عمومی

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

به گزارش شبکه رسانه های خبری.

محمدجواد ظریف به اظهارات وندی شرمن در مورد انتخاب دولت بایدن به عنوان نامزد معاون وزیر امور خارجه در مورد برجام پاسخ داد.

ظریف در حساب توئیتر خود نوشت: “برجام نمی تواند دوباره مذاکره کند – والسلام. اگر 2021 2015 نباشد ، سال 1945 هم نیست. بنابراین بیایید منشور سازمان ملل را تغییر دهیم. سفید. و از حق وتو که توسط ایالات متحده به شدت نقض شده محروم شود. “بگذارید ما از حرکاتی که هر دو از سال 2003 تا 2012 انجام داده ایم دست برداریم و به اجرای پادگانی که هر دو امضا کردیم ادامه دهیم.”

وندی شرمن دیروز (چهارشنبه) به کمیته روابط خارجی سنا گفت که جغرافیای سیاسی منطقه از زمان دستیابی و اجرای شورای آژانس انرژی هسته ای تغییر کرده است.

وی گفت: “من در مورد ایران می دانم.” سال 2021 همان سال 2015 نیست که برجام موافقت کرد. مانند سال 2016 بود که برجام اجرا شد. واقعیت این رشته تغییر کرده است. “جغرافیای سیاسی در منطقه تغییر کرده است.”

وقتی از او س askedال شد که آیا جان کری می تواند در یک بحث احتمالی درباره بوش شرکت کند ،

مقامات دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر اعلام کرده اند که قصد دارند ایالات متحده را به توافق هسته ای بفرستند.

با این حال ، دولت جدید ایالات متحده هنوز سازوکار خود را برای بازگشت به توافق هسته ای مشخص نکرده است. اعضای بایدن در بیانیه ای اظهار داشتند كه قصد دارند بازگشت به آژانس انرژی هسته ای را مبنایی برای “تقویت و به تأخیر انداختن” توافق هسته ای قرار دهند.

اگرچه واشنگتن یکی از طرف های توافق هسته ای است ، اما دولت آمریکا می گوید بازگشت آن به آژانس انرژی هسته ای بین المللی منوط به اقدام جمهوری اسلامی ایران در واکنش به نقض معاهدات آمریکا است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است ، از آنجا که واشنگتن طرف نقض توافقنامه و کاهش تعهد تهران برای پاسخگویی به فعالیتهای غیرقانونی ایالات متحده است ، تهران پس از مجازات پس گرفتن هر اقدامی را انجام خواهد داد.

در ماه مه سال 1397 ، ایالات متحده از توافق نامه ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر خلاف تعهدات خود منعقد کرد ، خارج شد.

ایران در طول یک سال پس از خروج آمریکا به طور کامل به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده و به کشورهای اروپایی که قول داده اند اثرات ناشی از خروج خود را بازپرداخت کنند ، عمل می کند تا به تعهدات خود عمل کنند.

یک سال بعد ، وقتی دولت اروپا نتوانست به قول خود عمل کند ، تهران اعلام کرد که مطابق مفاد توافق هسته ای طی چند مرحله از تعهدات خود در توافق هسته ای کاسته خواهد شد.

ایران از آن زمان اعلام کرده است که نیازی به رعایت محدودیت های سازمان ملل در افزایش ذخایر اورانیوم و اکتشاف در خاورمیانه ندارد. تهران همچنین کار بر روی خطوط مونتاژ برای تولید فولاد اورانیوم را ادامه داده است.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که در صورت بازگشت واشنگتن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ، همه این مراحل قابل برگشت است.

دکمه بازگشت به بالا