فرهنگ و هنر

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح(ع) در کلیسای بتلِحِم

سلام آنلاین / اصفهان مراسم ولادت و غسل تعمید عیسی مسیح و برکت آب همزمان با ششم ژانویه برگزار می شود که به گفته ارامنه ارتدوکس روز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آیین عبور است. بیت لحم اصفهان

امروز جمعه (16 ژانویه) مصادف با 6 ژانویه 2023، کلیسای تاریخی بیت لحم بیت لحم یا بتکهم در اصفهان، کلیسای ارامنه ارتدوکس اصفهان را برای برگزاری مراسم تولد و غسل تعمید عیسی مسیح برگزار کرد. و برکت آب که با حضور «اسقف سیپان کاشجیان» رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران انجام شد.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

مسیحیان ارتدوکس ارمنی هر ساله در تاریخ 5 ژانویه در معبد ارامنه اصفهان جشن تولد حضرت عیسی مسیح (ع) را جشن می گیرند و در 6 ژانویه در کلیسای بیت لحم جشن تولد و غسل تعمید برگزار می شود. بر اساس تقویم مذهبی کلیسای ارتدوکس ارامنه، روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) در 6 ژانویه است و در همان روز جشن کریسمس کلیسای ارتدکس ارامنه ایران برگزار می شود. این زمانی است که مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز 24 دسامبر را روز تولد پیامبر می دانند.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

تفاوت تاریخی دو روز 25 دسامبر و 6 ژانویه برای میلاد مسیح به این دلیل است که همه کلیساها 6 ژانویه را به عنوان تولد مسیح تا اواسط قرن چهارم جشن می گیرند. اما در پایان قرن چهارم پس از میلاد، مراسم دیگری اسقف رم را بر آن داشت تا تاریخ دیگری را برای این جشن تأیید کند. در آن زمان جشن باستانی تولد خدای خورشید (میترا) در 25 دسامبر برگزار می شد، بنابراین اسقف روم تولد مسیح را به 25 دسامبر تغییر داد و جشن غسل تعمید را حفظ کرد.آب مسیح در 6 ژانویه برای خنثی کردن رسم تولد میترا، و به تدریج همه کلیساها از آن پیروی کردند.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

اما مسیحیان ارتدوکس ارمنی همچنان طبق سنت قدیمی خود این جشن را در روز 6 ژانویه برگزار می کنند و امسال نیز در همان مراسم قدیمی در کلیسای بیت لحم اصفهان با حضور مسیحیان ارتدوکس ارمنی برگزار می شود تا آب را متبرک کنند. صلیب به عنوان نماد غسل تعمید مسیح (ع) در آب انداخته می شود و دعاهای ویژه ای برای برکت آب، شفای بیماران و پاک شدن از گناه خوانده می شود.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

معبد بیت‌اللحم را می‌توان بزرگ‌ترین معبد اصفهان دانست، به‌ویژه که بزرگ‌ترین معبد جلفای اصفهان است. این بنا که در زمان شاه عباس صفوی و پایتختی اصفهان توسط خواجه پترس ولیجانیان، تاجر معروف صفوی ساخته شده، در شمال دو معبد هاکوپ و مریم مجداس قرار دارد. این کلیسا در دو طبقه ساخته شده و از نوع تالار مستطیل شکل است. سقف معبد دو گوشه دارد که با طلا و کتیبه هایی با تاریخ های مختلف تزیین شده است و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده است و روی همه آنها نقاشی های دیواری با مضامین برگرفته از کتاب مقدس مانند حواریون دوازده نفر است. عیسی مسیح قیام عیسی مسیح (ع) و نهضت پطرس حواری.همچنین آنلاین شد.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

این کلیسا ولادت و غسل تعمید عیسی مسیح را امروز و همزمان در 6 ژانویه جشن می گیرد. بخش مهمی از مراسم به قرائت سرودهای مذهبی اختصاص داشت که در آن بخشهایی از انجیل با حضور «اسقف سیپانکاس ژیان» رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و با همراهی گروه کر برای بررسی داستان زندگی عیسی مسیح.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

بخشی از این مراسم عشای ربانی است که به آن عشای ربانی یا شکرگزاری، تقسیم مقدس، راز محراب و راز برکت نیز می گویند. مبدأ این مراسم آخرین غذایی بود که حضرت عیسی مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با رسولانش خورد. بنابراین، این حزب به عنوان آخرین حزب شناخته می شود. جزئیات این مراسم در کتاب مقدس به شرح زیر است: این بدن من است. و جام را گرفت و چون شکر کرد، به ایشان داد و گفت: «همه از آن بنوشید، این خون عهد جدید من است که برای بسیاری برای آمرزش گناهان ریخته می‌شود.

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

قابل ذکر است که مسیحیان ارمنی هفت روز قبل از سال نو روزه گرفتن و پرهیز از خوردن گوشت و در عید را با حضور در کلیسا با “نان فطیر” در مراسمی که به “غذای خدا” معروف است، آغاز کردند. روزه داری؛ این روز همزمان با عید مقدس به عنوان بخشی از آیین میلاد و غسل تعمید عیسی مسیح جشن گرفته می شود و برکت این نان به عنوان نمادی از بدن خداوند متبرک می شود و مسیح و تکه های آن توزیع شد. در میان شرکت کنندگان

جشن میلاد (ص) در بیت لحم

بخشی از مراسم «آب مقدس» نامیده می‌شود که در میان حاضران در کلیسا توزیع می‌شود و در یک ظرف بزرگ پر از روغن خالص برای شفای بیماران و برکت دادن به خانه، آب می‌پاشند.

در این مراسم ضمن قرائت دعای مربوط به جشن میلاد مسیح (ع) توسط پیشوایان مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مسیحیان آرزوی صلح و آرامش کردند، امروز برای همه جهان آرام است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا