بین الملل

تعقیب حقوقی در مقابل تعقیب هوایی

ایالات متحده پنج ساعت بعد مسئولیت را برعهده گرفت و مقامات تأیید كردند كه جنگندگانی كه پرواز ماهان را از تهران به لبنان مختل كرده اند آمریكایی بودند. در همین راستا ، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریكا بیل تاون ادعا كرد كه هواپیماهای جنگنده F-15 در مأموریت هوایی منظم خود در پایگاه التنفا در سوریه از هواپیمای مسافربری ماهان ایران دست اول دیده اند. این عمل در فاصله ای مطمئن از هواپیما انجام می شود. و خلبان پس از اطمینان ، هواپیما را ترک کرد.

کنوانسیون شیکاگو ، مصوب 7 دسامبر 1944 ، به عنوان بخشی از رویکرد فناوری اطلاعات ، امکان اقدام نظامی علیه هواپیماهای غیرنظامی را بررسی می کند. آ. آی تی. در مورد امنیت هواپیمایی. ماده 3 این کنوانسیون برای منع هرگونه فعالیت مسلحانه علیه هواپیماهای ملی و به دنبال سقوط هواپیمای 007 کره ای در دسامبر 1983 به کنوانسیون شیکاگو اضافه شد. در این حالت ، یک هواپیمای کره ای 747 بدون اجازه در سپتامبر 1983 وارد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق شد. هواپیماهای شوروی هواپیما را رهگیری کردند و یک سیگنال هشدار دهنده ارسال کردند مبنی بر اینکه هواپیما به این سیگنال پاسخ نمی دهد ، بنابراین اتحاد جماهیر شوروی هواپیما را بر فراز جزیره سارکارین ، نقطه عزیمت ، شلیک کرد. اتحاد جماهیر شوروی ادعا كرد كه هواپیماهای كره ای هواپیماهای غیرنظامی هستند ، اما آنها تا آنجا كه ممكن است برای انجام اهداف مخرب و جاسوسی عمل می كنند. این اقدام با مخالفت گسترده ای روبرو شد ، بنابراین در جلسه فوق العاده شورای ایكائو ، دولت تصمیم گرفت موضوع اصلاح كنوانسیون شیكاگو را در مورد جنبش غیرمتعهد علیه هواپیماهای غیرنظامی مطرح كند. G3 توسط دولتی تصویب شد که مطابق با حقوق و تعهدات خود در منشور سازمان ملل متحد ، موافقت خود را برای رد استفاده از سلاح در برابر هواپیماهای غیرنظامی پرواز اعلام کرد.

در ماده 44 کنوانسیون شیکاگو اهداف و اهداف سازمان به منظور توسعه اصول و مباحث فنی حمل و نقل هوایی بین المللی و تقویت برنامه ها و پیشرفت هواپیمایی بین المللی بیان شده است ، به این ترتیب: سلامت و توسعه منظم هواپیمایی بین المللی بین المللی در تأمین در سطح جهان ، طراحی هواپیما و تکنیک های عملیاتی را برای اهداف صلح آمیز و همچنین افزایش ایمنی پرواز در حمل و نقل هوایی بین المللی تشویق می کند.

با این حال ، مراحل داوری و دادخواست در مواد 84 ، 85 و 86 کنوانسیون شیکاگو تصریح می کند که در صورت عدم حل مسئله در شورای فناوری اطلاعات است. آ. آی تی. آی تی. ل شاکیان ممکن است پرونده خود را از طریق دیوان بین المللی دادگستری پیگیری کنند. بنابراین ، در ماده 84 این کنوانسیون آمده است که اگر اختلاف نظر بین دو یا چند کشور متعاهد در مورد تفسیر یا اجرای این توافق نامه و پیوستهای آن ایجاد شود ، بنا به درخواست دولتهای عضو با مذاکره حل و فصل نمی شود. هر یک از درگیری ها. برای تصمیم گیری به شورای ایكائو ارجاع می شود و هیچ یك از اعضای شورا حق ندارند در مورد هر مشاجره ای كه در آن دخیل هستند رأی دهند. هر کشور متعاهد می تواند مطابق ماده 85 این شورا از دادگاه داوری مصوب دیگری که در این اختلاف یا به دیوان بین المللی دادگستری تأیید شده است ، تجدید نظر کند.

اما مهمتر از آن ، نیروهای تروریستی ایالات متحده بدون مجوز از دولت دمشق به طور غیرقانونی در التنفا مستقر شده اند و آنها پروازهای مسافری را در خاک کشورهای سوم مختل کرده اند. در عین حال هواپیماهای کشور مرتبا پرواز می کنند و راهروهای آنها مشخص است و هیچ تهدید نظامی برای آنها قابل تصور نیست. با این حال پیش بینی می شود ایران بزودی جزئیات این حادثه را در نامه ای به سازمان ملل اعلام کند. در بیانیه ای ، سازمان هواپیمایی کشوری حمله هواپیمای جنگنده های آمریکا به ماهان را نقض آشکار قوانین بین المللی توصیف کرد و خواستار تحقیقات درباره حادثه ایکائو شد. سازمان هواپیمایی کشوری همچنین هنگام تماس با طرف سوری خواستار تحقیقات سریع و کامل در مورد این حادثه شد. در همین حال ، معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد که اختلال در هواپیمای مسافربری ماهان منجر به اقدام قانونی خواهد شد. در حقیقت تاریخ نشان می دهد که رژیم تروریستی آمریکا از هیچ قانون و مقرر پیروی نکرده است و فرود هواپیمای مسافربری ایرانی با 290 مسافر و کشته شدن زنان و کودکان نشانه روشنی بود. متأسفانه تحت دولت ترامپ که تروریسم اقتصادی و پزشکی علیه مردم کشور ما تشدید شده است ، با شیوع بیماری همه گیر کرونا ، عدم رعایت هنجارهای بین المللی بی سابقه ای افزایش یافته است. تلاش برای تحریک ایران به یک درگیری نظامی. این وظیفه جامعه جهانی است که از اقدامات بیشتر غیرقانونی و غیر انسانی رژیم جلوگیری کند. រ. آه و برای جلوگیری از فاجعه انسانی دیگر در دست تروریست های آمریکایی.

* متخصص روابط بین الملل

310 310

دکمه بازگشت به بالا