علمی و پزشکی

اینترنت ایران از چین محدودتر است/ همچنان پراختلال و کند!

به گزارش خبرگزاری سلام آنلاین، اعضای انجمن تجارت الکترونیک ایران تمایل خود را برای ارائه سومین گزارش از کیفیت اینترنت اعلام کردند.

پویا پیرحسینلو در ارائه این گزارش یکی از مطالبات اصلی را شفافیت تصمیم گیران منطقه عنوان کرد و خواستار معرفی هر شش نماینده دولت در کمیته تعیین مصادیق کیفری و دو نماینده مجلس در این کارگروه شد. شفافیت در تعیین اینکه چه کسی با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، نظر شما چیست؟

یک هفته قطع IPv6 در ماه می

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک نیز اعلام کرد که وضعیت کیفیت اینترنت در ایران نسبت به شش ماه گذشته تغییری نکرده است. نیما قاضی اعلام کرد که اطلاعات این گزارش بر خلاف گذشته قبل از انتشار در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است و در صورت مغایرت نظرات آنها با نظرات انجمن، نظرات آنها را نیز در گزارش آورده ایم.

وی گفت: در شش ماه گذشته قطعی اینترنت نداشتیم، اما در اردیبهشت ماه یک هفته قطعی IPV6 رخ داد و پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشت.

شبکه های اجتماعی تنها با 4 رای فیلتر شدند

حمیدرضا احمدی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک نیز از عدم ثبت هیچ شبکه اجتماعی خارجی در ایران خبر داد و گفت: شبکه های اجتماعی توییچ تنها با چهار صدا فیلتر می شوند. به گفته وی، در صورت فیلتر شدن شبکه های اجتماعی، فیلتر با اکثریت آرا به رأی گذاشته می شود، اما در صورت حذف از فیلتر، همه اعضا باید در جلسه کمیته تعیین مصادیق کیفری و کیفری شرکت کنند. رفع فیلتر با اکثریت مطلق آرا انجام می شود.

سومین گزارش از کیفیت اینترنت در ایران در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ منتشر شد. در این گزارش نوشته شده است که کیفیت اینترنت رایگان در ایران نسبت به گزارش قبلی تغییر محسوسی نداشته است و اینترنت کشور را باید با سه پیشنهاد سطح و کند توصیف کرد.

اینترنت ایران خیلی بالاتر از چین است/ همچنان آزاردهنده و کند است!

مهمترین رویدادها

در حقیقت ایران در شاخص های عمومی کیفیت اینترنت در رتبه پایین تر از رتبه جهانی قرار دارد; به گفته بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران سیاسی در اینترنت، این وضعیت نتیجه تشدید سیاست های داخلی و تحریم های یکجانبه بین المللی است.

اینترنت ایران محدودتر از چین است/ همچنان آزاردهنده و کند است!

حدود 80 درصد از ارتباطات کاربران ایرانی مربوط به پربازدیدترین وب سایت ها با تراکم 4G با کیفیت است.

اینترنت در کشورهای در حال توسعه توسعه نیافته است

یکی از نکات مطرح شده در این گزارش، رتبه بندی بین المللی کیفیت اینترنت ایران است که ایران را در زمره کشورهای کمتر توسعه یافته قرار می دهد، در حالی که از نظر شاخص های اقتصادی، توسعه تولید ناخالص داخلی ایران در نزدیکی کشورهای دارای اقتصاد جهانی رو به رشد است (Economically Emerging) )

اینترنت ایران محدودتر از چین است/ همچنان آزاردهنده و کند است!

در 67 کشور اول، میانگین همبستگی بیش از 90 درصد با کیفیت چگالی 4 گرم بود.

اینترنت ایران محدودتر از چین است

ایران و چین در رتبه بندی کشورهایی با دسترسی محدود به اینترنت رتبه های مشابهی دارند، اما از نظر سرعت و اختلال، چین (61 از 100 در گزارش Cloudflare و 87 از 100 در گزارش CrUX) بهتر از ایران (97 و 97) است 90 از 100) این وضعیت را باید در کنار اقتصاد بزرگ (46+ برابر ایران) و میلیاردها نفر چین (+16 برابر ایران) قرار داد.

در این گزارش آخرین داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی OONI و Google CrUX مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها با سایر پایگاه‌های داده از جمله رادار Cloudflare در سه شاخص وقفه، تنظیمات و سرعت دسترسی رایگان به اینترنت مقایسه می‌شود. در این رتبه بندی پس از ترکمنستان، کنگو، سودان و کوبا، ایران پنجمین کشوری است که دسترسی رایگان به اینترنت ندارد.

اینترنت ایران محدودتر از چین است/ همچنان آزاردهنده و کند است!

ایران با بیشترین دامنه های فیلتر شده در صدر فهرست محدودیت ها قرار دارد

سه درخواست انجمن تجارت الکترونیک از رئیس جمهور

در این گزارش سه خواسته از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری آینده کشور مطرح شد و فعالان تجارت الکترونیک سه خواسته با عنوان «تلاش فعال برای اصلاح ساختار فیلتر و کاهش محدودیت های اینترنتی» «لغو انحصار» را مطرح کردند شرکت‌های زیرساخت‌های مخابراتی» و «پیشنهاد تقویت دیپلماسی بین‌المللی برای رفع تحریم‌های بین‌المللی فناوری خواهند کرد».

در تلاش برای اصلاح ساختار فیلتر، فعالان تجارت الکترونیک خواستار گزارش شفاف از شهروندان برای رفع فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، شفاف‌سازی آرای شش نماینده دولت در کمیسیون‌های تعیین‌شده برای اصلاح پرونده‌ها هستند قانون فیلتر و رسیدگی فوری به اختلالات ناشی از سیستم فیلتر تحت نظارت نمایندگان بخش خصوصی سازی شده است.

در زمینه حذف انحصار شرکت ها، زیرساخت های ارتباطی و توسعه اینترنت پرسرعت، این گزارش خواستار افزایش پهنای باند و پهنای باند است. تداوم و تسریع طرح های فیبر نوری و توسعه 5G و شفافیت و گزارش آنلاین شاخص های اینترنتی.

در بخش‌های دیگر این گزارش با خطاب به رئیس مجلس شورای ملی، پیشنهاد می‌شود روند انتخاب دو نماینده و انتخاب آنها در کمیسیون تعیین مصادیق کیفری شفاف‌سازی شود . ساختار با تصویب، هماهنگ‌سازی قوانین و بازنگری در سیاست‌های محدودکننده و شیوه‌های سازمانی در رابطه با کیفیت اینترنت باید نظارت شود.

پشت صحنه برخی از وب سایت های داخلی موجود نیست.

مهم‌ترین وقفه‌ها در شش ماه گذشته مربوط به حملات گسترده DDoS به شبکه اپراتورها و مراکز داده کشور بوده و در نتیجه ارتباط‌ها قطع شده، ارتباطات اشباع شده و دسترسی به ایران کند شده است . در نتیجه، دسترسی به برخی از وب سایت های محلی برای کاربران خارج از کشور مختل می شود.

گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهند که حملات DDoS در آوریل و مه 1403 ده برابر بیشتر از حملات مشابه در سال گذشته بوده است. خدمات نظافت از اپراتورهای خارجی فوق و 1000 گیگابیت بر ثانیه از سیستم اصلی. تعداد حملات DDOS طبق جدول زیر از شهریور 1401 به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در واقع مدیریت فعال و مقابله با این حمله عظیم نیازمند منابع مالی گسترده و پشتیبانی و رهبری قابل اعتماد است. اقدامات وزارت ارتباطات برای مقابله با این حملات و افزایش مقاومت حملات DDOS از 200 گیگابیت بر ثانیه به 1800 گیگابیت بر ثانیه و افزایش 9 برابری ظرفیت سرویس، بر کیفیت این حملات تأثیر گذاشته است. تجربه کاربر نهایی به حداقل برسد.

تأثیر مخرب سیاست حاکمیتی بر اجرای پروتکل HTTP3

همانطور که در اولین گزارش کیفیت اینترنت ذکر شد، پروتکل HTTP3 یک پروتکل پیچیده و کاربردی برای افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربر است. خوشبختانه با نظارت بر تجارت الکترونیک، پروتکل مسدود نمی شود و به گفته radar.cloudflare.com، حدود 30 درصد از ترافیک کاربران ایرانی به پروتکل منتقل می شود. اما متاسفانه بررسی های ما نشان می دهد که شاید به دلیل سیاست دولت، پروتکل برخلاف ماهیت خود عمل کرده است و در ایران کندتر از سلف خود پیش می رود.

137 دامنه در ایران محدود شده است

برای اندازه گیری دقیق تر وضعیت فیلتر از دسامبر 1402 تا اوایل ژوئن 1403، ما 300 دامنه اینترنتی (انتخاب شده بر اساس SimilarWeb) را از پایگاه داده ooni.com بررسی کردیم. بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که اینترنت ایران در آذرماه 1402 دارای 137 دامنه میانی (بیش از 50 درصد قطعی) بوده است. از این نظر اینترنت کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

همچنین، در بررسی 5000 وب سایت پربازدید توسط کاربران ایرانی در CrUX، مشخص شد که حداقل 730 وب سایت به طور مستقیم فیلتر شده و دامنه اصلی آنها فیلتر IPs حل شده است. بسیاری از وب سایت هایی که از طریق فیلتر IP، زیر دامنه ها، CDN ها و غیره مسدود شده اند نیز باید به این لیست اضافه شوند.

چرا IPv6 طراحی شد و چرا در یک هفته در ایران از بین رفت؟

نسخه ششم پروتکل اینترنت یا IPv6 برای رفع مشکلات و محدودیت های IPv4 طراحی شده است. مزایای اصلی آن، مانند فضای آدرس وسیع تر، کارایی مسیریابی بهتر، پشتیبانی بهتر از پروتکل های امنیتی و پیکربندی خودکار، دلایلی است که ISP ها شروع به حرکت به این نسخه کرده اند. به همین دلیل در سال های اخیر فرآیند آموزش زیرساخت ها، کارکنان و ارباب رجوع به عنوان یک فعالیت عمده در این راستا آغاز شده است. در طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای اینترنت، استفاده از IPv6 مورد تاکید قرار گرفت و سازمان فناوری اطلاعات به توسعه و مهاجرت به IPv6 ادامه داد.

محدودیت های کامل در شبکه های اجتماعی

در این گزارش نوشته شده است که شبکه های اجتماعی همچنان با محدودیت های کامل مواجه هستند. شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک، یوتیوب، توییچ و پینترست در ایران فیلتر هستند و از این حیث، ایران به همراه چین و ترکمنستان در صدر فهرست کشورهای دارای حداکثر محدودیت‌های اجتماعی قرار دارند. رسانه ها. . .

افزایش فیلتر داخلی به صورت دستی (دسترسی ایران)

در جلسه ای با دبیر شورای عالی اینترنت مقرر شد فهرستی از سایت های پیشنهادی برای رفع این محدودیت ها ارائه شود. این فهرست مندرج در ضمیمه 3 این گزارش به شورای عالی فضای مجازی ارائه شد و تا زمان انتشار این گزارش هفت دامنه از لیست محدودیت ها خارج شد اما متاسفانه پس از وقوع حادثه به صورت محلی و آنلاین. تهدیدات در چند ماه گذشته، بیش از 30 وب سایت به لیست اضافه شده است.

227227

دکمه بازگشت به بالا