بلاتکلیفی کارخانه بازیافت یاسوج استخوان لای زخم شده

سلام آنلاین/ کهگیلویه و بویراحمد کارخانه دفع زباله یاسوج که پس از گذشت 10 ماه از فعالیت رسمی هنوز به بهره برداری کامل نرسیده بود، اکنون به دلیل عدم انجام تعهدات این شهر تعطیل شده و بی رویه رها شده و اکنون به استخوانی بر زخم تبدیل شده است.

عدم قطعیت کارخانه فرآوری استخوان یاسوج

زباله هایی که هر ساله به طلای کثیف معروف هستند درآمد هنگفتی از شهرها و ایجاد شغل در برخی کشورها و استان ها به همراه دارند. استان کهگیلویه و بویار احمد «پایتخت طبیعی ایران» سالهاست که با مشکلات زیرساختی بازیافت زباله مواجه بوده و هزاران تن زباله به دلیل عدم توزیع سوزانده شده است.

بر اساس بررسی های انجام شده، سرانه تولید زباله در کشور 850 گرم است که در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک کیلوگرم است که این میزان در یاسوج مرکز استان بیش از دو برابر است. روزانه 250 تن زباله در یاسوج تولید می شود که بیشتر این میزان در خیابان ها پراکنده می شود.

با برنامه‌ریزی‌ها و وعده‌های حمایتی از سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذار در مسیر احداث کارخانه فرآوری در یاسوج و با تلاش سرمایه‌گذار پس از چند مرحله اولیه احداث کارخانه در منطقه «دوپشت» از توابع «دشتروم» با وعده ایجاد ۱۰۰ شغل مستقیم در بهره‌برداری از اول شهریور ۱۱ شهریور است. در هفته دولت وعده های حمایت مالی برای اجرای فاز دوم در همان روز به سرمایه گذاران داده شد و در نهایت به دلیل همکاری نکردن دستگاه های خدمات رسان و عمل نکردن شهرداری به تعهدات، کارخانه تعطیل شد.

تعهد شورای شهر یاسوج روی کاغذ می ماند

«سید مهدی عدالتخواه» سرمایه گذار کارخانه فرآوری پسماند یاسوج وی در گفت وگو با سلام آنلاین، ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری یاسوج و نهادهای آن در خصوص تعهدات ساخت و بهره برداری از این نیروگاه، گفت: بخش بزرگی از تعهدات شهر یاسوج روی کاغذ مانده و محقق نشده است.

وی افزود: با توجه به نیاز استان یاسوج و حتی کهگیلویه و بویراحمد و تاکید بر سلامت مردم، مسائل زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی آب سد شاه قاسم و چاه های آب، برای احداث کارخانه بازیافت با متولیان امر همکاری کرده ایم.

عدالتخواه گفت: در جاده های ما مشکلات زیادی حتی در مراحل ساخت وجود دارد.

وی گفت: علیرغم همه مشکلات، دست بردار نیستیم و فاز اول کارخانه فرآوری یاسوج را برای بهره برداری کامل آماده می کنیم.

عدالت خواه با بیان اینکه مسائل زیرساختی پایان مشکل نیست، گفت: در مصوبه شهرداری یاسوج، مسائل مدیریتی، تفکیک، جلوگیری از فعالیت انبارداری و دفع کامل زباله به کارخانه ها غیرعملی تلقی شده است.

وی تاکید کرد که اعترافاتش از طریق شکنجه و اعترافاتش از طریق شکنجه گرفته شده است.

سرمایه گذاران کارخانه بازیافت یاسوج با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی، خرابی تجهیزات و عدم رعایت ضامن ها باعث شده تا این کارخانه ظرف چند ماه پس از افتتاح این کارخانه تعطیل شود، گفت: این مشکل به گونه ای ایجاد شده که امکان بازیافت به حداقل رسیده است.

عدالتخواه تاکید کرد: با توجه به عدم همکاری شهرداری یاسوج در زمینه زیرساخت، بخش زیادی از خط انتقال را با هزینه شخصی انجام داده ایم، ضمن اینکه این اهمیت در وظایف شهرداری با تاکید بر وظایف دستگاه های مسئول دیده می شود. با وجود اینکه محیط زیست تسهیل در ساخت کارخانه های بازیافت را مد نظر قرار داده است، اما شهر نظارت مفید و جدی در این زمینه ندارد. شوراهای شهر باید دستورالعمل های وزارت کشور را رعایت کنند و علاوه بر این دستورالعمل ها به هیچ تعهدی عمل نمی کنند.

پس از حدود 10 ماه موضوع واگذاری کارخانه به شهرداری به عنوان نامه رسمی مطرح شد و چون طرف مقابل همکاری نکرد، با این پیشنهاد موافقت کردیم. هنوز شهرداری برای خرید کارخانه از ما اقدامی نکرده است و کارخانه تعطیل است و هیچکس پاسخگو نیست.

سرمایه گذاران کارخانه فرآوری پسماند یاسوج خواستار تعیین وضعیت این کارخانه با حضور کارشناسان قیمت گذاری شدند و اظهار داشتند: امیدواریم شهرستان پس از واگذاری به اشتغال پایدار بتواند از چنین ظرفیتی استفاده کند.

با این وضعیت ناگوار در ورودی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با دود سوزاندن که مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می کند پذیرای مسافران و گردشگران هستیم و مسئولان باید هر چه زودتر تکلیف کارخانه بازیافت را برای رفع این مشکلات مشخص کنند.

سرمایه گذار باید با مراجعه به شورا موضوع خود را مطرح کند تا بتوانیم پیگیری کنیم.

«کیوان آشنا» رئیس شورای شهر یاسوج وی در گفت وگو با سلام آنلاین، اظهار کرد: کارخانه فرآوری پسماند در حال حاضر در اختیار سرمایه گذاران است و باید طبق قرارداد کار خود را انجام دهد و البته سرمایه گذاران باید به شورا مراجعه کرده و مسائل خود را مطرح کنند تا بتوانیم رصد و برای رفع آنها تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: شهرداری باید به تعهدات قراردادی خود عمل کند، البته شورای شهر، شهردار و امور شهری استان، قوه قضائیه و سرمایه گذاران می توانند در رفع این مشکل کمک کنند.

دامپینگ بهداشتی یکی از تالارهای شهر است.

“حمید اردکانی” رئیس واحد بهداشت حرفه ای و محیط زیست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد وی به سلام آنلاین گفت: در صورت غیرقانونی بودن سوزاندن زباله های بهداشتی، دفع زباله های بهداشتی وظیفه شهری است و با عاملان آن برخورد می شود و سوزاندن زباله در یاسوج توسط مراجع قضایی و محیط زیستی در حال رصد است.

وی گفت: در کنار آلودگی، مواد مضر این فعالیت بر محیط زیست، زنان باردار، کودکان و سالمندان تأثیر می گذارد و به عنوان متولی سلامت، مردم و جامعه همچنان به این موضوع توجه می کنیم.

عدم قطعیت کارخانه فرآوری استخوان یاسوج

شکایت شهرداری به قوه قضائیه

“اسلام جاودان خرد” مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد وی در گفت وگو با سلام آنلاین، اظهار کرد: از شهردار قبلی به دلیل سوزاندن زباله در محل دفن زباله یاسوج به مراجع قضایی شکایت کرده ایم و پس از اتمام مدت اخطار از شهردار فعلی یاسوج نیز به همین دلیل شکایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه سوزاندن زباله ها منبع اصلی آلودگی است و می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، افزود: تولید گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن پس از سوزاندن، چالشی برای این جایگاه است و مسئولان باید به جای سریع و ارزان، به دنبال دفع زباله ها به صورت بهداشتی و اصولی باشند.

جاودان خرد تائید کرد که سموم ناشی از سوزاندن به داخل آب و آب های زیرزمینی نفوذ کرده و محل دفن زباله در نزدیکی سد شاه قاسم یاسوج می تواند خطرناک باشد.

تکلیف کارخانه فرآوری زباله در ماه آینده مشخص می شود

«سجاد بهرامی» رئیس شهرداری یاسوج وی همچنین به خبرنگاران سلام آنلاین گفت: ماه گذشته کارخانه بازیافت در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در جلسات مختلف در حال بررسی بود و فاز اول این کارخانه به اتمام رسید که با اختلافاتی در زمینه خدماتی مانند آب، برق و گاز مواجه بودیم که در صدد رفع آن بودیم.

وی افزود: توافق با سرمایه گذاران کارخانه برای خرید کارخانه توسط شهرداری و در حال ادامه مراحل قانونی هستیم.

آقای بهرامی گفت: طبق قانون مشکل بازیافت یاسوج در ماه آینده یا توسط شورای شهر حل می شود و یا اینکه به تعهد شهر مبنی بر کارکرد سرمایه گذاران تا مهلت مقرر عمل خواهیم کرد.

مسئولان استانی اعم از استانداری و بازرسی شهرداری و شهردار اختلاف بر سر کارخانه بازیافت یاسوج را که به جنجال تبدیل شده و بارها توسط جهادگران حل شده است، حل و فصل کرده اند.

البته به نظر می رسد مثلاً در یاسوج مافیای زباله وجود دارد که ایستگاه جمع آوری زباله به سمت ترافیک مالی بعد از آن روند بدی ایجاد کرده است و این احتمال وجود دارد که این مشکل و تاثیر مالی آن مانع از نتیجه گیری کارخانه و ایجاد اختلال شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا