عمومی

بازگشت به خانه پدری – سلام آنلاین

افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره بها منجر به بروز آسیب های اجتماعی بیشتر در جامعه شده است و یکی از آن ها ازدواج کرده و به خانه پدری خود باز می گردد.

به گزارش سلام آنلاین جام م او نوشت: «سال‌ها تابستان زمان جابه‌جایی بود، اما به دلیل شرایط مسکن دیگر فصل آن نیست. مشکلاتی که اغلب با استرس و استرس مرتبط با یافتن سرپناه مناسب همراه است. ماجرای مسکن در ایران کمی گیج کننده است، اما آنچه که آشفتگی بازار امروز بر سر مهاجران ابدی شهرها آورده است، به طرز شگفت انگیزی با گذشته متفاوت است. با توجه به افزایش تورم، تعداد مستاجران هر روز در حال افزایش است. گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که 34 درصد ایرانی ها و 45 درصد تهرانی ها مستاجر هستند. این اعداد به این معنی است که حدود نیمی از جمعیت پایتخت هر ساله با مسائل تمدید قرارداد یا جابجایی مواجه هستند.

گزارش مرکز تحقیقات مربوط به سال 1377 است و کارشناسان این حوزه معتقدند شتاب بی خانمانی در این دو سال فراتر از حد انتظار است. به حدی که تعداد مستاجران از مالکان بیشتر شده است. مستاجران در سال های اخیر به دلیل افزایش اجاره بها به مناطق پایین و حاشیه شهر تهران نقل مکان کرده اند. ترفندهای تلخ دیگری نیز در این فرآیند وجود دارد. برخی از مشاوران املاک می گویند تهیه کانکس هایی که سال ها برای افراد مجرد نگهداری می شود اکنون مورد توجه این زوج قرار گرفته است. به این معنا که دو خانواده به دلیل گرانی خانه در یک خانه زندگی می کنند. برخی دیگر از فعالان اجتماعی گزارش دادند که موج بازگشت زوج ها به خانه های پدری به دلیل بی خانمانی تشدید شده است. این در حالی است که کارشناسان اجتماعی بر این باورند که این روزها جابجایی بی امان مسکن به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها علاوه بر افزایش اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، استرس و ناامنی افزایش یافته است و هماهنگی با محیط می تواند عواقب بلندمدتی برای افراد به همراه داشته باشد. زندگی و روابط اجتماعی.. البته این هشدارها را هم اکنون می توان در صحبت های برخی مسئولان مشاهده کرد. محمدباقر قالیباف زمانی گفته بود: تامین اجتماعی و تامین اجتماعی با مسکن ارتباط دارد. در این بین “چه باید کرد؟” این یک سوال است، “چه چیزی در انتظار ما است؟” مشکل دیگر.

مهاجرت ضعیف از تهران

در مورد وضعیت کنونی بازار مسکن حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. زیرا در پایتخت، تقریباً از هر دو نفر یک نفر هر سال نگران یافتن سرپناه است و به همین دلیل هر گونه اطلاعاتی در منطقه می داند. در پنج سال گذشته، افزایش قیمت مسکن در ایران به حدی بوده است که حدود 49 درصد از مستاجران در پایتخت دیگری به خانه امیدوار هستند. اتفاقی که سال گذشته در بازار مسکن رخ داد، به گفته کارشناسان این حوزه در سه دهه اخیر بی سابقه است. میانگین قیمت تمام شده یک مترمربع مسکن در سال 99 با افزایش 80 درصدی نسبت به سال قبل 23 میلیون تومان بوده است! میانگین این رقم در سال جاری 30 میلیون تن است. این بی نظمی بازار اجاره را هر روز رکورد زده است. نگاهی به مدارک موجود در بازار اجاره نشان می دهد که با نرخ های رهن فعلی می توان حدود دو سال پیش در تهران خانه خرید! این اتفاقات به زور نگرش مستاجران را تغییر داد. تعداد زیادی به پایتخت و شهرهای دیگر نقل مکان کردند. «هجرت فقرا از تهران». برخی دیگر به دلیل ناتوانی در ارائه اجاره به مناطق ارزان تر و برخی شهرهای حاشیه تهران نقل مکان کرده اند. آمار اتحادیه مشاوران املاک نشان از رونق مسکن اقشار کم درآمد در مناطقی مانند 21 دارد. تغییر بیشتر از افزایش قابل توجه تقاضا برای خوابگاه های مستقل در شهرهای بزرگ (به دلیل تامین مسکن برای افراد مجرد) به اجاره خانه توسط بسیاری از خانواده ها صورت گرفته است. اخیراً ذکر شد. یکی از مقامات این اتحادیه را مشاور املاک می نامید.

بیماری روانی و سونامی

همچنین به آمار و ارقام تکان دهنده تری نیز اشاره خواهیم کرد. در همین حال، یک سوال مهم مطرح می شود که با ادامه روند، وضعیت روحی مستاجر چه خواهد شد. عدم امنیت روانی آنها به دلیل نداشتن سرپناه که یکی از اساسی ترین نیازهای بشر است چه پیامدهایی دارد؟ بسیاری از روانشناسان و کارشناسان اجتماعی معتقدند که افزایش استرس ناشی از تغییرات منظم و سالانه باعث آسیب های روانی بسیاری از جمله درگیری و ناسازگاری بین افراد می شود.

فرهاد شیبانی، روانشناس معتقد است که هر تغییری عموماً با اصول سازگاری انسان تداخل دارد. وی به جام جم می گوید: تغییر ثبات افراد باعث اضطراب و افسردگی و کاهش تاب آوری آن ها در برابر مشکلات روزمره می شود. همین موضوع می‌تواند به آسیب‌های روانی دیگر منجر شود».

او معتقد است یکی از آسیب پذیرترین اقشار در مقابل این کمبود امنیت، پناهگاه های کودکان و نوجوانان است. زیرا بسیار سازگار هستند و می توانند به سرعت با مکان های جدید سازگار شوند، اما به مرور زمان ناراحت و ناامید می شوند زیرا حلقه دوستان خود را در مدرسه و مدرسه از دست می دهند.

شیبانی گفت: حفظ دلبستگی در بزرگسالان نیز به دلیل ایجاد دلبستگی باعث ایجاد استرس می شود.

هادی معتمدی، روانشناس اجتماعی نیز معتقد است که علاوه بر اثرات منفی شخصی، می تواند پیامدهای امنیتی و اجتماعی زیادی داشته باشد. وی به جام جم می گوید: داشتن خانه ابتدایی ترین نیاز انسان است و نمی توان آن را به تاخیر انداخت.

وی همچنین به تند بودن این نقطه در تهران اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت ها در شهر به اندازه تهران نیست و این سوال را ایجاد می کند که آیا ممکن است افزایش عمدی در هزینه های زندگی تهران وجود داشته باشد. وی افزود: به دلیل اینکه بسیاری از مسئولان تنها راه کاهش جمعیت پایتخت را افزایش هزینه های زندگی می دانند و به جای تمرکززدایی در پایتخت به دنبال افزایش هزینه ها هستند تا برخی از مردم مجبور به خروج از پایتخت شوند. سرمایه، پایتخت. “

تاثیر مسکن بر کاهش ازدواج

تاثیرات آشفته بازار اجاره تنها در ذهن مستاجران ایرانی نیست. این اثرات از امنیت و رشد اندک جمعیت تا کاهش ازدواج و تولید مثل و افزایش طلاق را شامل می شود. این موضوع را محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی شهر نیز مطرح کرد و گفت که وضعیت نامناسب مسکن یکی از دلایل تاخیر در ازدواج است. البته نمونه تلخ تری از تاثیر افزایش قیمت مسکن بر کاهش تمایل جوانان به ازدواج را می شنویم اما از زبان آرش دولتشاهی، وکیل و مشاور خانواده.

وی در تشریح برخی از شرایط عجیب ازدواج که در بین زوج های جوان رایج شده است، می گوید: شرط می بندند در حالی که هر دو طرف در خانه پدری خود هستند ازدواج کنند!

این پیامد تلخ تأثیر مسکن بر تمایل جوانان به ازدواج است. این گفته را در کنار آمار مرکز پژوهش های شورای اسلامی قرار دهید که نشان می دهد تنها در پایتخت 500 هزار جای خالی وجود دارد و 2.5 میلیون جای خالی در سراسر ایران خالی است. بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است خانه های خالی را از طریق سامانه املاک و مسکن شناسایی و اطلاعات مربوطه را برای وصول مالیات، معاونت فنی و حقوقی امور مالیاتی به سازمان مالیاتی ارائه کند. به گفته این سازمان، تاکنون هیچ اطلاعاتی ارائه نشده است. سیستم املاک و مسکن بر اساس خالی بودن مسکن نیست. این بدان معناست که همه شعارهایی که کنگره در سال گذشته در مورد مالیات بر جای خالی مطرح کرد، نقشی دارد.

تصمیم برخی از زوج هایی که در شرف ازدواج هستند برای زندگی اجباری در خانه پدری را با نگاهی به گزارش تکان دهنده وزارت راه و شهرسازی از سهم اجاره بها در مسکن باید تلخ تر دانست. واحد درآمد خانوار . بر اساس گزارشی، در تهران و سایر مناطق شهری ۶۴ درصد از درآمد مردم صرف اجاره بها می شود. در سال 1395 و 1396 سهم مسکن از مخارج خانوارها 44 درصد، در سال 1397 به 46.8 درصد و در سال 1398 به 49.9 درصد رسید و اکنون با «افزایش شگفت‌آور» این آمار به 64 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا