانونی حساب می شود.
  • شاه نمی تواند مهره ای را بزند که مورد حمایت مهره ی دیگر قرار گرفته است چون باز هم کیش می شود و در واقع یک حرکت غیر قانونی حساب می شود.
  • دو شاه نمی توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند. حداقل بین دو شاه یک خانه باید فاصله باشد.
  • اگر حریف کیش باشد و به اشتباه حرکتی غیر از رفع کیش انجام بدهد در واقع حرکت غیر قانونی انجام داده است و علاوه بر زمانی که از دست می دهد یک حرکت غیر قانونی انجام داده است و یک اخطار دریافت می کند.
  • کیش دادن در بازی شطرنج به تنهایی باعث هیچ مزیتی نیست و برنده کسی است که کیش و مات کند.

ن پاسخ دهیم.

منبع : pinterest.com

 

دکمه بازگشت به بالا