فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در شانزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری سینما هکوریت گفت که «بخش بین‌المللی» سینما هه‌کریت «باید مؤثر و مرتبط باشد.

به گزارش سلام آنلاین، واحد اطلاع رسانی و ارتباطات مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن، اولین جلسه رسمی شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «فیلم-بزرگ» روز پنجشنبه برگزار شد. 19 شهریور با حضور محمد خزاعی رئیس جمهور در مرکز توسعه.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره فیلم «غکریت» مهمترین رویداد سینمای مستند ایران می تواند صدای سینماگران همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع کارها، می توان تصاویر امروز ایران را از طریق مستند به جهانیان نشان داد. تصاویری رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، اعتقادات، مذاهب و مراسم بومی که کمتر به چشم مخاطب می آید و کمتر آشناست. مستندهای ایرانی در سال‌های اخیر با مردم همراه بوده و در مهم‌ترین رویدادها و رویدادها اثری ماندگار بر جای گذاشته‌اند.

خزاعی تاکید کرد که بخش بین المللی دوره جشنواره بسیار مهم است. با عادی شدن امکان برگزاری فیزیکی این جشنواره وجود دارد و امیدوارم بخش بین الملل با کارایی و جدیت بیشتری برگزار شود. تمرکز بر مستندهای محلی بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینماهای ایران در تمامی زیرمجموعه های خود از جمله مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که «جشنواره فیلم واقعی» صدای مستندسازان مطرح جهان را منعکس کند. باید به سینمای کشورهایی که فرهنگ، مذهب و ریشه مشترک با ما دارند توجه شود.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با سینماها، مستندسازان و سینماگران از برنامه ها و اولویت های صنعت سینما است. خوشبختانه این توسعه روابط دو طرف دارد و در «فیلم-غکریت» از این ثروت و همدلی استفاده شده است.

وی توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان استانی را از اولویت های سازمان سینمایی دانست که در شانزدهمین جشنواره فیلم «کن گریت» مورد توجه تیم برگزارکننده قرار دارد. کاری که باید در سازمان و زیر گروه های آن انجام دهیم افزایش آگاهی و توجه است.برای اخلاق و امید. در این زمینه فیلم های مستند می توانند تاثیرگذارتر از داستانی باشند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره داخلی فیلم مستند می تواند راهی برای ارائه و ارائه آثاری باشد که به هر دلیلی به جشنواره فیلم قکریت راه پیدا نکردند اما دیده می شوند. و در برنامه غربالگری دیگری ارزیابی کنید.

در بخش‌های دیگر جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و راهنمایی‌های خود را در خصوص دوره، ویژگی‌ها و اولویت‌ها ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان صنف در شورا نیز در جشنواره «سینما-قکریت» از انجمن انجمن های صنفی مستند یاد کردند و به مواردی در این زمینه اشاره کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به قابلیت نمایش آنلاین پرداخت و گفت: از این قابلیت می توان برای نمایش آثار در کشورهای مختلف استفاده کرد. توجه به حوزه تفکر در بحث تشریفات و کارگاه ها ضروری است، بحث کیفیت و تکنیک مهم است، اما باید به تولید تفکر توجه ویژه شود. در مستندها، ممکن است پیشنهادهای جدیدی برای جهان داشته باشیم، فرصتی نادر در داستان.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در حوزه فیلم مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در حوزه مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به ولایت، توان جوانان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ ها و اقوام مختلف در اولویت های جشنواره قرار گیرد.

سید سلیم غفوری بر برگزاری کارگاه های آموزشی در «سینما قکریت» تاکید کرد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های وارده به سینماها می تواند زمینه ساز انتقال دانش و تجربه شود. از سوی دیگر، باید به این موضوع بپردازیم که گونه‌های کم‌تأثیرتر در این زمینه برجسته‌تر شوند. بهتر است به به تصویر کشیدن ایران در آثار بیشتر توجه شود. ارتباطات رسانه ای و پخش تلویزیونی مربوط به جشنواره «فیلم بزرگ» باید قبل از روز جشنواره آغاز شود.

قدیر آشنا علاوه بر تاکید بر موضوع توجه به هنرمندان استانی و استانی در هیات داوران و هیات انتخاب گفت: انتصاب دبیر برای سومین سال متوالی جشنواره ما را در رسیدن به هدف خود یاری می دهد.

محسن یزدی از تولید آثار معنادار و قابل تامل صحبت کرد و گفت: مستندها از نظر فنی پیشرفت کرده اند اما در تولید معنا و تفکر مشکل داریم. هدف تولید ما باید تعریف و بر اساس باورها و دیدگاه های ما باشد به جای جشن. این یک نگرانی و تقاضای جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش مستند صنفی گفت: باید اعضای اصناف را جدی بگیریم و برای همه دلیل اقدام و مشارکت بدهیم. در گذشته تعامل صنف تهیه کنندگان و جشنواره فیلم «غکریت» به اتفاقات خوبی منجر شد. امید است در جشنواره امسال نیز این تفاهم و دوستی حاصل شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره «فیلم واقعیت» گفت: کمیته انتخاب و داوری موضوعی مهم و با تمرکز زیاد است. چه خوب است که به هنرمندان اولیه و حرفه ای فرصت همراهی جشنواره داده شود، درک هنرمندان و اعضای جامعه تجاری با جشنواره موضوع مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای هیات گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیر عامل مرکز توسعه فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن با تقدیر از اعضای شورا و توجه رئیس جمهور به پایان نشست. «بعد از تجربه موفقیت آمیز جشنواره پانزدهم، یکی از برنامه های ما این است که به فکر اکران و توزیع دقیق و حرفه ای مستند باشیم. بزرگداشت جشنواره ها و نمایش آثار در آن تنها هدف نهایی ما نیست. از همکاری اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی وارد بحث های تخصصی شده و از مهارت های شما استفاده کنیم.

در پایان این نشست محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره حکم را دریافت کردند. رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از 18 تا 28 آذر 1401 به دبیری محمد حمیدی مقدم در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا