عمومی

بورل: برجام جایگزینی نخواهد داشت

به نقل از جوزف بورل در کتاب سیاست خارجی CBI-EU: “امروز برجاب از بسیاری از جبهه ها تحت فشار است.” من بخوبی می دانم که حداقل به دو دلیل اقدام برای محافظت از آن نه تنها ضروری بلکه ضروری است: اول اینکه 12 سال طول می کشد تا جامعه بین المللی و ایران توافق کنند و به توافق برسند. “اگر برجام از بین برود ، هیچ گزینه جامع یا اثرات دیگری قابل انتظار نیست.”

در این کتاب ، بورل استدلال می کند که برجام فقط یک “موفقیت نمادین” نیست. وی نوشت: “برجام فقط یک موفقیت نمادین نیست.” این توافق به قول خود عمل کرده و در حال اجرا است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای بین المللی) در 15 گزارش نظارت متوالی خود از ژانویه 2016 تا ژوئن 2019 اعلام کرد که ایران به دلیل دسترسی بی سابقه به تعهدات خود در این توافق نامه عمل کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با وجود خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، این توافقنامه را از مدت 14 ماه پیش در حال اجرای است.

در ماه مه سال 1397 ، ایالات متحده از توافق نامه ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر خلاف تعهدات خود منعقد کرد ، خارج شد.

ایران به طور کامل به تعهدات خود در توافق هسته ای یک ساله خروج آمریکا پایبند بوده و به کشورهای اروپایی که قول داده اند اثرات خروج را بازپرداخت کنند ، برای انجام تعهدات خود ارائه می دهد.

یک سال بعد ، وقتی دولت اروپا نتوانست به قول خود عمل کند ، تهران اعلام کرد که مطابق مفاد توافق هسته ای طی چند مرحله از تعهدات خود در توافق هسته ای کاسته خواهد شد.

ایران از آن زمان اعلام کرده است كه هیچ تعهدی در قبال محدودیت های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در زمینه پالایش ، ذخایر اورانیوم و تحقیقات آرسنیک ندارد. تهران همچنین کار بر روی خطوط مونتاژ برای تولید فولاد اورانیوم را از سر گرفته است.

ایران اخیراً اعلام کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل اضافی را در تاریخ 26 مارس به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام در راستای اجرای قانون مصوب شورای اسلامی ایران است كه به شركای ایرانی در بورام موظف است لغو تحریم ها و حمایت از منافع ملت ایران را مطابق با حقوق جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. تحت مواد 26 و 36 برجام.

بورل در این کتاب یادآوری می کند که ایران توافقنامه را پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل اجرا کرد. وی نوشت: “با وجود ادامه تحریم های ایالات متحده تأثیر منفی بر اقتصاد و مردم ایران ، تهران تا 14 ماه دیگر به این توافق پایبند خواهد بود.” اما اکنون ایران در حال جمع آوری سطوح نگران کننده غنی سازی اورانیوم و کسب دانش هسته ای جدید است. “برجام خسته است و ترس از گذشته در حال ظهور است.”

در قسمت دیگری از کتاب ، جوزف بورال گفت که ، طبق گفته هماهنگ کننده بوراک ، او تمام اقدامات لازم را برای مراقبت از بورام انجام خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: “من به عنوان واسطه شورای امنیت سازمان ملل با همه طرفهای باقی مانده در این توافق نامه و با تمام جامعه بین المللی کار خواهم کرد.” ما برای دفاع از آنچه پنج سال پیش به دست آوردیم و اطمینان از اجرای توافق ، تمام اقدامات ممکن را ادامه خواهیم داد.

در بخش دیگری از کتاب ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر برجام از بین برود ، جامعه جهانی فرصت نظارت بر برنامه هسته ای ایران را از دست خواهد داد.

در این کتاب آمده است: “توجه به این نکته مهم است که برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار می گیرد و ماهیت صلح آمیز آن به طور منظم در حال آزمایش است.” با تشکر از نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ما حتی در شرایط فعلی چیزهای زیادی درباره برنامه هسته ای ایران می دانیم. “اگر این توافق نامه از بین برود ، ما این اطلاعات را از دست خواهیم داد و به دو دهه قبل باز خواهیم گشت.”

جوزف بورل از بورام به عنوان م keyلفه اصلی “معماری منع گسترش سلاح های هسته ای” در جهان نام برد و خواستار اجرای آن از سوی همه طرف ها از جمله ایران شد. وی همچنین تأکید کرد که ایران باید بتواند از مزایای اقتصادی مندرج در توافق بهره مند شود.

بورل گفت: “من شدیداً معتقدم كه برجام به بخشی جدایی ناپذیر از معماری غیر مسلح تبدیل شده است و به همین دلیل است كه من همچنان از همه طرف ها می خواهم كه تعهد خود را نسبت به اجرای این توافق حفظ كنند.”

وی افزود: “ایران باید به اجرای کامل تعهدات خود برگردد ، اما همچنین باید بتواند از مزایای اقتصادی مندرج در توافق بهره مند شود.” در اروپا می توانیم با برداشتن گام هایی برای محافظت از شرکت خود در برابر تحریم های خارج از آمریکا ، انتظارات قانونی ایران را برآورده کنیم.

دولت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن ، اگرچه اذعان دارد که اصل فشار حداکثر شکست خورده است ، اما گفته است که قصد دارد ایالات متحده را به کشورهای برجام بازگرداند. جمهوری اسلامی ایران اظهار می دارد که شرایط بازگشت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل بدون قید و شرط است و کلیه تحریم های اعمال شده توسط دولت آمریکا وجود دارد.

از سوی دیگر ، دولت بایدن اعلام کرده است که شرایط بازگشت به بوخوم خروج ایران از اقدامات جبران خسارت است که تهران در واکنش به خروج آمریکا از بوروم و عدم رعایت آن در دستور کار قرار داده است. وعده های طرف اروپایی.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برای بازگشت به برجام عجله ای ندارد و واشنگتن به دلیل نقض یک جانبه در موقعیت تصویب توافق نامه نیست.

مقامات دولت بایدن علی رغم اذعان به عدم موفقیت در سیاست حداکثر فشار ، در بیانیه مشابه مقامات دولت ترامپ گفتند که آنها قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان بستری برای “تقویت و تأخیر” توافق استفاده کنند. دولت بایدن با تشریح م componentsلفه های “توافق جامع” با ایران ، حل اختلاف با ایران بر سر موشک ها و اقدامات منطقه ای ضروری است.

جوزف بورل همچنین در کتاب خود ابراز امیدواری کرد که حفظ برجام می تواند زمینه گفتگو با ایران در زمینه های دیگر را فراهم کند.

وی نوشت: “اتحادیه اروپا تلاش های خود را برای ایجاد پل و كاهش اختلافات بین همه طرفها تقویت خواهد كرد.” من معتقدم اگر بتوانیم شورای امنیت سازمان ملل را حفظ کنیم و از اجرای کامل آن اطمینان حاصل کنیم ، این می تواند زمینه را برای رفع سایر نگرانی های مشترک از جمله نگرانی های مربوط به امنیت منطقه فراهم کند.

وی افزود: “ما باید به حرکتهای مثبت بیشتری برگردیم.” وقتی زمان آن فرا می رسد ، ما باید برای انجام این توافق آماده باشیم. اتحادیه اروپا آماده انجام این کار است ، اما اولین قدم حفظ کل توافق به شکل فعلی است.

دکمه بازگشت به بالا