اقتصادی

تعویض پودر نانو ایران توسط ریخته گری جواهرات با نمونه های وارداتی

محققان یک شرکت فناوری مستقر در مرکز تحقیقات مواد و انرژی از نانوذرات سرامیکی برای تشکیل پودرها برای تشکیل فلزات گرانبها استفاده کرده اند و به قطعات اجازه می دهند تا فلزات را حک کنند و یک سطح صاف برای آنها ایجاد کنند.

امیرحسین تقدیسی ، یکی از محققان این پروژه ، در مصاحبه با سلام آنلاین ، وی اظهار داشت: در صنعت جواهرات برای ساخت جواهرات لازم است قالب هایی از قالب های طلا یا نقره ریخته شود تا قالب ها شکل و شکل جواهرات را بدست آورند.

وی با بیان اینکه این فرآیند به پودرهای خاصی احتیاج دارد ، افزود: دوغاب آماده شده برای تشکیل جواهرات باید از روان خوبی برخوردار باشد تا همه منافذ ، قطعات و جزئیات در ذوب جواهرات حک شده باشد ، در حالی که دوغاب آن باید از استحکام بالایی برخوردار باشد به طوری که وقتی جواهرات ذوب می شوند. آنها قدرت خود را حفظ می کنند و ناپدید نمی شوند.

تقدیسی با تأکید بر اینکه پودر مورد استفاده برای این منظور باید صافی لازم را در سطح نهایی طلای ایجاد کند ، ادامه داد: قیمت بسیار بالا و دسترسی دشوار به محصولات تجارت خارجی به دلیل نوسانات ارزی و تحریم ها از یک طرف و کیفیت پایین نمونه. از طرف دیگر در بازار داخلی ما توانسته ایم پودر قالب از جنس طلا را با قیمت مناسب تولید کنیم که می تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای مدل های آمریکایی در بازار داخلی باشد.

این محقق ادامه داد: در این پروژه سعی شده است محصولاتی تولید شود که به راحتی توسط سازندگان و تولید کنندگان طلا و جواهرات مورد استفاده قرار گیرد و از نظر روانی و ویسکوزیته بسیار خوبی برای تسهیل در تهیه دوغاب و قالب گچی وجود داشته باشد. ریخته خواهد شد ، اما به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا تمام جزئیات و منافذ را پر کنند تا ظرافت و جزئیات نهایی در جواهرات نهایی یا کیف فلزی ارائه شود.

وی به عنوان یکی دیگر از مزایای این پودر ، احتمال از بین بردن آسانتر حباب ها از دوغاب را یادآور شد و یادآور شد: در این پروژه یک جزء نانومتر سرامیکی را به پودر اضافه کردیم تا بتوانیم خواص پودر را بهبود ببخشیم تا سطح بالاتر و قوی تر و همچنین از نظر روانی باشد. دمپایی نیز کمک می کند.

تقدیسی گفت: “با استفاده از فناوری نانو ، پودر گچ از نرمی بالایی برخوردار است ، در نتیجه درجه یکنواختی در طلا ، جواهرات یا فلزات چدنی ایجاد می شود و ترکیب گچ به گونه ای تنظیم می شود که قالب نهایی کمی تغییر اندازه یابد.” این سنگ قیمتی یا فلز با دقت ابعاد بالا است و این امر را می توان با جواهرات با ابعاد خاص و حداقل انحراف از ابعاد در نظر گرفته شده بدست آورد.

وی با اشاره به ظرفیت تجاری این محصول ، توضیح داد: طبق آمار و اطلاعات کارگاه ها و کارخانه های تولیدکننده محصولات طلا و سایر فلزات گرانبها ، میزان مصرف سالانه این پودر حدود 500 تن است که تا سال 2017 حدود 80 درصد است. ” این نیاز از طریق واردات برآورده شد و اکنون به دلیل نوسانات ارزی و تحریم ها ، دسترسی به این محصول وارداتی دشوار است و کشور به ظرفیت های محلی دسترسی دارد.

این محقق افزود: نمونه های وارداتی عمدتا از ایالات متحده ، انگلیس و ترکیه است و نتایج آزمایش نشان داد که نانوپودرهای ما توسط صنعت مورد تأیید قرار گرفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا