عمومی

تهدید اکوسیستم های آبی با ضد عفونی کننده ها



در این مقاله بیان شده است که 5000 تن مواد ضد عفونی کننده در شهر ووهان استفاده شده است که مستقیماً یا غیرمستقیم از طریق شبکه زهکشی وارد اکوسیستم های آبزی می شوند. ضد عفونی کننده های کلر گیاهان آبزی و حیات وحش را از دو طریق تهدید می کنند: اول ، کلر به طور مستقیم اکسیده می شود تا سلول ها یا پروتئین ها را از بین ببرد. ثانیا ، ترکیبات شیمیایی در ضد عفونی کننده ها با سایر مواد ترکیب می شوند تا به مواد خطرناک تبدیل شوند. در آب های کم عمق ، تجزیه مواد عالی بسیار شدید است. بنابراین ، این ترکیبات منجر به سنتز فرآورده های جانبی مانند تری هالومتان ها و اسید هالواستریک می شوند. این ترکیبات برای موجودات آبزی بسیار خطرناک هستند.

علاوه بر این ، مواد ضد عفونی کننده به کلرامین و متیل آمین N-nitroside ، معروف به سرطان زا تبدیل می شوند. محققان به دولتها توصیه كرده اند كه استفاده از مواد ضد عفونی كننده می تواند منجر به بروز فاجعه ثانویه در اكوسیستم های آبی شود. بنابراین لازم است دستگاه های مربوطه قبل و بعد از استفاده از این ترکیبات به نظارت بر این اکوسیستم ها توجه کنند.

اخیراً برخی از کارشناسان در ایران نسبت به استفاده از این مقالات ابراز نگرانی کرده اند. لازم است در اسرع وقت کمیته ای از کارشناسان محیط زیست و بهداشت تشکیل شود و بر چنین فعالیت هایی نظارت شود. من شخصاً شک دارم که ضد عفونی کردن جاده های شهری در کنترل شیوع ویروس در حالی که قرنطینه اجرا نشده است نقش داشته باشد.

* استاد دانشگاه / * ارسال شده در کانال شخصی


تمام مقالات سایت مطابق با سامانه آنلاین، اقدام به خبررسانی می نماید، فلذا مسوولیت انتشارات سایت بر عهده سایت های منبع بوده و پایگاه اینترنتی سلام آنلاین هیچ مسوولیتی در قبال این مقاله نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا