تازه های کسب و کارعمومی

برگه مجری چیست؟ و چطور تهیه کنیم؟

برگه مجری چیست؟

مجری فردی است که دارای پروانه کار از سازمان نظام مهندسی کشور است اپراتور با داشتن پروانه حرفه ای معتبر از یک شرکت سیستم های مهندسی، دارای صلاحیت در اجرا و ساخت ساختمان می باشد.

مجری فعالیت خود را با عقد قرارداد با مالک ساختمان و زمین آغاز می کند. برای شروع کار داشتن برگه اجرایی الزامی است. اسناد اجرایی باید از شهرداری ها اخذ شود.

در حقیقت شهرداری سندی به نام تهیه می کند پردازش اسناد و به مردم تحویل داده شد این کاربرگ ها مجموعه ای از فرم هایی هستند که مالک باید اطلاعات مورد نیاز را در آن وارد کند و در نهایت نیاز به تایید مهندس سازه خواهد داشت. پس از مهر و امضای مهندس مجری مالک می تواند برای صدور پروانه ساختمانی و سایر خدمات لازم فرم اقدام به شهرداری ارائه دهد.

مجری کیست؟

در یک تعریف ساده می توان گفت که مجری شخص حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت اجرای یک پروژه را بر عهده دارد. البته این یک تعریف تقریبی است. بعداً در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پیمانکار یکی از نمایندگان کارفرما در محل پروژه است. نظارت بر تمام جنبه های فنی ساخت و ساز. با آن قدرت و مسئولیت زیادی به همراه دارد.

به عنوان مثال، مدیر پروژه باید مسئولیت کامل خطرات ناشی از خطاهای فنی را بپذیرد. همچنین در صورت وجود مشکل قانونی؛ مدیر پروژه باید طبق فرم مدیر به مراجع مربوطه گزارش دهد.

مدیران پروژه دارای مسئولیت های مختلفی هستند. مسئولیت ها به قبل، حین و بعد از اجرای پروژه تقسیم می شوند. در ادامه به اقداماتی می پردازیم که در ابتدای ساخت و ساز باید توسط پیمانکار انجام شود.

آیا برگه مجری پایه قانونی دارد؟

در واقع اصل این برگه برای اجرای درست قوانین تدوین می‌شود. بنابراین مسخره است اگر اجرای آن نیازمند به یک قانون قدرتمند در کشور نباشد!

 

قانون برگه مجری در سال ۱۳۷۴ تصویب شد. این دقیقاً همان زمانی بود که قانون نظام مهندسی به نوعی تکامل رسیده و تصویب گردید. یکی از اصلی‌ترین مصوبه‌های این قانون داشتن برگه سبزها بود.

 

یکی از این برگه سبز‌ها برگه مجری می‌باشد. البته لازم است بدانید برگه سبز‌ها اسنادی هستند که باید در هر ساختمان صرف نظر از کاربری ساختمان وجود داشته باشند.

 

برگه سبز‌ها به برگه‌هایی می‌گویند که سند‌های اصلی ساختمان هستند. این برگه‌ها اگر در ساختمان وجود نداشته باشند ساختمان به طور غیرقانونی رشد کرده است. در ادامه به تعدادی از برگ سبزها اشاره می‌کنیم:

برگه تعهد برق و الکترونیک

برگه تعهد معماری

برگه تعهد طراحی ساختمان

برگه مجری یا همان برگه تعهد مجری

و…

این برگه‌ها به نوعی مشخص کننده مسئولیت‌های مهندسان ساختمان می‌باشند. بنابراین لزوم داشتن آن‌ها در تمام ساختمان‌ها اعم از تجاری و غیر تجاری احساس می‌شود.

 

از طرفی این قانون شامل اصول دیگری نیز می‌شود. طی این قانون به افرادی که آن را اجرا می‌کنند نیز به طور مفصل اشاره شده است. به طوری که در آن می‌بینیم:

 

از تاریخی که وزارت مسکن و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می‌شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است. . .

 

بند بالایی شامل بند چهارم این قانون می‌باشد. اما در ادامه این قانون به تفضیل درباره برگه مجری و فردی که این کار را برعهده می‌گیرد توضیح داده شده است. بند بعدی شامل بند ۳۳ این قانون است:

 

اصول و قواعد فنی که رعایت آن‌ها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود کنترل اختیارات و وظایف سازمانها ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به وسیله وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. مجموع اصول و قواعد فنی و آیین‌نامه کنترل و اجرای آن‌ها مقررات ملی ساختمان را تشکیل می‌دهند. . .

 

با این تفاسیر می‌توان گفت وظایف فردی که برای برگه مجری در نظر گرفته می‌شود به طور مفصل در قانون آمده است. قانونی که برای عموم مردم و مسئولیت لازم الاجرام می‌باشد.

مجری ذیصلاح

وجود دستگاه های اجرایی معتبر یکی از قوانین مهم حوزه ساخت و ساز در کشور ما است. در سال ۱۳۷۴ اجرائیه و تاییدیه های دیگری از این قبیل از قبیل گواهی سالم بودن ساختمان و … به نام قوانین عمران اخذ شد.

پس از این سال برای شروع ساخت بنا و یا هرگونه تغییر و تخریب ساختمان لازم است کلیه گواهی های مذکور تهیه شود. به طور کلی این قانون بیان می کند که کلیه افرادی که در ساخت و ساز ساختمان به کار می روند باید دارای تخصص و صلاحیت لازم باشند.

مسئولیت های مجری ذیصلاح

مسئول ساخت و ساز ساختمان ها مطابق مقررات، کد ملی و دستورالعمل های شهرداری، پیمانکار واجد شرایط می باشد که در تمامی مراحل کار مسئولیت خواهد داشت. در ابتدای پروژه، پیمانکار واجد شرایط باید نقشه ها را به دقت بررسی کند و در صورت مشاهده خطا یا اشکال، توصیه های کتبی برای اصلاح را به طراح و مهندس ارائه دهد. ضمناً در حین اجرای پروژه، چنانچه پیمانکار واجد شرایط تشخیص دهد که طرح پروژه ترجیحی باید تغییر کند، باید قبل از پایان مهلت مقرر، مراتب را کتباً به کارفرما اعلام کند. لازم به ذکر است کلیه تغییرات نیازمند موافقت بازرس ساختمان می باشد.

برگه مجری را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که گفته شد مهندس باید در برگه اجرایی امضا کند. اما فرم های آماده ای وجود دارد که شورا صادر می کند. شما باید اطلاعات مربوط به این فرم ها را تهیه و به مقامات مربوطه اطلاع دهید. این فرم ها به راحتی در دسترس هستند. با این حال، مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید فردی است که برای این شغل انتخاب می کنید. او باید یک مهندس واجد شرایط باشد و پروانه مهندسی خود را داشته باشد. حتی برخی از گرین کارت ها برای سرپرستان باید شامل شماره پروانه مهندسی آنها باشد. به یاد داشته باشید که می توانید شخصاً با مهندس پیمانکار ملاقات کنید. اما این نه تنها پول اضافی به همراه دارد، بلکه امنیت شغلی را نیز کاهش می دهد.

هزینه برگه مجری به چه صورت است؟

این سند نیز مانند سایر اسناد دولتی باید خریداری شود. این بدان معناست که وقتی برای انتخاب مهندس به شرکت می روید; باید هزینه ای پرداخت کنید.

این مقدار سالانه توسط موسسه مهندسی سیستم تعیین و گزارش می شود. از طرفی باید به مهندسانی که برای بازرسی ساختمان شما می آیند پول بدهید تا بازرسی کنند.

بدین ترتیب می توان گفت که هزینه نامه اجرایی شامل هزینه دستمزد مهندس و هزینه خرید نامه می باشد. در صورت نیاز به خرید این برگه می توانید به سایت خدمات مهندسی مراجعه نمایید.

چک لیست یکی از الزامات هر پروژه است. این نیاز با استفاده از شرکت های مهندسی قابل حل است. در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به این مقاله را ذکر کرده ایم.

دکمه بازگشت به بالا