تازه های کسب و کار

اینورتر سه فاز چیست؟

تفاوت اینورتر تکفاز و سه فاز

اما فرق بین اینورترهای سه فاز و تکفاز در نوع ورودی آنها است. اینورتر های تکفاز برق تکفاز در ورودی دریافت کرده و برق سه فاز را به خروجی میدهند. اما اینورتر سه فاز برق سه فاز را در ورودی خود دارد و سه فاز هم از اینورتر خارج میشود. در بخش اولیه برق AC از طریق یکسو ساز به برق DCتبدیل میکند و سپس مجددا به برق AC با پارامترهایی که مدنظر ما هستند تبدیل میکند. در یکسوساز اولیه آنها است.

عملکرد اینورتر سه فاز

تعمیر اینورتر: طرز کار اینورتر سه فاز از طریق قطع و وصل دائمی کلیدهای قدرت آن انجام میشود. ماسفت ها،IGBT ها و بقیه اجزای برد اینورتر میتوانند پالس های الکتریکی را شارژ کنند. این پالس ها میتوانند باعث ایجاد ولتاژ الکتریکی در قسمت خروجی اینورتر شوند. در یک سیستم 3 فاز سه سیم برق وجود دارد. سه بازوی آن معمولاً با زاویه 120 درجه با یکدیگر اختلاف فاز دارند تا یک منبع AC سه فاز ایجاد شود که در طول یک دوره چرخش کامل یعنی 360 درجه هر کدام از این فازها دو بار به نقطه اوج خود میرسند. این اینورتر، دارای سه کلید تکفاز است که هر کدام از پایه ها میتواند به ترمینال بار متصل شود. حالت های مختلفی برای محافظت از بار در سیستم سه فاز استفاده میشود.

کاربردهای اینورتر سه فاز

بیشترین کاربرد اینورترهای سه فاز در مکان هایی است که موتور های سه فاز توان بالا (بالا تر از 10 اسب بخار) دارند. همانطور که میدانید این موتورها را نمیتوان با اینورترهای تکفاز راه‌انداری کرد. مکان‌هایی مانند:

مزایای استفاده از اینورتر سه فاز

از اینورترهای سه فاز معمولا در سیستم‌هایی استفاده میشوند که توان مصرفی بیشتر از 800 وات باشد. در حقیقت اینورترهای تکفاز میتوانند تا زیر 1000 وات را پشتیبانی کنند. برخی از عبارتند از: اما یکی از معایب اصلی اینورترهای سه فاز هزینه بالاتر آنها میباشد و همچنین طراحی تابلو ها با اینوترها سه فاز سخت‌تر بوده و پیچیدگی بیشتری نسبت به اینورترهای تکفاز دارند.

اینورتر های سه فاز مبدل هایی هستند که میتوانند برق سه فاز را در ورودی دریافت کرده و در خروجی خود برق سه فاز با ولتاژ مورد نظر کاربر را ارائه دهند. این تجهیزات معمولا در صنایعی که موتورهای توان بالا استفاده شده است کاربرد دارند. اینورترهای سه فاز معمولا طراحی پیچیده‌تری دارند. اما در کنار آن مزایای بسیاری را در اختیار ما می‌گذارند. .

در این مقاله قصد داریم به بررسی درایو های کومارک یا اینورتر کومارک (کمارک) که ساخت کشور چین است بپردازیم. درایو یا اینورتر یا drive ac همگی یک معنی دارند. وظیفه اصلی درایو کنترل دور موتور های القایی است. اینورترهای کومارک بسیار با کیفیت و دارای 18 ماه گارانتی هستند. نیک صنعت به عنوان یکی از نمایندگی های رسمی کومارک تمامی محصولات این برند را با خدمات پس از فروش و گارانتی به سراسر ایران ارسال می کند.

از سا 2000 میلادی شرکت زیمنس درایوهای جدیدی جایگزین درایوهای  Simovert و Micromaster کرده است. نام سری جدید این درایوها با نام سینامیکس (Sinamics ) است. از ویژگی های درایوهای سینامیکس نسبت به نسل قبل می توان به نوع کنترلر و تولید در توان های بالاتر و همچنین تنوع شبکه های صنعتی بخصوص پشتیبانی ازشبکه جدید  Profinet در این درایوها نام برد. در ادامه به بررسی تمامی انواع درایوهای سینامیکس میپردازیم.

برند ال اس ls یکی از قدیمی ترین برند های اینورتر بازار است. برند ال اس ساخت کره جنوبی است که تجهیزات اتوماسیون صنعتی آن در ایران به طور کامل وارد می شود. علاوه بر اینورتر، برند LS تجهیزات دیگری هم تولید می کند؛ مانند پی ال سی ال اس، سروو موتور و اچ ام آی. در ان مقاله می خواهیم به بررسی مدل های مختلف اینورترهای ls بپردازیم.

C2000 Delta VFD یک درایو کنترل برداری بدون سنسور است. این سری از اینورترهای دلتا با ایده صرفه جویی در انرژی ساخته شده و از این اصل به عنوان اساس طراحی خود استفاده می کند.

در ان مقاله قصد داریم پرفروش ترین درایوهای بازار ایران را معرفی کنیم. از آن جایی که شرکت نیک صنعت به عنوان نمایندگی فروش تمامی برندهای اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد، اینورترهای تمامی برندها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه سالیان سال تجربه فهرست زیر را تشکیل داده است.

درایو ماژولار SINAMICS S120 یک سیستم مدولار برای کاربردهای کنترل حرکت با کارایی بالا در ساخت کارخانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی است. راه‌حل‌های سفارشی‌شده را می‌توان بر اساس طیف وسیعی از مؤلفه‌ها و عملکردهایی که به طور بهینه با یکدیگر هماهنگ هستند، پیاده‌سازی کرد.

در ای مقاله قصد داریم مطالب جدید و تخصصی یا بهتر بگویم صفر تا صد، اینورترهای برند GD20 اینوت و کاربردها و توانایی‌هایی که دارد و توانسته جایگاه بسیار مناسبی در صنعت کسب کند را بررسی کنیم. همچنین موارد مهمی درباره نحوه سیم بندی کلید، شستی و پتانسیومتر و غیره را در این مقاله توضیح داده‌ایم

با اینورتر

درایو AC یا دستگاه اینورتر برق صنعتی چیست؟

دستگاه اینورتر برق صنعتی یا درایو کنترل دور موتور دستگاهیه که برای کنترل سرعت موتور AC سه فاز کاربرد داره. همانطور که میدونیم روشهای سنتی کنترل سرعت موتور سه فاز AC مانند روش دالاندر یا اتوترانسفورماتور و … محدودیت هایی دارند. برخلاف این روش های قدیمی، درایو اینورتر میتونه سرعت چرخش موتور سه فاز رو بالاتر یا پایین تر از سرعت نامی موتور سه فاز، کنترل کنه و باعث بشه دستگاه ما با سرعت دلخواه حرکت کنه.

کار اینورتر چیست؟

پس اگه جایی توی کارگاه یا کارخونه یه الکتروموتور یا دینام سه فاز داشتید و خواستید سرعت اش رو کنترل کنید، احتمالا تنها راه اتون استفاده از اینورتور یا درایو هستش.

کاربرد اینورتر در صنعت

یکی از سوالات اینه که کار اینورتر چیست یا اینورتر در صنعت چه کاربردی دارد؟

کار اینورتر در صنعت تنظیم و کنترل دور ادوات صنعتی با توجه به نیاز ماست. مثلا وظیفه اینورتر صنعتی این هستش که با کنترل دور هواکش یا فن، شدت جریان هوا را کم یا زیاد میکنه (شکل زیر) یا مثلا در نوار نقاله عملکرد اینورتر این هستش که با تنظیم سرعت کانوایر متناسب با نیاز، بهترین بهره‌برداری را از خط تولید فراهم کنه.

عملکرد اینورتر چیست؟ نمونه کاربرد اینورتر در فن و هواکش

برای کاربرد اینورتر علاوه بر موارد فوق باز هم میشه مثال زد:

موارد فوق هم فقط و فقط با کاربرد اینورتر هستش که حل میشه. در این موارد عملکرد اینورتر این هستش که سرعت الکتروموتور سه فاز رو بصورت آرام آرام زیاد میکنه و بصورت آرام آرام کم میکنه که مشکلات بالا حل بشه.

امیدوارم مثال های فوق برای کاربرد اینورتر، تونسته باشه روشن کنه اینورتر یعنی چه.

موارد بسیار زیادی برای کاربرد اینورتر در صنعت میشه مثال زد. نمونه‌های دیگری از کاربرد اینورتر در صنعت:

دستگاه های که در بالا برای کاربرد اینورتر اشاره شد در صنایع مختلف وجود دارند: از صنایع غذایی گرفته تا صنعت نفت و گاز و حتی صنایع دریایی. بنابراین احتمالا هر صنعتی رو که شما تصور کنید میتونید در اون جایگاهی برای کار و کاربرد اینورتر پیدا کنید.

انواع صنایع برای کاربرد اینورتر و درایو

تفاوت اینورتر و درایو

تفاوت درایو و اینورتر یا نام دوم اینورتر هم سوال برخی از همکاران هستش.

هرچند که اسامی و الفاظ تعیین کننده نیستند ولی برای اینکه به این مطلب هم در اینجا اشاره کرده باشم، باید عرض کنم که توی ایران بیشتر به این دستگاه میگن . همچنین برخی بعنوان نام دوم اینورتر از واژه استفاده میکنند. برخی هم با اسم درایو میشناسند. پس اصولا تفاوت اینورتر و درایو در حد الفاظ هستش و هر دو به یه دستگاه اشاره میکنند. شاید درست ترین واژه باشه. البته الفاظ دیگری هم بعنوان نام دوم اینورتر استفاده میشه. مانند:

پس بحث درست و غلط خیلی نیست. این تکنولوژی با اسامی اختصاری بصورت زیر هم زیاد نام برده میشه:

شاید کلمه VFD یا AC Drive رایج تر باشه. این چیزایی بود که الان حضور ذهن دارم. الفاظ بالا تماماً منظور همون دستگاه اینورتر برق صنعتی خودمون هست. پس ما همون کلمه اینورتر رو استفاده میکنیم.

پس اگه درباره تفاوت درایو و اینورتر سوال شد باید بدونیم که فقط بحث الفاظ هستش و اینا یه دستگاه هستن. یکی میگه اینورتر، یکی میگه درایو یکی میگه کانورتر، درایور و … .

فرق اینورتر و درایو کنترل دور موتور چیست؟

درباره فرق اینورتر و درایو در قسمت ساختمان اینورتر در قسمت بعدی توضیح میدم خدمتتون که واژه برای اشاره به این دستگاه دقیق نیست. چون اینورتر یکی از قسمتهای داخلی دستگاه کنترل دور موتور AC هستش.

ساختمان داخلی اینورتر درایو

یه کوچولو هم درباره ساختمان و مدار داخلی اینورتر صحبت کنیم.

از نظر فنی، دستگاه اینورتر یا درایو AC دستگاهی هستش که برق سه فاز AC با ولتاژ و فرکانس ثابت رو به برق AC سه فاز با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل میکنه تا با اعمال اون به الکتروموتور، سرعت دلخواه داشته باشیم.

همانطور که در شکل زیر دیده میشه مدار و ساختمان اینورتر از چهار قسمت اصلی تشکیل شده: یکسوساز(Rectifier)، لینک دی سی (DC-Bus Filter)، اینورتر(Inverter) و نهایتا برد کنترل (CPU, Controller)

اجزای داخلی در ساختمان داخلی اینورتر درایو

1- قسمت ورودی دستگاه: یکسوساز (Rectifier)

در مدار داخلی اینورتر، بخش ورودی یکسوساز یا رکتیفایر نام دارد. برق سه فاز AC به ترمینال های ورودی داده میشه و توسط شش عدد دیود به برق DC تبدیل می شود. ولتاژ یکسوشده حدود 1.35 برابر ولتاژ ورودی AC است. یعنی چنانچه ولتاژ ورودی سه فاز 400 ولت باشد، ولتاژ دی سی حدود 540 ولت خواهد بود. همچنین در توان های بالاتر از حدود 22 کیلووات، سه تا از شش دیود یکسوساز با تریستور جایگزین میشن.

یکسوساز یا رکتیفایر در قسمت ورودی دستگاه کنترل دور موتور

2- قسمت میانی: لینک دی سی (DC-Link)

در ساختمان داخلی اینورتر درایو، قسمت میانی دستگاه تشکیل شده است از تعدادی خازن با ظرفیت مناسب که برای صاف کردن شکل موج یکسو شده کاربرد دارد. این خازن ها باعث میشود برق یکسو شده نهایی کاملا DC و صاف باشد. البته در برخی از دستگاه های درایور موتور ممکنه علاوه بر خازن از سلف هم استفاده شود

دکمه بازگشت به بالا