اقتصادی

تصویب حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی/پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران متاهل

مهمترین اخبار حوزه کارگری و تعاونی در هفته جاری به تصویب افزایش 900 هزار تنی حق مسکن کارگران و ابلاغ اصلاحیه اسناد توسعه بخش تعاون اختصاص دارد.

به گزارش سلام آنلاین، هفته گذشته هیات وزیران با مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن کارگران به 900 هزار تومان موافقت کرد.

سال گذشته کمک هزینه مسکن کارگران 650 هزار تن بود که شورای عالی کار این مبلغ را به 250 هزار تن افزایش داد و هیئت وزیران نیز مصوبه شورای عالی کار را تصویب کرد.

حق مسکن تنها بند بسته حقوقی کارگران است که نیاز به تایید هیات وزیران دارد.

با توجه به تصویب افزایش حقوق مسکن در هیات وزیران، بحث بدهی های حق مسکن دیگر مطرح نیست و کارفرمایان باید افزایش حقوق کارگران را از فروردین امسال اجرایی کنند.

در هفته جاری آخرین آمار سامانه کاریابی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از افزایش ثبت نام کارفرمایان برای درخواست کار حکایت دارد.

طبق آمار بیش از 82 هزار و 500 جویای کار و 9069 کارفرما در سامانه ثبت نام کرده اند و ضمن اطلاع از فرصت های شغلی بارگذاری شده، نیروی کار مورد نیاز خود را اعلام کرده اند. بیش از 379 هزار ظرفیت کاری از طریق سامانه تعیین و هدایت می شود. تعداد مشاغل خالی در سامانه کاریابی نیز به 1133 شغل افزایش یافت.

معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته مصوبه هیئت دولت درباره اسناد توسعه تعاون مصوب مجلس تعاون ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابلاغ کرد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش تعاون بر لزوم بازنگری در اسناد توسعه تعاونی ها تاکید کردند و خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از همه دست اندرکاران این سند برای به روز رسانی موضوع، تصمیمات و سایر آیین نامه ها شدند. تصویب اصلاحیه سند توسعه بخش تعاون 11 سال به طول انجامید و طبق آمار تنها 21 درصد فقط در دولت های گذشته نظارت شده است.

درخواست کمک عائله مندی کارگران متاهل از دیگر مطالب اعلام شده از سوی دبیرکل اتحادیه اصناف بالاست.

به گفته وی، این پیشنهاد با توجه به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی کار ارائه شد و در اولین جلسه شورای عالی کار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. شورای عالی کار در سال جدید.

به گزارش سلام آنلاین، در حال حاضر کارگران متاهل از حقوق فرزند برخوردارند، اما پرداخت حق عائله مندی به کارگران پیش بینی نمی شود و با تصویب این پیشنهاد در شورای عالی کار، تشویق کارگران مجرد به ازدواج افزایش می یابد. و به درآمد کارگران متاهل نیز کمک خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا