اجتماعی

با خبر یک قتل هولناک چگونه برخورد کنیم؟

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران پیشکسوت، ناآرامی و سیاست را عامل فروپاشی رسانه می داند و معتقد است که پوشش جرم و آزار و اذیت برای جذب مخاطبان زیاد یا خوانندگان مبهم غیراخلاقی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: کار رسانه ها مانند راه رفتن روی لبه تیز تیغ است. هر لغزشی می تواند عواقب جبران ناپذیری در جامعه داشته باشد.

رضا غیفکر، روزنامه نگار پیشکسوت و نایب رئیس انجمن خبرنگاران پیشکسوت در گفت وگو با سلام آنلاین، بر رسالت مطبوعات در پوشش اخبار و تصاویری که مخاطب را جریحه دار می کند و احساسات و افکار عمومی را جریحه دار می کند، تاکید کرد. وظیفه رسانه اطلاع رسانی است و شکی نیست که اولین قدم باید انجام وظیفه اصلی خود باشد: رسانه برای اطلاع رسانی جامعه به مردم و مخاطبان ایجاد شده است. خبر می تواند شیرین، تلخ یا غم انگیز و تکان دهنده باشد.

وی سپس گفت: نقش رسانه ها در پوشش این خبر چیست؟ و «تكليف جنايت ارتكابي و كشته شدن و جنايت ارتكابي و كشته شدن به شيوه هولناک و هولناک چيست؟ وی تصریح کرد: رسانه ها نمی توانند جامعه ملتهب را نادیده بگیرند و نسبت به حوادث ناپسند و ناپسند واکنش نشان دهند. بنابراین رسانه ها در چنین اتفاقی نقش بسیار حساس و حساسی دارند و به نظر می رسد اخیراً رسانه های ما فقط اخبار را پوشش داده و انعکاس آن را دنبال نکرده اند. چون هنوز به تعریف درست از خبرنگاران و خبرنگاران حرفه ای اعتقادی ندارم.

این روزنامه نگار پیشکسوت گفت: مشکل اصلی ما این است که خبرنگاران و خبرنگاران همچنان از حقوق و وظایف مادی و معنوی خود در قبال جامعه بی اطلاع هستند.

وی گفت: «علاوه بر این که خبرنگاران ما نیاز به تحصیل و آموزش دارند، آنها نیز باید آموزش ببینند.» همچنین قانون به نام نظام اخلاق روزنامه نگاری بر آن حاکم است. چیزی شبیه یک سیستم پزشکی که به اشتباهات جامعه پزشکی رسیدگی می کند.

قوی فکر گفت: متأسفانه ما این رسانه را نداریم، معمول است که رسانه ها و خبرنگاران بدانند چگونه با چنین اخبار ناگواری برخورد کنند و اگر رسانه ای تصاویر تلخی منتشر کند که جامعه را تحریک می کند. کار خود را به درستی پس از آن پایه و اساس آن خواهد بود.مقررات باید اصولا با رویکرد اشتباه یک رسانه برخورد کند.

وی درباره انتشار تصاویر تلخ از سوی رسانه ها که گاه منجر به نقض قوانین رسانه ای و تضعیف روحیه جامعه می شود، می گوید: اساسی است. اول اینکه با انتشار چنین تصاویر و اطلاعاتی می خواهند مخاطبان خود را افزایش دهند و دوم اینکه می خواهند از این راه کسب درآمد کنند. با این حال، چنین درآمدی سزاوار صدمه زدن به جامعه نیست. از سوی دیگر رسانه ها نمی توانند این اطلاعات را نادیده بگیرند و از آن چشم پوشی کنند و بگویند این اطلاع رسانی جرم و غم انگیز است. در چنین مواقعی رسانه ها باید بیشتر طمع و مسئولیت پذیر باشند. بنابراین در چنین شرایط غیرعادی، نحوه انتشار اطلاعات غیرطبیعی است. پخش برهنه چنین اطلاعاتی قبل از اینکه به دست مردم برسد جامعه را بدتر می کند. عواطف بینندگان را جریحه دار می کند و بعید نیست که در چنین شرایطی اخبار ارزش خود را از دست بدهد و به ابزاری تبدیل شود که جرایم و اتفاقات را برای جامعه عادی و بلاهای دردسر تلخ و ناراحت کننده می کند صحبت های تکان دهنده. در جامعه ناپدید شد و عادی شد.

این روزنامه نگار پیشکسوت، شور و هیجان اخبار و عدم سیاست گذاری در رسانه ها را از عوامل افول رسانه عنوان کرد. او می گوید: «رفتن به جزئیات اخبار مجرمانه و ناراحت کننده برای جذب بینندگان یا خوانندگان بیشتر غیراخلاقی است و جامعه آن را تحمل نخواهد کرد». باید از قبل در مورد انتشار چنین اطلاعاتی به رسانه ها هشدار داده شود.

چگونه با اخبار وحشتناک قتل برخورد کنیم؟

رضا متفکر بزرگی است

خوب فکر کنید که رسانه ها در قبال اخبار و تصاویر تلخ چه کنند؟ دولت: رسانه ها باید در پاسخ به این اطلاعات دو نکته را رعایت کنند. در مورد تصاویر تلخ حتی الامکان نباید چنین تصاویری منتشر شود، اما در صورت لزوم برای چاپ آن تصاویر باید آنها را منتشر کنیم. از طرفی نباید جامعه را تحت تاثیر قرار داد تا این گونه اتفاقات عادی نباشد و از طرفی کنجکاوی مخاطب را مستقیما پاسخ داد. برای مثال راه درست بررسی این تصاویر تلخ است. هنگام نمایش تصویر محو شده، لطفاً اعلام کنید که به دلیل آسیب احساسات عمومی قادر به نمایش تصویر برهنه نیستیم.

خوب فکر کن، فکر کن که کار مطبوعات راه رفتن روی لبه تیز تیغ است: اگر رسانه اشتباه کوچکی کند، رد می شود یا دست و بالش بسته می شود. رسانه ها باید راستگو اما تیزبین و هوشمند باشند. متأسفانه امروزه رقابت برای اطلاعات نادرست بین رسانه ها به امری عادی تبدیل شده است. رقابت برای اطلاعات سالم در رسانه ها چیز خوبی است. سال‌ها پیش که فقط روزنامه‌های اطلاعات و کیهان فعال بودند، خبرنگاران هر دو رسانه، هر چند دوستان، پوشش ویژه‌ای را آغاز کردند تا فقط روزنامه ما تحت پوشش قرار گیرد. چیزهای غیر اخلاقی اما متاسفانه در حال حاضر رسانه ها برای خودنمایی، افزایش ترافیک و کسب درآمد از افزایش تعداد بینندگان، پیروی از رویکرد اشتباه و با انتشار اطلاعات ظالمانه در جامعه، درد و احساس جامعه شدن را به دنبال دارد. در حالی که رعایت این موارد الفبای رسانه است.

وی در پایان گفت: فضای کافی برای گزارش و اظهار نظر در رسانه ها و مطبوعات وجود ندارد. رسانه ها باید یک سرویس گزارش قوی در تحریریه خود داشته باشند که در آن خبرنگاران حرفه ای پوشش خبری و رویدادهایی مانند این اخبار ناپسند (اشاره به قتل جوان اهوازی توسط همسرش) را دنبال کنند. رسانه ها باید در اصلاح شیوه نادرست جامعه و اصلاح عادات بد و فرهنگ غلط در جامعه تلاش کنند.

اندیشه ها نیز بر این نکته تاکید دارند که کار خبرنگاران و رسانه ها مانند راه رفتن بر لبه تیز تیغ است، هر لغزشی می تواند عواقب گرانبهایی در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا