تاب‌آوری در موج گرما – سلام آنلاین

تاب‌آوری در موج گرما - ایسنا

بالاترین دمایی که بدن انسان می تواند تحمل کند چقدر است؟

به گزارش سلام آنلاین مربا او نوشت: امواج گرما که معمولا چند روز طول می کشد، یکی از خطرناک ترین بلایای طبیعی است، اما به ندرت توجه کافی را به خود جلب می کند زیرا آمار قربانیان و ویرانی ها همیشه یکسان نیست. بلافاصله نشان داده می شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از سال 1377 تا 1396 بیش از 166 هزار نفر بر اثر امواج گرما جان خود را از دست داده اند. با تکرار و طولانی شدن تغییرات اقلیمی، امواج گرما بیشتر تقویت می شود. در این شرایط ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید دمای بالای هوا که فعالیت روزانه را برای افراد جوان و سالم غیرممکن می کند و آیا باید نگران آن باشیم؟

دانشمندان معتقدند که برای درک درجه مقاومت حرارتی نباید تنها به اعداد نشان داده شده توسط دماسنج تکیه کرد. یکی دیگر از عواملی که در این مشکل نقش دارد، رطوبت محیط است. تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیبی از این دو می تواند سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد خطرناک شود. دانشمندان در مورد تکرار گرمای شدید با رطوبت بالا که به عنوان “دمای حباب مرطوب” محاسبه می شود ابراز نگرانی کرده اند. به دلیل موج گرمایی که در ژوئن 1401 آسیای جنوبی را درنوردید، دمای لامپ مرطوب 33.6 درجه سانتیگراد در پاکستان ثبت شد و در دهلی بسیار بالاتر از سطح تحمل مورد نیاز بود. از نظر تئوری برای بدن انسان تعیین شد. .. قبلاً دمای لامپ مرطوب 35 درجه سانتیگراد بالاترین حد ایمنی برای انسان تخمین زده می شد. محققان اخیراً این محدوده را در آزمایشگاه بررسی کردند و به نتایجی رسیدند که دلایل بیشتری برای نگرانی نشان می دهد.

شبیه سازی اثرات گرما و رطوبت بر بدن انسان در آزمایشگاه

برای پاسخ به این سوال که آیا دما برای انسان خیلی گرم است، محققان دانشگاه پنسیلوانیا آزمایشاتی را روی چندین مرد و زن جوان سالم در یک محیط کنترل شده انجام دادند. آنها از یک دماسنج کوچک به شکل قرص برای اندازه گیری دمای عمقی بدن داوطلبان استفاده کردند. پس از مصرف این قرص کوچک، شرکت کنندگان گام های کوچکی برای شبیه سازی فعالیت های زندگی روزمره برداشتند. سپس محققان به تدریج دما یا رطوبت اتاق را افزایش دادند و زمانی را ثبت کردند که دمای مرکزی بدن مطالعه شروع به افزایش کرد.

ترکیبی از دما و رطوبت که در آن دمای مرکزی یک فرد شروع به افزایش می‌کند «محدودیت محیطی بحرانی» نامیده می‌شود. در محدوده زیر این سطح، بدن می تواند دمای مرکزی را در طول زمان ثابت نگه دارد. اما فراتر از این سطح، دمای مرکزی بدن به تدریج افزایش می یابد. با گرم شدن بدن، قلب سخت‌تر کار می‌کند تا خون را به پوست پمپاژ کند تا گرما را از بین ببرد و با تعریق فرد، کم‌آبی بدن کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما به مرور زمان افزایش می‌یابد. در بدترین حالت، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چنین شرایطی می تواند منجر به سکته مغزی شود، یک وضعیت جدی که نیاز به خنک کردن فوری و درمان پزشکی دارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که این حد بحرانی محیطی برابر با 31 درجه سانتی گراد در رطوبت 100 درصد و یا 38 درجه سانتی گراد در رطوبت 60 درصد است.

گرما برای سالمندان خطرناک تر است

دما و رطوبت کمتر از حد بحرانی محیطی نیز می تواند بر قلب و سایر سیستم های بدن فشار وارد کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چنین شرایطی می تواند برای جمعیت های آسیب پذیر مانند افراد مسن و مبتلایان به بیماری های مزمن مخرب باشد. تمرکز آزمایشات محققان در حال حاضر بر روی افراد مسن است، زیرا حتی پیری سالم نیز باعث می شود افراد در برابر گرما مقاومت کمتری داشته باشند.

افزایش شیوع بیماری های قلبی، مشکلات تنفسی و سایر مشکلات سلامتی و همچنین برخی داروها می تواند آنها را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. افراد بالای 65 سال 80 تا 90 درصد قربانیان موج گرما را تشکیل می دهند. نوشیدن آب زیاد و ماندن در محیط خنک – حتی برای مدت کوتاه – به گرمای شدید کمک می کند. در مجموع، شواهد نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی فقط مشکل آینده بشر نیست و بشریت اکنون با آن مواجه است و باید به آن رسیدگی شود.

منبع: Scientific American

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا