فرهنگ و هنر

برگزیدگان جایزه جلال ستاری معرفی شدند

با اختتامیه هشتمین سمینار بین المللی آیین ها و نمایش های سنتی جایزه جلال ستاری؛ پیتر شومان، نینا مالیکووا و جمشید ملک پور به عنوان سه پژوهشگر برتر معرفی شدند.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان، دبیر هشتمین سمینار بین المللی بیستمین جشنواره سنن و سنن، با اشاره به اینکه سه پژوهشگر بر اساس نظرات هیأت داوران هشتم برگزار شد، گفت: کارگاه بین المللی بیستمین جشنواره، جشنواره و بازی های سنتی برای دریافت جایزه جلال ستاری «دو خارجی و یکی ایرانی». پیتر شومان، نینا مالیکوا و جمشید ملک پور به عنوان سه پژوهشگر برتر دوره جایزه جلال ستاری معرفی شدند و پانل مداحی و تندیس جشنواره بیستم را دریافت خواهند کرد.
وی افزود: پیتر شومان در کودکی اصالتا آلمانی داشت و پس از جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری آلمان و آمریکا، سوار کشتی شد و با آن حرکت کرد. در داخل کشتی، مهاجران نان می پختند و هر خانواده برای جلوگیری از مخلوط شدن نان، نان های مربوطه را آنلاین می زد. این هنوز در ذهن شومان بود و زمانی که گروه عروسکی «نان و عروسک» را ایجاد کرد، نان درست کرد و بین تماشاگران توزیع کرد.

حمیدرضا اردلان افزود: شومان ابتدا وضعیت سرمایه داری در آن کشور را جویا شد، عروسک بزرگی در جنگ ویتنام ساخت، آن را به تیر چراغ برق نیویورک آویخت و به مردم جهان گفت که در جنگ ویتنام و آمریکاست. . ده مسیحی به صلیب کشیده شدند. این روایت به یکی از دلایل پایان خصومت ها تبدیل شد و از این رو شومان فعالیت های ضد جنگ خود را با موضوعات مرتبط با عدالت آغاز کرد و توسط جریان در فرانسه شناخته شد. او بیش از یک دهه در سراسر اروپا سفر کرده است، مدرسه خود را گسترش داده است، یک طرز فکر ساده برای همه، و سینمای خود را اداره می کند.

اردلان با بیان اینکه پیتر شومان را می توان یکی از بزرگترین پیامبران تئاتر و عروسکی جهان دانست، گفت: برای اجرا در نیویورک، شومان 10 سال پیش به یک دانشگاه هنر در ایران دعوت شد.
وی از دکتر محمدرضا اصلانی برای اهدای جایزه پیتر شومان به دکتر محمد منصور فلامکی به نمایندگی از پیتر شومان دعوت کرد و یادآور شد: شومان به دلیل شیوع کرونا اکنون بیش از 85 سال سن دارد و شرایط خوبی برای سفر ندارد. او به ایران نیامد.
نینا مالیکوا، دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره و بازی سنتی، دومین دریافت کننده جایزه جلال ستاری گفت: بی خانمان شدن، به همین دلیل برخی از هنرمندان تئاتر در مهدکودک جمع شدند. و اجرای مراقبت از کودک. این موضوع بسیار مورد توجه سازمان ملل و نهادهای جهانی است و به همین دلیل یونیما تأسیس شد.
وی افزود: نطفه این جنبش در جمهوری چک است و نینا مالیکووا، روزنامه نگاری که در رشته فلسفه تئاتر تحصیل کرده است، آخرین نسل این جنبش است. او بسیار شناخته شده و محبوب است و کمک های مردمی بسیاری کرده است. مالیکووا تحقیقات زیادی در زمینه تئاتر دارد.
حمیدرضا اردلان به دعوت قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، جایزه نینا مالیکووا را از طرف خود به جهان آرا تقدیم کرد تا به مالیکووا اهدا شود.
در پایان این مراسم، حمیدرضا اردلان، دکتر جمشید ملک پور را به عنوان سومین دریافت کننده جایزه جلال ستاری معرفی کرد و ملک پور نیز سخنان کوتاهی درباره جلال ستاری بیان کرد.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا