اقتصادی

تمام وعده دولتی‌ها به دانش‌بنیان‌ها در سال “تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین”

1401 با نام «بنیان دانش» علاوه بر آیین نامه همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و نهادهای مختلف در این زمینه، نهادهای مختلف تعهدات متعددی را برای پیوند دادن حوزه دانش بنیان به اقتصاد کشور متعهد شده اند.

به گزارش سلام آنلاین. در دهه های اخیر دانش و نوآوری جایگزین زمین و سرمایه شده است و ایران نیز با تصویب قوانینی برای حمایت از شرکت ها و موسسات مبتنی بر دانش و تجارت در جهت توسعه اقتصادی دانش بنیان گام برداشته است خلاقیت و نوآوری 13 مقاله و 6 یادداشت، آبان ماه 5، 2009. اقتصاد دانش بنیان نوع جدیدی از اقتصاد است که منبع مهم رشد و تولید ثروت، تولید و توزیع دانش و فناوری است.

بر این اساس 8 هزار و 192 شرکت دانش بنیان در کشور تأسیس شده است که در هر بخش به تفکیک این شرکت‌ها شامل می‌شود:

حوزه تعداد شرکت های تاسیس شده
کشاورزی، بیوتکنولوژی و صنایع غذایی 374
طب مدرن و محصولات در زمینه تشخیص و درمان 478
مواد اولیه و محصولات پیشرفته مبتنی بر فناوری شیمیایی 1153
ماشین آلات و تجهیزات مدرن 1748
تجهیزات، لوازم و تجهیزات پزشکی 328
سخت افزار، برق و الکترونیک، لیزر و فیزیک 1858
فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری 1812
خدمات شغلی 407
فرهنگ، صنعت، نوآوری و علوم انسانی و اجتماعی 34

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن گرامیداشت فرارسیدن سال نو، سال 1401 را سال «تولید دانش و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری کردند و بر این اساس، معاونت علمی ریاست جمهوری برای تحقق این شعار ایجاد شد، در حالی که سایر نهادها نیز قول و وعده دادند که از شرکت های دانش بنیان تا رسیدن به اقتصاد دانش بنیان حمایت کنند.

وعده های مسئولین پایگاه دانش

آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در 24 فروردین ماه سال گذشته در جلسه شورای حکام بر حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان در راستای معرفی سالانه مدیران ارشد کشور تاکید کرد. رئیسی شرکت های دانش بنیان را سرمایه کشور دانست و تاکید کرد: این شرکت ها نباید منتظر دیدار با مسئولان باشند، بلکه این مسئولان و نهادها هستند که باید به سمت این شرکت ها بروند. بر این اساس لازم است در هر وزارتخانه یک قائم مقام مسئول باشد.

رئیسی موثرترین نوع حمایت از شرکت های دانش بنیان را خرید محصولات این شرکت ها می داند و خاطرنشان می کند: وقتی محصول بومی با استاندارد و دانش در کشور وجود دارد آن دستگاه نباید به دنبال خارجی های مشابه باشد. محصولات.

همچنین مدیرکل امور واحدهای تابعه مجلس عوام و امور خارجه بازرسان کشور در جلسه پاسخگویی به شکایت یک شرکت با اطلاع از ارز 4200 تومانی. محمد صنعیت از پیگیری سازمان نظارت برای اصلاح روند تخصیص ارز و مشکلات ناشی از آن پرسید اطلاع رسانی به شرکت های دارویی.

جرم به دلیل سهل انگاری

بازرس کل مجلس شورای ملی، رئیس و مدیر امور خارجه سازمان بازرسی کل کشور نیز در نشستی با شرکت های دانش بنیان، قول بررسی مسائل و مطالبات آنها در خصوص سازمان های ذیربط را داد و گفت: در این جلسه باید اصرار کنیم. نهادهای ذیربط برای ایفای تعهدات خود باید بر این اساس عمل کنند که در صورت عدم تحقق این امر، این اقدام سهل انگاری و جرم محسوب می شود.

صنعت با اشاره به وجود برخی اجاره نامه ها در بخش تولیدی گفت: باید برای این مشکل چاره اندیشی کنیم تا شرکت های دانش بنیان در این بحث متضرر نشوند.

در بازدید سمی محمدرضا هاشمی فرماندار سمی در 31 فروردین ماه سال گذشته از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و مدیریت 20 شرکت دانش بنیان در این پارک گفت: از شرکت های دانش بنیان از جمله فرانت لاین فرمانده. وی درباره اجرای شعار سال 1401 گفت: تمامی دستگاه های اجرایی استان موظف به همکاری و حمایت از این شرکت ها هستند.

وی با اشاره به احیای 33 واحد صنعتی راکد استان در 6 ماهه دوم سال 1400، احیای مجدد را مرهون تلاش و حمایت دولتمردان عنوان کرد و تمامی دستگاه های اجرایی استان سمنان و تلاش تیم های همفکر خود احیای واحدهای راکد استان را یادآور شد و یادآور شد: همه ما در اوایل سال 1401 برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم و امسال را «تولید; دانش مبتنی بر دانش و ایجاد شغل است.

یک مقام ارشد استانی در زمینه تامین تجهیزات زمینی و استفاده از محصولات دانش بنیان توسط مدیران اجرایی برای رسیدگی به مسائل واحد فناور قول مساعد داد و از شرکت های آگاه خواست نیاز استان را مورد ارزیابی قرار دهند. و بر اساس آن برنامه را برنامه ریزی و تحویل دهید.

دکتر علی خیرالدین معاون وزیر علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری نیز رفع بروکراسی، اصلاح قانون و تسهیل صدور مجوز را راهکاری برای تحقق شعار سالانه و دو برابر شدن آن دانست. از یک شرکت دانش بنیان

خیرالدین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر دو برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ویژه ای را در دستور کار خود دارد و از تولید حمایت می کند. شرکت دانش بنیان

وی تعداد پارک های علم و فناوری کشور را 49 پارک عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 224 مرکز و بخش رشد وجود دارد که حدود 10 هزار و 600 فناوری در کشور توسعه یافته و 6 هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است که این 500 شرکت تولید کننده هستند. و خدمات و باید تعداد این شرکت ها را افزایش دهیم.

خیرالدین با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان به طور مستقیم حدود 400 هزار شغل ایجاد می کنند، گفت: 65 هزار شغل دانش بنیان در پارک های علم و فناوری ایجاد شده است که این تعداد باید افزایش چشمگیری داشته باشد و برنامه های دیگری نیز داریم که مربوط به اشتغال زایی مبتنی بر دانش است. . در وزارت علوم کار در دستور کار داریم.

معاون وزیر علوم جایزه «کمک فناوری» را نمونه ای از این برنامه ها برشمرد و یادآور شد: در این طرح دانشجویان کارشناسی ارشد با پایان نامه و دکتری بین 10 میلیون و 80 میلیون تومان حمایت مالی خواهند شد. در این طرح دانشگاه دانشجویان علاقه‌مند به فناوری را به پارک علم و فناوری معرفی می‌کند و این دانشجویان شش ماه حقوق دریافت می‌کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی 1 میلیون تومان، کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دکتری 3 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. اجرای این طرح دانش آموزان را برای ورود به محیط کار آماده می کند.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان شرکت های دانش بنیان

معاون نوآوری و فناوری علمی وزیر علوم یادآور شد: علاوه بر این طرح بورسیه دانشجویان در شرکت های دانش بنیان یکی از طرح های وزارت علوم است که در آن شرکت های دانش بنیان مطرح می شود، ایجاد انگیزه برای اعطای بورسیه به دانشجویان. اجرای این طرح از یک سو موجب امنیت شغلی آنان و از سوی دیگر تربیت دانشجویان برای صنعت خواهد شد.

مهم ترین وعده های داده شده به دانش بنیان در سال گذشته به شرح زیر است:

مؤسسه اجرایی وعده های مبتنی بر دانش
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه سرعت دانش تا 100 مگابیت بر ثانیه به شرکت ها بر اساس دانش
وزارت صلح حمایت از فعالیت های پژوهشی نتیجه گرا
تامین و واگذاری زمین با هزینه کم و اقساط بلند مدت به شرکت های آگاه
ایجاد فضاهای دانش بنیان در شهرهای صنعتی موجود در شهرهای بزرگ
گنجاندن پروژه های دانش بنیان در 3 سطح ارزیابی و اولویت های زیرساختی
وزارت نیرو قطع برق کشور تا سال 1402
وزارت نفت استفاده از دانش بنیان دانش و سازندگان قطعات داخلی
وزارت آموزش و پرورش افزایش 50 درصدی آموزش فنی و حرفه ای و کل نظام آموزش پایه به سمت تولید دانش و اشتغالزایی
تامین تجهیزات کامپیوتری، شبکه و اینترنت و امکانات مدرسه در اولویت شرکت های فناوری و دانش بومی است
ایجاد بستر استعدادیابی برای دانش آموزان با استعداد
حمایت از شرکت های دانش بنیان با تخصیص تسهیلات متعلق به وزارتخانه از جمله مدارس، اردوها و پژوهشکده ها برای پرورش، تکمیل و تکمیل ایده ها و پروژه های دانش آموزی.
نمرات و ارتقای کلاس های علمی معلمان خلاق و مبتکر در پروژه های رتبه بندی معلمان
وزارت بهداشت حمایت از محصولات بر اساس دانش با کیفیت بالا
همکاری با اداره مالکیت معنوی دادگاه ثبت مالکیت معنوی
اجرای سیاست «تطابق کسب و کار» در فن بازار
ایجاد پارک های علم و فناوری سلامت در تمام استان ها
حمایت از پروژه های فناوری در اولویت های بودجه
وزارت کشاورزی پیش خرید و حمایت از کشاورزان و محصولات بر اساس دانش شرکت در زمینه سازوکارهای کشاورزی
با تجهیزات کم هزینه از شرکت های فعال در زمینه اطلاعات پشتیبانی کنید
ایجاد پایگاه کشاورزی دانش بنیان
راه اندازی جهاد کارآفرینی کشاورزی
حمایت از شرکت های دانش بنیان
آمادگی برای پیش خرید محصولات دانش بنیان کشاورزی

با توجه به وضعیت تجاری و اقتصادی کشور و بن بست برخی مناطق و تحریم ها علیه کشور، این دانش بنیان ها توانستند در سال 1388 حدود 200 هزار میلیارد تومان و در سال 1400 حدود 300 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشند و همچنین برای سال 1401 درآمد پیش بینی شده است. شرکت های دانش بنیان کشور به 430 هزار میلیارد تومان رسید.

برنامه دولت افزایش تعداد شرکت ها بر اساس دانش و درآمد آنهاست و این هدف جز با «بهبود فضای کسب و کار» و «ایجاد بازار رقابتی برای فروش محصولات» محقق نمی شود. زیرا در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه و بهبود اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است و حوزه‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای دولتی، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال هستند که به پیشرفت‌های محلی بستگی دارد. وضعیت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا