بررسی لپ تاپ Dell XPS 13 7390: شیک، سبک، ولی گرم!

معرفی لپ تاپ دل 13.3 اینچ مدل DELL XPS 7390

مقدمه:

سلام به همه دوستان علاقه‌مند به تکنولوژی! امروز می‌خوام تجربه خرید و استفاده خودم از لپ تاپ Dell XPS 13 7390 رو با شما به اشتراک بگذارم. این لپ تاپ استوک به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مدل‌های سری XPS شناخته شده و شاید به همین دلیل وسوسه شدم که این مدل رو انتخاب کنم. ولی خب، هر محصولی با وجود همه مزایا، مشکلات خودش رو داره و دل XPS 7390 هم از این قاعده مستثنی نیست.

نمایشگر لپ تاپ:

نمایشگر 13.3 اینچی این مدل واقعاً خیره‌کننده است! صفحه‌نمایش با کیفیت 4K OLED، رنگ‌های بسیار زنده و روشنایی بالایی رو به نمایش می‌ذاره. این ویژگی باعث شد که انتخاب این لپ تاپ برای من که خیلی اهل ویرایش عکس و فیلمم، بسیار منطقی به نظر بیاد. اما در نورهای خیلی زیاد، بازتاب نور از صفحه‌نمایش می‌تونه آزاردهنده باشه.

عملکرد:

از نظر عملکرد، این لپ‌تاپ یکی از سریع‌ترین لپ‌تاپ‌هایی بوده که تا به حال داشتم. با پردازنده Intel Core i7 نسل 10، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD، تقریباً هیچ کاری نیست که این لپ تاپ از پسش برنیاد. ولی خب، همونطور که گفتم، عملکرد قدرتمند همیشه با مسئله گرما همراهه و باید مراقب داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ باشم.

لپ تاپ 7390 دل

کیبورد و ترک‌پد:

کیبورد لپ تاپ استوک XPS 7390 حس خیلی خوبی داره. دکمه‌ها با وجود نازک بودن لپ‌تاپ، حس خوبی به انگشتان منتقل می‌کنن و فاصله دکمه‌ها هم مناسبه. ولی یه نکته‌ای که تو استفاده طولانی مدت حس کردم، این بود که صدای تایپ کردن در مکان‌های خیلی آروم شاید یه مقدار بلند باشه و این ممکنه بعضی جاها اذیت‌کننده باشه.

ترک‌پد هم به شدت حساسه و کار باهاش لذت‌بخشه. حرکت انگشت‌ها روی ترک‌پد بسیار روانه و حساسیت لمس عالیه. با این حال، وقتی لپ‌تاپ داغ میشه، ترک‌پد بعضی وقتا با کندی واکنش نشون میده که توی پروژه‌های حساس کمی اذیت‌کننده‌ست.

مشکلات رایج:

یکی از مشکلاتی که واقعاً اذیتم کرد، عمر باتری بود. انتظار داشتم که با این همه مشخصات فنی خوب، باتری هم عملکرد بهتری داشته باشه. اما با کارهایی مثل ویرایش ویدئو یا حتی تماشای فیلم 4K، باتری به سرعت خالی می‌شد. با وجود شارژر سریع که همراه لپ تاپ هست، باز هم اگر زیاد بیرون باشید، نیاز به شارژر همراه خواهید داشت.

یکی دیگه از مشکلات، مسئله فریز شدن گاه‌به‌گاه سیستم بود که به نظر میاد به خاطر بروزرسانی‌های نرم‌افزاری اتفاق می‌افتاد. چندین بار مجبور شدم سیستم رو به حالت قبلی برگردونم یا درایورها رو دوباره نصب کنم تا مشکل حل بشه.

راهکارها:

برای رفع مشکلات گرمایی لپ تاپ، تصمیم گرفتم از یک پایه خنک‌کننده استفاده کنم که به خنک موندن لپ‌تاپ کمک زیادی کرد. همچنین برای افزایش عمر باتری، از تنظیمات بهینه‌سازی انرژی در ویندوز استفاده کردم که کمی به بهتر شدن مصرف باتری کمک کرد.

جدول مشخصات فنی:

ویژگی

مشخصات

پردازنده

Intel Core i7-10710U

حافظه رم

16 گیگابایت DDR4

حافظه داخلی

512 گیگابایت SSD

نمایشگر

13.3 اینچ 4K OLED

کارت گرافیک

Intel UHD Graphics

عمر باتری

8 ساعت (در استفاده عادی)

وزن

1.2 کیلوگرم

جمع‌بندی:

در کل، لپ تاپ استوک مدل Dell XPS 13 7390 یک لپ تاپ بسیار خوش‌ساخت و قدرتمنده که برای کارهای روزمره، مالتی‌مدیا و حتی پروژه‌های سنگین مناسب به نظر میاد. اما اگر شما هم مثل من پروژه‌های سنگین و طولانی دارید، باید حواستون به داغ شدن لپ‌تاپ و باتریش باشه. شاید با خرید یه خنک‌کننده مناسب و همراه داشتن شارژر، این مشکلات کمتر بشه.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه. اگر سوال دیگه‌ای دارید، خوشحال میشم کمکتون کنم!

دکمه بازگشت به بالا