اجتماعی

ایران؛ «پیچ تاریخی تحولات جمعیتی» و ثبت رکوردها

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: تقریباً هر شاخص جمعیتی یک کشور دارای حداقل رکورد است.

صالح قاسمی در گفت وگو با سلام آنلاین، وی با تاکید بر اینکه در برهه حساسی در توسعه جمعیتی ایران قرار داریم که می توان از آن به عنوان «مهمترین تغییر جمعیتی ایران» یا به طور کلی «نقطه عطفی در تاریخ تحولات جمعیتی» نام برد، گفت: ایران در ایران در حال حرکت است. هشدار بالا برای شاخص های جمعیتی و تقریباً تمام شاخص های جمعیتی کشور بسیار اندک است.

وی در خصوص شاخص های مختلف جمعیتی گفت: نرخ رشد جمعیت کشور امروز به 0.7 درصد رسید و این کمترین نرخ رشد در طول تاریخ است. این نرخ کاملاً صفر و نرخ رشد منفی است و این نرخ در تاریخ ایران بی سابقه است.

رکورد پایین ترین نرخ باروری در تاریخ ایران

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور از ثبت کمترین نرخ باروری در تاریخ ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: امروز کمترین نرخ باروری را در جهان به ثبت رساندیم.تاریخ ایران; بنابراین نرخ باروری در ایران 1.6 فرزند به ازای هر زن است و با این اوصاف نرخ باروری کمتر از حد جایگزینی است و این روند بی سابقه است.

قاسمی به نرخ سالمندی جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: امروز 11 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال هستند و این در شرایطی است که این میزان سالمندی را نداریم، خیر، در حالی که در سه دهه آینده شاهد افزایش خواهیم بود. در سالمندی بیش از 30 درصد خواهیم داشت و به عبارتی سونامی پیری در ایران رخ می دهد، بسیاری از کشورها به مرحله پیری رسیده اند، سن بالای 100 سال از جوانی جمعیت است، اما ایران این را طی می کند. فرآیند در حدود 25 تا 30 سال

کاهش تولد تا نیم میلیون در پنج سال

وی گفت: از سوی دیگر کاهش حدود نیم میلیون تولد در مدت پنج سال از دیگر آمارهای قابل تامل است. طبق آمار از سال 1395 تا 1400 حدود نیم میلیون تولد را از دست دادیم و این آمار بی سابقه است. با این حداقل شاخص ها، سال هاست که زنگ هشدار مردم به صدا درآمده است.

وی معتقد است مقایسه وضعیت ایران با کشورهای همسایه و کشورهای جهان نشان می دهد که وضعیت مردم ایران مساعد نیست. اگرچه بسیاری از این روندهای جمعیتی در همه کشورهای جهان تجربه شده است، اما تحولات جمعیتی در ایران دارای دو ویژگی است که خطرات و خطرات هشدارهای جمعیتی را برای ایران دو چندان می کند.

ایران رکورددار سریعترین کاهش نرخ باروری در جهان است

قاسمی با اشاره به وضعیت جمعیتی ایران گفت: میزان تغییرات جمعیتی در ایران بسیار بالاست. کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که نرخ باروری از بیش از پنج فرزند به ازای هر زن به حدود دو نفر کاهش یافته است، اما بیشتر کشورها بیش از یک قرن است که این روند را طی کرده‌اند، در حالی که ایران بیشتر این روند را طی کرده است. طی 30 سال 6 تا 1.6 کودک را مبتلا کرده و در نتیجه نرخ باروری جهانی را کاهش داده است و از طرف ایران ثبت شد و این به عنوان یک هشدار تلقی شد و باعث شد سیستم برنامه ریزی کشور نتواند خود را با این سرعت تطبیق دهد. دادن.

وی در خصوص دومین ویژگی جمعیت ایران گفت: «اکثر کشورها پس از مدرن‌سازی و دستیابی به شاخص‌های رشد و پیشرفت اقتصادی، روند تغییر جمعیت و پیری جمعیت را طی می‌کنند.» و توسعه در سراسر جمعیت سالمند، اما چه اتفاقی می‌افتد؟ اتفاقی که در ایران می افتد این است که ما قبل از اینکه روند توسعه و پیشرفت اقتصادی را تجربه کنیم در حال پیرتر شدن هستیم، بنابراین پیامدهای تغییرات جمعیتی برای ایران بیشتر از گذشته خواهد بود و هم برای تغییر جمعیتی در ایران. حساس تر.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در این خصوص به ابلاغ سیاست کلی جمعیت اشاره کرد و گفت: امروز هشتمین سالگرد ابلاغ سیاست کلی جمعیت است و باید گفت که این سیاست ها از جامع ترین و دقیق ترین سیاست های جمعیتی در جهان است.

آیا استراتژی اقتصادی می تواند بر شاخص های جمعیتی یک کشور تأثیر بگذارد؟

به گفته قاسمی، سیاست کلی جمعیت همه متغیرهایی را که بر الگوی باروری در خانواده‌های ایرانی تأثیر می‌گذارند در نظر گرفته و جامع و صحیح است، اما مشکل در ایران این است که این سیاست‌ها معمولاً کمی هستند، جمعیت با تأخیر و زیر آستانه است. . سیاست ها در حال اجرا است و سرعت پایین اجرای سیاست ها در این کشور آسیب های زیادی به ما وارد کرده است و به نظر می رسد این موضوع در رابطه با سیاست جمعیتی باید مورد توجه قرار گیرد.

با این حال، او معتقد است که سیاست عمومی جمعیت دو استراتژی کلیدی را دنبال می کند. راهبردهای اقتصادی شامل ارائه منافع اقتصادی به خانواده‌های ایرانی برای تولید مثل و راهبردهای فرهنگی برای بهبود نگرش‌های اجتماعی و ارزیابی اجتماعی در مورد مسائل کودک و باروری است. به نظر می رسد در صورت وجود تعهد و اراده ملی، این سیاست ها می تواند شاخص های جمعیتی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

ناظر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان همکاری دستگاه ها در خصوص مسائل جمعیتی گفت: باید توجه داشته باشیم که قرار نیست همه دستگاه ها و ارگان های این کشور همین کار را انجام دهند، هر نهاد و سازمانی. باید ماموریت خاصی برای شناسایی، طراحی و بهره برداری داشته باشد.

قاسمی افزود: هر دستگاهی علاوه بر تکالیف قانونی که بر اساس قانون جوانان دارد، باید یک نظام برنامه ریزی و مدیریت شخصی بر اساس مبدأ خانواده ایجاد کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا