بین الملل

برپایی «نماز جمعه وحدت‌بخش» و حضور هزاران نفری ملت عراق در پی فراخوان مقتدی صدر

هزاران عراقی در پاسخ به فراخوان رهبران جنبش صدر به «نماز جمعه برای وحدت» پیوستند.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از سایت لبنانی النهار، هزاران تن از هواداران مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر در عراق در محل تعیین شده برای اقامه نماز جمعه وحدت در بغداد و دیگر مناطق جنوب حضور یافتند. . و ولایت کندل.

صدر از حامیان خود خواست تا به وحدت نماز جمعه در تمامی استان های کشور بجز بصره و صدر در بغداد بپیوندند.

ایجاد

این تماس در حالی که کابینه محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق به صدمین روز عملیاتی خود نزدیک می شود، پرسش هایی را درباره اهداف آن ایجاد می کند.

با توجه به برپایی نماز جمعه که در دهه 90 توسط پدر مرحوم محمدصادق صدر معرفی شد، صدر از هواداران خود خواست با وجود اینکه در قید حیات نیست، این مراسم را انجام دهند.

حسین آل محمدوی، امام جمعه بغداد گفت: و ایمان و پیروان آن.

وی تاکید کرد: مبارزه ما با اشغالگری فقط ثمره نماز جمعه است و کسانی که می گویند مبارزه در اولویت مرجعیت ما نیست، صدر دروغگو است، بلکه ثمره خانواده صدر است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه میدل ایست، صدر از هواداران خود خواسته است که به مناسبت «خروج نماز جمعه از تاریکی به روشنایی» توسط پدرش که او را «ولی امر مسلمین» خطاب کرده است، نماز جمعه برگزار کنند.

وی در این پیام که به عنوان خطبه دوم نماز جمعه خوانده شد نیز به توصیه پدر به اهمیت نماز اشاره کرد و سعی کرد از این وصیت معنایی عمیق استخراج کند و پس از چند جمله تاکید کرد که « این درخت را که او (پدرش) باید حفظ می کرد» افزود: «حتی اگر مقتدی صدر مرده باشد، لطفاً نماز جمعه را ادامه دهید».

این اولین باری نیست که صدر حامیان خود را با هم به نماز جمعه فرا می خواند. آخرین باری که وی به اقامه نماز پرداخت، تیرماه سال گذشته و اندکی پس از استعفای خود از نمایندگی مجلس بود.

اقدام مشابهی در ماه اوت با شورش هواداران او در خضراء انجام شد.

علاوه بر این که ایجاد این نماز جمعه به وضوح نشان دهنده تمایل صدر به بیان حجم هوادارانش است، معمولاً با نگرانی و انتظار در مورد احتمال انحراف همراه است، نماز جمعه تبدیل به تظاهرات می شود و دوباره هرج و مرج ایجاد می کند.

حتی در موارد اخیر در روزهای اخیر برخی رسانه ها به تحلیل درخواست صدر مبنی بر آغاز اقدامات وی برای بازگشت به سیاست و پایان دادن به سکوت پرداخته اند و پیش بینی می کنند این نماز جمعه به نشستن در یک بحران سیاسی جدید تبدیل شود.

با وجود این، صدر، اگرچه از زمان اعلام جنجالی خود مبنی بر بازنشستگی سیاسی، فعالیت سیاسی چندانی از خود نشان نداده است، اما گاه و بیگاه سیگنال هایی ارسال می کند تا به همه یادآوری کند که هنوز در زادگاهش است و از این رو می تواند هر زمان که بخواهد بازی را قطع کند.

باید منتظر ماند و دید که آینده سیاسی صدر چه چیزی را برای خود رقم زده است، اما عملکرد او در دو دهه اخیر نشان داده است که او بسیار جاه طلب است و فراتر از رهبری گروه و حزب فکر می کند.

علاوه بر این، صدر نماز جمعه را ابزار مهم مبارزات انتخاباتی خود می‌داند: اقدامی مذهبی و سیاسی که در آن می‌تواند اندازه پیروان خود را نشان دهد و در هر زمان با ایجاد آن به همه نشان دهد. خالی نخواهد بود

نماز جمعه نهضت صدر از دهه 90 آغاز شد و توسط پدر مقتدی صدر آغاز شد که با زره پوش در نماز حاضر شد و خطبه ایراد کرد.

صدر بعدها این روش را در مسجد کوفه ادامه داد، هرچند به تدریج کمتر به عنوان مبلغ ظاهر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا