اجتماعی

تلاش برای شکستن سد برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت / بدعهدی برخی خودروسازان داخلی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه شهرداری نقش مستقیمی در اجرای قانون هوای تازه ندارد، اظهار داشت: به دلیل اینکه شهرداری شعبه ای از وزارت کشور است، تنها در راستای توسعه و نوسازی فعالیت می کند. ناوگان حمل و نقل و برق خودرو و در این بخش نیز قراردادهای مناسبی با خودروسازان داخلی و خارجی منعقد می شود. بانک مرکزی نیز برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش سلام آنلایندر سال 1396 بود که قانون هوای پاک به تصویب رسید و 23 دستگاه نقش اجرایی در آن داشتند. این میزان از اجرا با انتقادات زیادی همراه است و به گفته برخی بیشتر مربوط به کمبود بودجه و اعتبار است و به گفته داریوش گلعلی زاده – رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و تغییرات اقلیمی – وضعیت فعلی هوا آلودگی و فرسودگی ناوگان کشتیرانی و عدم رعایت قوانین هوای تازه ناشی از مجموعه ای از وظایف انجام نشده است. بخش مهمی از قانون که شهرداری تهران متولی آن است، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، قرارداد با خودروسازان ایرانی و خارجی (چینی) است. و از این نظر با اعلام بانک مرکزی مبنی بر تقسیم ارز، 1.5 میلیارد دلار نیاز است.

ادامه مطلب

سید محمدمهدی میرزایی قمی در گفت وگو با سلام آنلاین وی بر اساس وظایف شهرداری تهران بر اساس قانون هوای پاک گفت: در هر قسمتی از قانون هوای پاک، شهر به صورت مستقیم و مستقل انتخاب می‌شود، اما از جمله وظایف شهرداری، ممکن است گفته شود حداقل ارائه شود. 15 متر فضای سبز برای یک نفر که شهرداری تهران انجام می دهد، علاوه بر آن فضا را نیز تامین می کند و مابقی کار مشخص شده بر عهده سایر دستگاه های اجرایی می باشد. به عنوان مثال تعمیر و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی طبق مواد 9 و 10 قانون هوای تازه مستقیماً به شهرداری واگذار نشده است، بلکه به وزارت کشور واگذار شده است، اما به دلیل اینکه شهرداری از جمله تهران زیرمجموعه وزارت کشور، باید با وزارت کشور هماهنگ شود تا این وظایف به وضوح و درستی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه رایزنی های لازم در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است، فسخ قرارداد با خودروسازان ایرانی و خارجی را تایید کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز موضع خود را در این خصوص اعلام کرد و گفت: برخی از خودروسازان ایرانی پیش پرداخت هایی دریافت کرده اند که مغایر با قراردادشان با شورای شهر است اما به تعهدات خود عمل نکرده اند. نمی توان انتظار داشت که چون خودروساز داخلی به تعهدات خود عمل نکرده، شهرداری تهران از پیگیری این موضوع خودداری کرده است، بنابراین از راه های دیگری مانند سفر شهردار تهران به چین، نوسازی پیگیری می شود. اتوبوس‌ها، توسعه ناوگان زیردریایی و افزایش راه‌آهن نیز مورد بحث است که بر اساس قراردادهای منعقد شده با چین به تعداد آنها اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تامین برق ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: تامین برق خودروها در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی غیربرقی در دستور کار قرار گرفته و از اولویت‌های شهردار است. تهران و وزیر صنعت، معدن و تجارت. در این زمینه نیز قراردادهایی با چین منعقد شده است. پس از این قراردادها و رایزنی ها، در ابتدا تامین برق 1000 اتوبوس به 2000 دستگاه افزایش یافت. ورود 10 هزار تاکسی برقی، 10 هزار خودروی برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی به پایتخت نیز در دستور کار قرار دارد. این اقدام تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی و مصرف سوخت خواهد داشت.

میرزایی قمی در پایان درباره منبع اعتبار تامین برق ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بر اساس رایزنی انجام شده، برآورد هزینه برای تامین برق ناوگان حمل و نقل عمومی یک میلیارد و 50 میلیون دلار است. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که تقسیم ارز انجام خواهد شد. در خصوص کاهش عوارض واردات، وزارت امنیت نیز باید بر این موضوع نظارت داشته باشد. شهرداری تهران نیز بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را به این پرونده اختصاص داده است تا با همکاری دولت این مهم محقق شود و سد برق رسانی حمل و نقل عمومی کشور شکسته شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا