اجتماعی

تغییرات دمایی سیاره مشتری از شمال به جنوب پیوند معکوس دارد

اکتشافات جدید دانشمندان؛

محققان دریافتند هنگامی که دما در یک عرض جغرافیایی معین در نیمکره شمالی مشتری افزایش می یابد، هوا در همان عرض جغرافیایی در نیمکره جنوبی سرد می شود.

به گزارش خبرنگار تیم دانش و فناوری خبرگزاری آنا. مشتریان این سیاره پنجمین و بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که به دلیل ویژگی های جذابش مانند نقطه قرمز باشکوه و ماه یخی اسرارآمیز مورد توجه قرار گرفته است. این سیاره با نام های دیگری مانند برگس، هرمز یا مشتری شناخته می شود. مشتری نقش مهمی در تکامل تاریخ منظومه شمسی داشته است و زمین تا حدودی مدیون بقای آن است. این سیاره مخلوطی از هیدروژن و هلیوم است و به دلیل سرعت چرخش زیاد، شکل آن کاملاً کروی نیست.

جو بیرونی مشتری به چند گروه با عرض های جغرافیایی متفاوت در نقاط ملاقات این گروه های جوی تقسیم می شود. مشتری دایره ای تار و میدان مغناطیسی قوی دارد. مشتری که به عنوان پادشاه 79 قمر شناخته می شود، تایید شد. جرم مشتری بیش از دو برابر جرم تمام سیارات منظومه شمسی است. این گاز غول پیکر می تواند 1300 سیاره را در خود جای دهد. این سیاره گازی نیز 318 برابر سنگین تر از زمین است. در قطر مشتری می توان 11 سیاره را قرار داد.

سنجش از دور مشتری از تغییرات آب و هوایی

فاصله محور مشتری 3 درجه است. فصول روی زمین به دلیل انحراف 23 درجه ای محور زمین از عمود بر صفحه مداری متفاوت است. این شکاف باعث می شود که خورشید در فصول مختلف در نقاط مختلف زمین تابش متفاوتی داشته باشد. با این حال، در مشتری، هیچ تفاوت قابل توجهی در تابش خورشید در طول چرخش کامل به دور ستارگان منظومه شمسی وجود ندارد. با این حال؛ محققان پدیده دیگری را کشف کرده اند که باعث نوسانات دما در نقاط مختلف کره زمین می شود.

** رابطه معکوس تغییرات آب و هوایی مشتری

دانشمندان دلیل این تغییرات دما را ناشی از پدیده ای به نام اتصال از راه دور می دانند. این پدیده به تغییرات جوی سیاره اطلاق می شود که به طور همزمان در نقاط مختلف جو رخ می دهد و بدیهی است که ارتباطی با یکدیگر ندارند. محققان دریافتند زمانی که دما در عرض جغرافیایی معینی در نیمکره شمالی غول گازی افزایش می یابد، هوا در همان عرض جغرافیایی در نیمکره جنوبی سرد می شود. این پدیده مشابه پدیده روی زمین است که باعث می شود اقلیم و الگوهای آب و هوا در یک منطقه تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای منطقه دیگر داشته باشد و الگوهای تغییرات از راه دور از طریق جو به هم مربوط می شوند. اندازه گیری های دانشمندان همچنین نشان می دهد که با افزایش دما در استراتوسفر یا لایه بالایی جو، شاهد کاهش دما در تروپوسفر، پایین ترین لایه جو هستیم.

انتهای پیام/110/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا