اجتماعی

برای «دُز یادآور» از کدام واکسن‌های کرونا تزریق کنیم؟

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های وزارت بهداشت، شش ماه پس از واکسیناسیون قبلی، بر لزوم واکسیناسیون برای همه افراد بالای 18 سال تاکید کرد، واکسن پلت فرم یا واکسن چیست؟ اگر این اتفاق بیفتد نباید باعث تاخیر یا تاخیر در اجرای واکسن، سطح یادآوری شود و باز هم بهترین واکسن، فراوان ترین واکسن است.

دکتر محسن زهرایی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات نشان می دهد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای همسایه به ویژه عراق و ترکیه در سه هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است، ابراز نگرانی از شیوع این بیماری در داخل کشور کرد. کشور. زیرا افراد زیادی می توانند سفر کنند و این باعث می شود که بیماری بین کشورها جابجا شود. در داخل کشور نیز آمارها حاکی از افزایش موارد ابتلا به این بیماری طی دو هفته اخیر است. اگرچه افزایش آمار در کشور ما با افزایش موارد در ترکیه و عراق یکسان نیست. در کشورهای اروپایی نیز گزارش هایی از افزایش این بیماری وجود دارد.

وی افزود: پس از مدتی پس از واکسیناسیون یا بهبودی از ابتلای طبیعی به کرونا، سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و در نتیجه بدن انسان مستعد ابتلا به بیماری ها می شود که این و درصد آنهاست. عفونت افزایش می یابد. از سوی دیگر، جهش‌هایی در ویروس وجود دارد که باعث جهش در سویه‌های جدید می‌شود و این سویه‌ها پاسخ سیستم ایمنی انسان را نسبت به عفونت‌ها یا واکسن‌های قبلی کاهش می‌دهند و باعث افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری می‌شوند. ما باید سیستم ایمنی خود را فعال نگه داریم، برای این باید دوباره رنج ببریم و با عفونت کووید-19 روبرو شویم، یا باید با تزریق واکسن تقویت کننده از خود در برابر ویروس محافظت کنیم.

کسانی که واکسینه نشده اند؛ خطرناک ترین افراد برای ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تمامی شهروندان بالای 18 سال که از زمان واکسیناسیون قبلی 6 ماه به بالا هستند باید برای ایمن سازی بیشتر به مرکز بهداشت مراجعه کنند. کسانی که برای دریافت واکسن اول یا دوم خود تردید دارند، اکنون در معرض بالاترین خطر عفونت یا عوارض آن هستند، بنابراین ما به شدت توصیه می کنیم که این گروه از افراد را واکسینه کنند.

چه کسانی باید در برابر بیماری عروق کرونا ویروس قلب واکسینه شوند؟

زهرایی در این باره. کدام گروه های سنی مجاز به دریافت دوز کرونا هستند؟نکته: در گروه سنی 5 تا 18 سال تاکید می کنیم که دو بار واکسن زده شود. گروه 12 تا 18 ساله مبتلا به بیماری که سیستم ایمنی را مختل می کند نیز می توانند دوز تقویت کننده (دوز سوم) دریافت کنند. پیش از این، وزارت بهداشت توصیه کرده بود که برای افراد بالای ۷۰ سال، مبتلایان به بیماری اولیه و کارکنان مراکز درمانی پس از گذشت شش ماه از آخرین واکسیناسیون، دوزهای تقویت کننده تجویز شود. در روزهای اخیر به تمام افراد بالای 18 سال اعلام کردیم که 6 ماه از واکسیناسیون قبلی خود برای واکسیناسیون مراجعه کنند. برای کسانی که قبلا دوز سوم را مصرف نکرده اند، دوز آنها سومین نوبت است و برای کسانی که قبلاً نوبت سوم را دریافت کرده اند، دوز فعلی آنها نوبت چهارم است.

بهترین واکسن، فراوان ترین واکسن است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین واکسن همچنان فراوان ترین واکسن است، به نوع واکسن تزریقی برای سطح یادآوری اشاره و خاطرنشان کرد: مهم ترین موضوع واکسیناسیون است. در حال حاضر رایج ترین واکسن های موجود برای واکسیناسیون، واکسن های محلی مانند برکات، اسپایکوژن، نورا، پاستوکوویچ و کوپارس هستند که بسیار خوب هستند و به تعداد مناسب در دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شوند. چه پلت فرم یا نوع واکسنی را می توان در دوز تقویت کننده تزریق کرد، نباید باعث تاخیر در دوز تقویت کننده شود.

وی گفت: واکسن سینوفارم همچنان در محل تزریق است که آمار تزریق روزانه آن را زیاد نشان می دهد. واکسن AstraZeneca مدتی است که در دسترس است و بیشتر کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند واکسینه شده اند. واکسن آسترازنکا از مراکز در حال جمع‌آوری است، آخرین مهلت تحویل به زودی می‌رسد و بدیهی است تنها واکسن خارجی که از هفته آینده در کشور خواهیم داشت، سینوفارم است.

ما دیگر نیازی به واردات واکسن نداریم

رئیس اداره پیشگیری از کووید۱۹ وزارت بهداشت درباره میزان واکسن کووید ۱۹ در کشور توضیح داد: بدیهی است تولیدکنندگان خوبی در کشور برای تولید و تولید واکسن کووید ۱۹ در کشور داریم. واردات دیگر افزایش نمی یابد و انشالله تا پایان سال نیاز کشور به واکسن تامین می شود. توسط یک تولید کننده داخلی عرضه می شود. تقریباً 7 ماه از تزریق واکسن می گذرد. و فکر نمی کنم در آینده تقاضایی برای واردات وجود داشته باشد. از نظر نگهداری واکسن در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و علوم کشوری وضعیت خوبی داریم. الزامات نظارت و کنترل در حال انجام است تا با توجه به نیازهای ما سازنده واکسن این نیاز را برآورده کند.

وی افزود: واکسن ها محصولات بیولوژیکی هستند که پس از تولید تاریخ انقضا خواهند داشت.. طبیعتاً اگر واکسنی به تاریخ انقضا برسد، از بین می رود.

آیا آمیکرون جدید را می توان واکسینه کرد؟

وی با توجه به شیوع BA4 و BA5 آمیکرون در رابطه با اثربخشی این واکسن‌ها، گفت: واکسن‌های موجود به‌عنوان محرک‌های تزریقی مجدداً معرفی می‌شوند و پاسخ ایمنی مناسبی ایجاد می‌کنند که می‌تواند از بروز اشکال شدیدتر بیماری در این واکسن‌ها جلوگیری کند. گونه ها. تولیدکنندگان واکسن اکنون در حال بررسی امکان سنجی تولید واکسن های BA4 و BA5 هستند. با واکسن آنفولانزا در حال حاضر، نتایج نشان می دهد که یک دوز واحد از واکسن بر اساس نوع قبلی نیز می تواند محافظت عالی در برابر اشکال شدید بیماری ایجاد کند.

توسعه پایگاه های واکسن بر اساس تقاضا

زهرایی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای افزایش مراکز واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با توجه به نیاز و تعداد بیماران، مراکز واکسیناسیون را توسعه می‌دهد. دانشگاه علوم پزشکی برای ارتقای اطلاعات عمومی، جزئیات و آدرس مراکز و پایگاه های تحت پوشش خود را در وب سایت خود درج می کند.

چند درصد از ایرانیان در برابر بیماری عروق کرونا ویروس قلب واکسینه شده اند؟

وی در خصوص درصد واکسیناسیون در کشور گفت: با کاهش واکسیناسیون درصد تغییر واکسیناسیون نیز کاهش یافته است. درصد تزریق اول برای گروه بالای 12 سال حدود 91.6 درصد و برای تزریق دوم 83.6 درصد بود. در گروه سنی 5 تا 12 سال با 25.2 درصد در نوبت اول و 13.3 درصد در نوبت دوم کمترین میزان واکسیناسیون را داشتیم.. اگر بخواهیم آمار واکسیناسیون را متناسب با کل جمعیت کشور منتشر کنیم (حتی کودکان زیر 5 سال که شامل آمار نمی شوند) باید بگوییم که دور اول واکسیناسیون 77 درصد و نوبت دوم دو است. 69.1 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا