اجتماعی

برای کاهش رفتارهای قلدری در دانش‌آموزان، والدین را آموزش دهید

یافته های مطالعه نشان می دهد که آموزش والدین و تغییر والدین تأثیر معنی داری بر حوادث قلدری دارند و این نوع رفتار را کاهش می دهند.

به گزارش سلام آنلاین. قلدری یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مدارس با آن روبرو هستند. قلدری ، پرخاشگری مکرر و رفتار عمدی توسط قلدر به ضعف انجام می شود.

رفتارهایی مانند ضرب و شتم ، لگد زدن ، لگد زدن ، سوء استفاده جسمی تلقی می شود و رفتارهایی مانند تحقیر ، شرم ، آزار و اذیت ، محرومیت از دوستی ، سهل انگاری ، انکار ، شایعات و دروغ درباره قربانیان ، نژادپرستی و سوء استفاده خودسرانه استثمار جنسی در دسته تهدیدهای کلامی و عاطفی قرار می گیرد. همچنین گاهی اوقات از دستگاههایی مانند تلفن همراه ، رایانه و غیره برای ارعاب استفاده می شود.

خانواده و سیستم والدین نقش مهمی در مشکلات رفتاری کودکان دارند. اگرچه نقش والدین در قلدری رفتار فرزندان و دانش آموزان در مدارس یا مراکز مشاوره بسیار مهم است ، اما توجه زیادی به آموزش رفتار والدین برای جلوگیری و کاهش چنین رفتاری صورت نمی گیرد.

به دلیل اهمیت این موضوع ، محققان گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبی در یک مطالعه تأثیر برنامه های آموزش والدین را بر رفتار قلدری دانش آموزان بررسی کردند.

منصوره بهرامی و شهرام واحدی به همراه همکارانشان در گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز در این مطالعه شرکت کردند.

در این مطالعه دانش آموزان پسر 10 تا 12 ساله در کلاس های 4 و 5 در شهر کراچی در سال تحصیلی 97-96 مورد بررسی قرار گرفتند. از بین مدارس این شهر ، 3 و 2 کلاس از هر مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند.

برای این مطالعه ، 180 دانش آموز از نظر قلدری و کنترل عاطفی از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. سی و شش دانش آموز با نمرات بالاتر در مورد سوال قلدری ، برای مطالعه بعدی وارد مطالعه شدند.

این دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از تیم آزمایش با همکاری مدرسه و والدین دانش آموزان خواسته شد تا در یک جلسه مداخله 90 دقیقه ای شرکت کنند. پس از برنامه ، دانش آموزان در هر دو گروه از طریق پرسشنامه بررسی شدند.

در جلسات والدین ، ​​مباحثی از قبیل شناسایی ، زورگویی و انواع روش های فرزندپروری ، راه های افزایش رفتارها و تعامل های مورد نظر ، تکنیک های والدین و اطاعت از خواسته های والدین ، ​​تکنیک هایی برای کاهش رفتارهای ناخواسته تنظیم هیجانی و شناختی و مدیریت رفتاری مرتبط با احساسات فنی ، آگاهی فنی. احساسات و نگرش های یکدیگر ، تکنیک های آرامش کودکان ، آموزش مهارت ها ، همدلی در تقویت روابط اجتماعی و دوستی بچه ها در تئوری و عمل ارائه می شود.

پس از بررسی نتایج ، مشخص شد که آموزش کنترل والدین باعث کاهش مؤلفه قلدری دانش آموزان می شود. به گفته محققان این مطالعه ، “کودکان با مشاهده و تقلید از رفتار مدلهای نقش ، بویژه کسانی که با آنها رابطه تنگاتنگی دارند ، زورگویی را یاد می گیرند.” “از آنجا که مدل های نقش نگرش خشونت آمیز را می پذیرند و تقویت می کنند.”

در این مطالعه ، از طریق آموزش والدین ، ​​کودکان آموخته اند که مشکلات روانی را به حداقل برسانند و مقررات روانی تغییر یافته تقویت می شوند. کودکان همچنین یاد می گیرند که در موقعیت های قلدری ، استراتژی ها و رفتارها را به طور مؤثر به کار گیرند.

محققان این مطالعه ، به دلیل فراوانی رفتارهای قلدری در دانش آموزان مقدماتی و متوسطه ، اظهار داشتند که یک برنامه آموزشی کنترل والدین ، ​​یک دوره هفتگی یا ماهانه ، بطور منظم برای والدین دانش آموزان در مدارس کشور

نتایج این تحقیق به عنوان مقاله علمی پژوهشی در “سلامت روان کودک” منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا