فرهنگ و هنر

باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به شهر سوخته برگشتند

باستان شناسان از ایران، ایتالیا و صربستان کاوش در شهر در حال سوختن را آغاز کرده اند.

به گزارش سلام آنلاین، فصل 19 کاوش شهرهای سوخته سیستان و بلوچستان به مدت 45 روز با نظارت دکتر سید منصور سید سجادی انجام می شود.

این اطلاعیه در صفحه رسمی سایت میراث جهانی شهر سوخته منتشر شد. موسسه میراث، فرهنگ و گردشگری سوخته اعلام کرده است که تنها محوطه باستانی ایران است که در آن کاوش ها و کاوش های علمی و باستان شناسی توسط باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی انجام شده است. سایت میراث جهانی شهر سوخته نیز اعلام کرده است که علاوه بر ایتالیایی ها، باستان شناسانی از صربستان نیز در این فصل حضور دارند. پژوهشگران و باستان شناسان کشورهای دیگر مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان قبلاً به سایت میراث جهانی شهر سوخته دعوت شده بودند.

جلال زی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: تاکنون 4 تا 5 درصد شهرهای سوخته خاکبرداری شده و مناطق بکر نیازمند زمان و هزینه بیشتری است.

باستان شناسان در آخرین فصل از کاوش ها اطلاعاتی از اولین دوره سکونت در شهر در حال سوختن پیدا می کنند. کاوش های باستان شناسی در این منطقه از سال 1995 در زمان سجادی آغاز شده است.

شهر پنج هزار ساله تاریخ و تمدن یکی از مهمترین مناطق شهری باستانی فلات ایران است که در 60 کیلومتری زابل قرار دارد و در سال 1393 در فهرست آثار فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا