تقلای یک جانی برای فرار از محاکمه

تقلای یک جانی برای فرار از محاکمه

محاکمه بنیامین نتانیاهو پیامدهای حقوقی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی برای کابینه وی داشته است زیرا او با اتهامات جدی روبرو است و ممکن است به زندان محکوم شود.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از آنلاین: پاییز پیش رو فصل وحشتناکی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود. به دو دلیل واضح: اول، اکتبر ماه آینده اولین سالگرد عملیات الاقصی است که نقطه عطفی در تاریخ شکست خورده رژیم بود. اما این تنها سالگرد عملیات الاقصی نیست که باعث شرمساری نتانیاهو می شود، بلکه او باید از وکلا و لابیگرانش بخواهد که راهی برای اجتناب از محاکمه در ماه دسامبر بیابند.

دادستان کل رژیم صهیونیستی ضمن رد درخواست وکلای نتانیاهو مبنی بر به تعویق انداختن محاکمه تا بهار آینده، از لزوم برگزاری دادگاه در ماه دسامبر خبر داد.

بنیامین نتانیاهو معروف به بی بی با اتهام رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت مواجه است و محاکمه وی تبعات حقوقی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت. همه اینها در حالی است که جنایات و حملات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه ادامه دارد. هلال احمر غزه اعلام کرده است که با وجود ده ها درخواست کمک، به دلیل حملات زیاد و ایجاد شرایط غیرانسانی و ترسناک برای مردم با تخریب زیرساخت های غزه، نیروهای تحت امر نتانیاهو نتوانسته اند به مردم کمک کنند. اما نکته اینجاست که حتی اعلام زمان تقریبی محاکمه نتانیاهو می تواند عاملی برای تشدید این حمله وحشیانه باشد.

آیا فلسطینی ها باید به نتانیاهو پول بدهند؟

دادستان کل رژیم صهیونیستی تظاهر به یک چهره عمومی کرد و نگذاشت ماه پشت ابرها باشد. اما واقعیت ماجرا این است که ضرب الاجل چند ماهه شوخی نتانیاهو است.

وزارت آموزش عالی فلسطین اعلام کرد که از اکتبر سال گذشته تاکنون نزدیک به 9000 دانشجوی فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند و در مجموع 500 معلم و کارمند در نوار غزه نیز به شهادت رسیده اند. بانک. اما حملات رژیم به مدارس و کودکان متوقف نشده است و اکنون بیم آن می رود که مشاوران حقوقی نتانیاهو این استراتژی وحشیانه را دنبال کنند: افزایش تعداد قربانیان فلسطینی. چنین چیزی می تواند روحیه انتقام جویانه صهیونیست ها را آرام کند و فضایی را ایجاد کند که نتانیاهو، شخصیت سیاسی مدافع امنیت رژیم صهیونیستی، حاشیه امن تری برای اجتناب از پیگرد قانونی یا تبرئه داشته باشد!

پیامدهای احتمالی محاکمه نتانیاهو

شواهد قابل توجهی مانند استعفای برخی از مقامات صهیونیست و انحلال کابینه جنگ نشان می دهد که اختلافات داخلی و اختلافات فکری و سیاسی به بالاترین حد در تاریخ رژیم صهیونیستی رسیده است. بنابراین، به طور کلی می‌توان پیامدهای محاکمه نتانیاهو را در نظر گرفت:

اتهامات جدی و قانونی است و نتانیاهو ممکن است با یک سال زندان روبرو شود. البته اگر ادعاهای دیگری مانند ناتوانی نتانیاهو در مقابله با حملات مبارزان فلسطینی مطرح شود. برای تیم وکلای او دشوارتر خواهد بود.

از نظر سیاسی، این محاکمه می‌تواند اختلافات را در رژیم صهیونیستی عمیق‌تر کند، زیرا حامیان نتانیاهو در جریان آن ادعا می‌کردند که این اتهامات دارای انگیزه سیاسی است. فساد مالی بی سابقه حامیان نتانیاهو خواستار اصلاحات قضایی شده اند و استدلال می کنند که سیستم فعلی علیه او مغرضانه است. با این حال، منتقدان می گویند که چنین اصلاحاتی می تواند استقلال قوه قضائیه را تضعیف کند.

پایگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هم‌اکنون خسته و فرسوده شده‌اند و می‌توان پیش‌بینی کرد که محاکمه نتانیاهو بر تمامی مسائل امنیتی تأثیرگذار خواهد بود، زیرا نتانیاهو و مشاوران و نمایندگان وی در تدوین سیاست خارجی رژیم صهیونیستی نقش محوری داشتند در زمان های اخیر و برخی از تحلیلگران نگران هستند که اگر گروه های دیگر به قدرت برسند، جلب حمایت دشوار خواهد بود.

پیامدهای قانونی

محاکمه بنیامین نتانیاهو شامل سه پرونده جداگانه است که هر کدام پیامدهای حقوقی خاص خود را دارد. برخی از اتهامات این پرونده ها به شرح زیر است:

رشوه و هدایای غیرقانونی از سوی افراد ثروتمند و مدیران تجاری، از جمله رشوه از آرنان میلشان، تهیه کننده یهودی هالیوود و جواهرات به ارزش 195000 دلار. همسر نتانیاهو نیز در این ماجرا نقش دارد.

دور زدن قانون خرید اسلحه از آلمان و دریافت رشوه.

تحت فشار قرار دادن رئیس یک روزنامه برای پوشش خبری حزب حاکم.

تصویب تغییرات نظارتی به نفع شرکت مخابرات «بیژک» در ازای پوشش مثبت رسانه ای به نفع نتانیاهو است.

خود نتانیاهو چه گفت؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت این اتهامات را رد کرده است. در این میان، برخی از مخالفان او حتی به مارک های مشروبات الکلی و برخی کالاهای لوکس اشاره کردند که به او و خانواده اش رشوه می دادند. در ماه‌های اخیر، نتانیاهو یک وکیل مدافع کوتاه‌مدت دیگر را راه‌اندازی کرده است که نشان می‌دهد آنطور که وکلاء و مشاوران حقوقی‌اش آن را تکذیب می‌کنند تسلیم نمی‌شود و به دنبال چیز دیگری است. دفاع جدید نتانیاهو این است: من آنقدر درگیر جنگ هستم که وقت ندارم به این چیزها بپردازم!

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که ماهیت جنایتکارانه نتانیاهو در نسل کشی فلسطینیان مظلوم فراتر از اتهامات محلی است و اتهامات رشوه خواری و فساد نخست وزیر این رژیم نباید به این ترتیب کتمان شود . نادیده گرفتن جنایات جنگی او.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا