اجتماعی

بیش از ۵۰ درصد فروش دارو در اختیار دولت/ بازار کار داروسازی در حال اشباع

نایب رئیس انجمن داروسازی ایران با بیان اینکه بازار کار داخلی داروخانه ها و داروخانه ها اشباع شده است ، با انتقاد از سهل انگاری داروسازان در بیمارستان ها و کلینیک ها و لزوم قرار دادن داروسازان در سیستم مراقبت های بهداشتی و ایجاد فرصت های شغلی جدید. این منطقه تأکید دارد.

در مصاحبه با سلام آنلاین دکتر فاطمی وی با اشاره به وضعیت داروسازان در کشور گفت: طبق برآوردهای موجود ، ما حدود 20 هزار داروساز در ایران و حدود 13 هزار داروخانه فعال در بخش های دولتی و خصوصی داریم.

وی افزود: خوشبختانه نرخ بیکاری در صنعت داروسازی کم است و بخشی است که تقریبا بیکار است. در همین زمان ، بیشتر داروسازان ، در حالی که داروخانه ها وجود دارند ، ممکن است در جاهای دیگر از جمله صنعت داروسازی نیز فعال باشند.

عدم توسعه بازار دارویی کشور و مشکلات آن

وی با اشاره به عدم توسعه بازار دارویی کشور در سالهای اخیر ، گفت: لازم به ذکر است که بازار داروسازی کشور در سالهای اخیر رشد نداشته است ، بنابراین بیش از 80 مورد “٪ از فارغ التحصیلان داروسازی هنوز جذب داروخانه ها می شوند.” این نسبت خوب نیست. به طور متوسط ​​، 55٪ فارغ التحصیلان جهان جذب داروخانه می شوند. این میزان در کشورهای توسعه یافته 30٪ است و سایر داروسازان به بیمارستانها ، مراکز تحقیقاتی و صنایع مراجعه می کنند. حال اگر این نسبت اصلاح نشود و مکان دیگری برای خدمات داروسازان پیدا نکنیم ، فشار برای ایجاد داروخانه افزایش می یابد. در حالی که ظرفیت کشورهای منطقه هنوز محدود است.

فاطمی با بیان اینکه “تعداد داروخانه ها در مقایسه با 10 تا 15 سال گذشته افزایش یافته است ، گفت:” اکنون تعداد 1 داروخانه در هر 10،000 نفر مجاز به راه اندازی داروخانه ها در ایران بودند ، اما امروز شهرهای بزرگ با 4500 نفر جمعیت. مجوز دارو ارائه می شود. این امر منجر به افزایش تعداد داروخانه ها شده است. یکی از دلایل رکود اقتصادی تعداد زیادی داروخانه است.

بیش از 50 درصد فروش مواد مخدر در کشور به دست دولت است

وی افزود: بیش از 50 درصد از فروش مواد مخدر در ایران در دست دولت است: این نیز باعث ایجاد مشکلاتی در منطقه می شود. در سالهای اخیر ، کمبود مواد مخدر به دلیل افزایش تحریم ها افزایش یافته است. از طرف دیگر ، برای اینکه دولت بتواند برخی از داروهای پرمصرف دارویی مانند قلم انسولین را توزیع کند ، برخی از داروها را به عنوان داروخانه های منتخب انتخاب می کند و از طریق این داروخانه ها محصولات دارویی را تهیه می کند. این روش صحیحی نیست و نوعی تبعیض بین داروخانه ها است که منجر به اعتراض در بین داروخانه ها می شود. البته دولت نیز توجیه خاص خود را دارد و اعلام می کند که چون توزیع کافی در همه داروخانه ها نداریم ، فقط در داروخانه های منتخب توزیع می کنیم. این همچنین مشکلات مالی را برای داروخانه ایجاد می کند. بنابراین ادامه کار برخی داروخانه ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

درصد پایین داروسازان در ایران

وی گفت: “استانداردهای لازم برای کار داروسازان در جهان وجود دارد.” به عنوان مثال ، برخی از داروسازان ما باید در بیمارستان بستری شوند. در دنیای 100 تخت بیمارستانی ، معمولاً سه داروساز به عنوان داروساز مشغول به کار هستند. این رقم در ایران 0.7 درصد است که باید سه برابر شود. وقتی داروسازان در بیمارستان ها فعالیت می کنند ، مصرف دارو ، کاهش هزینه ، کاهش عوارض جانبی و افزایش اثربخشی داروها موثر است ، اما متأسفانه این مشکل در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد. در حال حاضر تعریف کاملی از داروساز در کشور ما وجود ندارد.

بازار کار پزشکی اشباع شده

فاطمی با اشاره به مشکل مهاجرت داروسازان به دلیل اشباع تدریجی بازار کار در ایران ، گفت: فرصت های جدیدی برای مشاغل داروسازان ارائه نمی شود و آنها به سمت داروخانه ها حرکت می کنند. ” تعداد داروها افزایش یافته و بسیاری از داروخانه ها دیگر اقتصادی نیستند. از طرف دیگر ، به دلیل حضور روزافزون بازار کار در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا ، فروشندگان مواد مخدر پس از فارغ التحصیلی مهاجرت کرده اند.

وی گفت: “در همین حال ، داروسازان در داروخانه ها در حال حاضر منبع تأثیر زیادی ندارند.” لازم به ذکر است که 50 یا 60 سال پیش بیشتر داروخانه ها شرکت های داروسازی بودند و داروهای مرکب تولید می کردند و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته را داروساز می نامند. از دهه 1930 تعداد شرکت های داروسازی افزایش یافته و داروها هم اکنون وارد داروخانه ها می شوند. اینجاست که خدمات دارویی شروع می شود. در کشورهای اروپایی انتظار می رود که اکثر داروسازان در معالجه بیماریهای جزئی ، برخی واکسنها ، نشانگرهای بهداشتی ، کنترل قند خون ، فشار خون و … شرکت داشته باشند و بیماران سوابق پزشکی دارند. متأسفانه ، ما نمی توانیم این سیستم را در ایران پیاده سازی کنیم.

سرانجام ، مالیات خدمات دارویی

فاطمی درباره پایان تعرفه های خدمات دارویی گفت: “در 26 سپتامبر سال گذشته یک برنامه جامع برای خدمات دارویی توسط وزیر بهداشت ارائه شد.” در حال حاضر استانداردهای این خدمات تصویب و کدگذاری شده است و امیدواریم که در تاریخ 26 سپتامبر امسال استاندارد خدمات درمانی در داروخانه ها برای پرداخت این خدمات توسط سازمان غذا و دارو اعلام شود.

چشم انداز اقتصادی بیمه منجر به عدم سوابق الکترونیکی بهداشت می شود

وی با توجه به سوابق سلامت الکترونیکی و نسخه های الکترونیکی ، وی گفت: سوابق سلامت الکترونیکی فعالیت خوبی است که در برنامه ششم توسعه مورد نیاز است و کلیه موارد تشخیص ، درمان و دارو باید در که ” این اقدام نیاز به درج نسخه پزشک در یک سیستم پرونده الکترونیکی دارد و نسخه به صورت الکترونیکی صادر می شود ، اما این قسمت از طرح به دلیل مشکلات مورد استقبال قرار نمی گیرد. یکی از دلایل عدم موفقیت این طرح ، اجرای نادرست سازمان بیمه خودمختار است که چشم انداز اقتصادی بیشتری دارد و منجر به عدم موفقیت این طرح می شود.

نسخه الکترونیکی بیمه درمانی!

فاطمی ادامه داد: در تیرماه سال جاری ، دکتر شانزن در نامه ای به وزیر بهداشت به دلیل اجرای سازمان بیمه درمانی خواستار توقف این پروژه شد. نکته این است که تمام نسخه های پزشک اعم از نسخه ها باید در سیستم ثبت الکترونیکی سلامت ثبت شود اما پزشکان از این مسئله استقبال نمی کنند. این پروژه به دلیل مشوقهایی که ارائه می دهند در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفته است. اما در ایران شرکتهای بیمه مشوق های لازم را برای پزشکان ارائه نمی دهند ، بنابراین این طرح مورد استقبال پزشکان قرار نمی گیرد. از طرف دیگر ، در صورت ثبت نسخه ها ، داروخانه مشکلی با نسخه های الکترونیکی ندارد. اکنون طبق گفته داروخانه ها ، بیمه درمانی سیستمی به نام نسخه های الکترونیکی و نسخه های الکترونیکی برای تبدیل نسخه های کاغذی به نسخه های دیجیتال ایجاد کرده است. این در همه جای دنیا بی سابقه است. نسخه الکترونیکی باید در مطب منتشر شود. منطقی نیست که داروخانه ها مقاله را به صورت دیجیتالی تجویز کنند. این نوعی کلاهبرداری در پرونده سلامت الکترونیکی است.

وی افزود: “این اقدام نه تنها هزینه داروخانه را تعیین می کند بلکه منجر به تاخیر در بیماران می شود.” این بدان معناست که طبق برنامه ، ابتدا بیمارانی که به داروخانه مراجعه می کنند باید از نظر صلاحیت ارزیابی شوند که این یک پروسه زمان بر است و بعد از آن نسخه دیجیتالی شده را تهیه می کنیم که منجر به تاخیر بیمار در داروخانه می شود. اکنون با نزدیکی و بیگانگی جامعه روبرو هستیم. بدون شک این مسیر اشتباه باعث افزایش ازدحام در داروخانه ها و افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد و این منجر به عدم موفقیت طرح خواهد شد. متأسفانه بیمه درمانی بر این امر اصرار دارد ، اما سازمان غذا و دارو اعتراض کرده است. ما همچنین به نمایندگی از انجمن نامه ای به وزیر بهداشت نوشتیم. البته داروخانه این بار را پشت سر نگذاشت. امیدواریم این مسئله اصلاح شود ، در غیر این صورت این اقدام منجر به عدم موفقیت طرح خواهد شد.

تسهیل شرایط برای ایجاد داروخانه ها در کشور

وی با اشاره به وضعیت داروسازی در کشور گفت: در حال حاضر شرایط ایجاد داروخانه به خطر افتاده است. حتی پیشنهاد شده است که هر داروخانه مطلوب را می توان به یک داروخانه 24 ساعته تبدیل کرد. در گذشته ، این امر غیر معمول نبود. به عنوان یک انجمن ، ما فکر نمی کنیم که تسهیل در ایجاد داروخانه به افراد یا داروسازان کمک کند. در همین حال ، دولت نتوانست برای این حجم داروخانه دارویی تهیه کند. حتی شرکت های بیمه با بسیاری از داروخانه های جدید قرارداد منعقد نمی کنند و این منجر به مشکلاتی می شود. داروخانه ها فقط فروشگاه های معمولی نیستند که می توانند در هر مکانی راه اندازی شوند بلکه باید نیازها را برآورده کنند.

فاطمی اظهار داشت: همچنین دو نوع داروخانه در بیمارستان داریم یک نوع داروخانه سرپایی است که درمان سرپایی را فراهم می کند و دوم دارو اصلی که تأمین کننده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بخش بخش است. دکتر “.

وی همچنین در مورد وضعیت پرداخت داروخانه ها گفت: تفاوت زیادی ندارد. ما حتی پارسال مطالبات زیادی را از بیمه درمانی دریافت نکردیم. ما به طور متوسط ​​هفت ماه به شرکت بیمه بدهکار هستیم.

فاطمی همچنین گفت: صنعت داروسازی کشور به این صورت است که بعضی اوقات به دلیل برخی مشکلات ، کارخانه های داروسازی نمی توانند در تحقیقات و توسعه و GMP سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر شرایط خوبی نداریم. در گذشته تعداد داروسازانی که در صنعت کار می کردند بیشتر از امروز بود ، اما گاهی اوقات به دلیل کنترل قیمت گذاری داروها ، صنعت نمی توانست نفس بکشد و حرکت کند و سرمایه را در زیرساخت ها سرمایه گذاری کند. این احتمالاً بزرگترین چالش در صنعت است. اگر در این مناطق سرمایه گذاری کنیم ، می توانیم شاهد نوآوری زیادی باشیم. در عین حال ، تولید داروهای جدید در کشور کاهش می یابد و شاهد نوآوری خواهیم بود. بحث GMP نیز مهم است. هرچه کارخانه ما اقتصادی تر باشد ، می توانند ماشین های خود را بهبود بخشیده و شرایط را بهبود بخشند. اگر این دو موضوع در نظر گرفته شود ، خواهیم دید که صنعت داروسازی کشور می تواند جایگاه بالایی در جهان کسب کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا