اجتماعی

بحران کم‌آبی جدی است/ لزوم شکل‌گیری «گفت و گوی ملی»

کارشناسان، آب را یکی از دغدغه های اصلی مردم دانسته و تنها راه حل این مشکل را برقراری «گفتگوی ملی» بین همه نهادها دانسته اند.

سید علیرضا شریعت در گفت وگو با سلام آنلاین وی آب و محیط زیست را یکی از دغدغه های اصلی مردم در کشور دانست و اظهار داشت: در هشت سال گذشته پس از آن، نظرسنجی انجام شد تا 10 دغدغه اصلی مردم برجسته شود. در نتیجه این نظرسنجی، بسیاری از مردم مسائل آب و محیط زیست را جزو 10 اولویت اول خود دانستند و در واقع وضعیت کنونی کشور را در رابطه با تغییرات اقلیمی و گرما بی‌سابقه و کمبود شدید آب، نگرانی در مورد آب و محیط‌زیست دانستند. . جزو پایین ترین ها از پنج نفر برتر است. دغدغه اصلی امروز مردم کشور ما هستند.

وی تاکید کرد که کمبود آب و خشکسالی اکنون به یک معضل گسترده در آمریکا، جنوب اروپا و حتی شرق آسیا تبدیل شده است. خاورمیانه که مدت هاست با کمبود آب مواجه بوده بیشترین تاثیرات منفی این وضعیت را دیده و خواهد دید. در این شرایط و از آنجایی که مدت خشکسالی و توالی آن به سرعت بی سابقه ای می رسد، تنها کشورهای توسعه یافته با توان مالی و مدیریتی می توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و فقیر شوند و به شدت در برابر این پدیده آسیب پذیر هستند.

شریعت افزود: متأسفانه کشور ما نیز از این قانون مستثنی نیست زیرا علاوه بر کم آبی و خشکسالی با مشکلات دیگری مانند ریاضت اقتصادی، تورم، بیکاری، فقر و کمبود منابع مالی به این دلیل مواجه هستیم. فنس کشی و کنترل منابع آب را باید به آن اضافه کرد.

دبیر فدراسیون صنعت آب ایران راه‌های عبور از این وضعیت را در قالب «گفت‌وگوی ملی» برشمرد و افزود: آب ابتدا باید دغدغه همه باشد، سپس محور گفت‌وگوی ملی ایجاد شود. فعالان در حوزه های مختلف می توانند با یکدیگر صحبت کنند زیرا موضوع آب یک موضوع مختلط است. اگر می‌توانستیم همه نهادها و فعالان حوزه را دور یک میز در مورد آب گرد هم بیاوریم، مطمئناً می‌توانیم در مورد دیگر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بحث و حل و فصل کنیم.

شریعت در پایان گفت: به نظر من شورای دولتی دیگری باید با حضور وزرای کشاورزی، نفت، نیرو، امنیت، اقتصاد و دارایی و کشورها و سازمان های محیط زیستی تشکیل شود. با توجه به آب و استفاده از چشم انداز، راه حل های عملی مراقبت و متخصصان خصوصی مجرب برای رفع این چالش عظیم باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا