تازه های کسب و کارعمومی

انتخاب نوع پیاز گل نرگس

 

شکوفه های زیبای گل نرگس نشانه ای از رسیدن بهار و سال نو هستند؛ اما آیا می دانید کاشت پیاز گل نرگس چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه با مراحل کاشت و پرورش گل نرگس شرح دهیم که با خیال راحت به گلکاری باغچه یا باغ خود بپردازید.
گل نرگس یکی از گیاهان چندساله مقاوم است که اغلب در آمریکای شمالی به جز مناطق گرمسیری آن به چشم می خورد. با توجه به آنکه این گل از طریق کاشت پیاز پرورش می یابد، بهتر است این گل زیبا را در فصل پاییز بکارید که در اواخر زمستان یا اوایل بهار آن را برداشت کنید. پیشنهاد می دهیم در ادامه در کنار دمبرگ باشید و با نحوه کاشت این گل زیبا و نیازهای آن آشنا شوید.

انتخاب نوع پیاز گل نرگس

اگر تنها کمی به پرورش گل و گیاه علاقه داشته باشید، احتمالا با انواع گل نرگس نظیر نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس پرپر، هزار پر، شست پر، پنجه گربه ای و … آشنا هستید. هر یک از این گل ها زیبایی و عطر خاص خود را دارند که با کاشت ان ها در باغچه یا انگار خانه ای در بهشت دارید.
پیش از آنکه به آموزش کاشت پیاز گل نرگس بپردازیم، ابتدا بهتر است به شما بگوییم چگونه پیاز مرغوبی را انتخاب کنید که در طول رشد از بین نرود و آفات و بیماری به آن حمله نکند. توصیه می کنیم که از کاشت پیاز گل نرگس نترسید؛ زیرا این گل برخلاف دیگر گیاهانی که از طریق پیاز تکثیر می شوند، روش کاشت بسیار آسانی دارد. تنها چند نکته را باید پیش از در نظر بگیرید.
در ابتدا توصیه می کنیم پیاز گل نرگس را در فصل سرد سال مانند پاییز خریداری کنید. همچنین پیازی را که انتخاب می کنید ظاهر پیاز را بررسی کرده که هیچگونه خراشیدگی یا بریدگی روی آن دیده نشود؛ زیرا پس از کاشت پیاز و در حین آبیاری، آب از طریق این بریدگی ها به درون پیاز نفوذ می کند و باعث پوسیدگی آن می شود.
سپس دقت کنید که پیاز بو نامطلوبی ندهد و ساقه آن سبز نشده باشد. لازم به ذکر است اغلب پیازهایی که دو دماغه یا دو نوک دارند، گل های بیشتر و درشت تری می دهند؛ زیرا از هر دماغه یک گل و ساقه می روید. همچنین توصیه می کنیم اگر قصد ندارید پیاز خریداری شده را بکارید، بهتر است آن را درون یخچال و دور از میوه هایی همچون سیب قرار دهید. فروشگاه اینترنتی دمبرگ با عرضه انواع پیاز مرغوب گل نرگس در خدمت مشتریان سراسر کشور است. برای نام محصول را در سایت جست‌وجو کنید.

مطلب پیشنهادی:

نیازهای محیطی و شرایط نگهداری پیاز گل نرگس

پس از انتخاب پیاز مناسب برای کاشت، باید بدانید که برای داشتن گل هایی زیبا باید نکاتی را در نگهداری پیاز این گل در نظر بگیرید. در زیر برخی از شرایط نگهداری پیاز گل نرگس را شرح می دهیم:

  • پیازها را درون پاکت کاغذی نگهداری کنید؛ با این کار از رسیدن نور به پیازها و رشد زودهنگام آن ها جلوگیری کرده اید. البته فراموش نکنید که درب پاکت را باید باز بگذارید که هوا در جریان باشد؛
  • پاکت را در مکانی خشک و خنک مانند انباری، پارکینگ یا زیرزمین و در دمایی بین 16 الی 18 درجه سانتی گراد قرار دهید؛
  • اگر در منطقه گرمسیری زندگی می کنید، پیازها را با شرایط گفته شده درون یخچال و به دور از سایر مواد غذایی تولید کننده گاز اتیلن مانند سیب بگذارید. در غیر این صورت پس از کاشت پیاز گل نرگس شاهد گل های زیبای این گیاه نخواهید بود.

به طور کلی پیاز گل نرگس پس کاشت در روز به دمایی در حدود 18 درجه و در شب به دمایی در حدود 12 درجه سانتی گراد نیاز دارد. همچنین بهتر است برای کاشت پیاز این گل از ، کودهای حیوانی و خاک سبک استفاده کنید. برای تهیه انواع کودهای داخلی و خارجی از فروشگاه دمبرگ با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.
با رعایت نکات مذکور به راحتی قادر هستید در اواخر آذرماه یا اواسط دی ماه پیازها را در عمق 7 سانتی متری زمین بکارید و با آغاز سال نو از دیدن باغچه پرگل خود لذت ببرید.

انواع روش های کاشت گل نرگس

در این بخش قصد داریم به آموزش کاشت پیاز گل نرگس به سادگی آب خوردن بپردازیم که تنها با چند اقدام ساده شاهد گل های زیبا و شیپوری این گیاه زیبا و خوش عطر باشید. به طور کلی قادر هستید گل نرگس را در گلدان یا به طور مستقیم در باغچه بکارید. در زیر به طور مفصل به شرح هر یک از این موارد می پردازیم.

کاشت پیاز گل نرگس در گلدان

آیا چگونگی کاشت پیاز گل نرگس در گلدان را می دانید؟ پیش از کاشت بهتر است گلدان مناسبی را با عمق 18 سانتی متری برای گیاه انتخاب کنید؛ زیرا پیاز باید از به اندازه 5 سانتی متر از دیواره های گلدان فاصله داشته باشد. در این مرحله ته گلدان را کمی سفال شکسته یا سنگریزه بریزید که زهکشی مناسب فراهم شود. پیش از کاشت، انتهای پیازها را به مدت 2 ساعت در آب ولرم قرار دهید. سپس گلدان را با خاک مناسب پر کنید و پیاز را به دور مورب در آن بگذارید. در نهایت اطراف پیاز را با باقی مانده بپوشانید.
در این مرحله گلدان را آبیاری کنید و آن را در محیط گرم و مقابل نور خورشید قرار دهید. پس از جوانه زنی و رشد ساقه ها، خاک گلدان را مرطوب نگه دارید و آن را هر دو هفته یکبار با کود تقویت کنید. پس از گلدهی، گلدان را از مقابل تابش نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. لازم به ذکر است دمبرگ با عرضه انواع گلدان و بستر کاشت مناسب از کاشت تا برداشت محصول در کنار مشتریان محترم است.

کاشت پیاز گل نرگس در زمین یا مزرعه

برای آنکه با چگونگی کاشت پیاز گل نرگس در زمین آشنا شوید، در این قسمت همراه ما باشید. این پیاز گل برخلاف گل لاله در سال گلدهی می کند. به همین دلیل افراد زیادی به کاشت آن در باغچه علاقه دارند. پیش از کاشت بهتر است خاک مناسبی را برای گیاه فراهم کنید. به این منظور باغچه را به خوبی شخم بزنید و زهکشی مناسبی را برای آن فراهم کنید. سپس برای از بین رفتن بیماری های درون پیاز، آن را درون محصول های یا غوطه ور کنید. در این مرحله عمق مناسبی را برای کاشت پیازها در باغچه انتخاب کنید و هر پیاز را درون یک حفره بکارید. در نهایت با آبیاری مناسب و نور کامل شاهد جوانه زنی پیازها خواهید بود.

مراحل کاشت پیاز گل نرگس

مراحل کاشت و پرورش گل نرگس در گلدان یا باغچه را در قسمت قبل به طور کامل شرح دادیم. فراموش نکنید که این پیاز نیز مانند سایر پیازها نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است؛ زیبا آب بی اندازه باعث پوسیدگی پیاز و گندیدگی آن می شود. حتما برای کاشت این پیاز نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • انتخاب خاک مناسب با نوع پیاز؛
  • ایجاد زهکشی مناسب برای باغچه یا گلدان؛
  • از بین بردن بیماری های درون گیاه به کمک سموم نامبرده؛
  • انتخاب محل کاشت دارای نور کافی؛
  • ایجاد رطوبت کافی در طول فصل رشد پیاز؛
  • کاشت پیاز در عمق مناسب با توجه به اندازه آن؛
  • رعایت فاصله 4 الی 10 سانتی متری برای کاشت چند پیاز در کنار یکدیگر.

فراموش نکنید که گل نرگس برای حیوانات خانگی سمی است؛ بنابراین پس از کاشت دور زمین را حصار بکشید یا گلدان را دور از دسترس حیوانات قرار دهید.

پس از تمام شدن یک دوره پرورش گل نرگس در گلدان چه کار کنیم؟

اگر قصد دارید پس از پایان گلدهی پیازها از آن ها مجدد برای کاشت استفاده کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. ابتدا اجازه دهید برگ های گیاه به طور طبیعی و کامل خشک شوند. سپس با آزاد کردن خاک گلدان، پیازها را به آرامی از درون گلدان جدا کنید. توجه داشته باشید که اگر پیازی نرم بود، آن را دور بیاندازید؛ زیرا پیاز فاسد شده است. در این مرحله به کمک قیچی باغبانی ریشه های پیازها را ببرید و آن را درون هوای آزاد بگذارید. با این کار پیازها به طور کامل خشک خواهند شد. البته هرگز پیازها را مقابل تابش نور خورشید قرار ندهید؛ در این صورت پیازها به راحتی از بین می روند. در نهایت با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله شرایط لازم برای نگهداری از پیازها را فراهم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع محصولات کشاورزی و و انواع پیاز گل مانند پیاز با شماره های موجود در تماس بگیرید. این مجموعه با عرضه بیش از 500 نوع از محصولات کشاورزی به صورت آنلاین در کنار مشتریان محترم است.

گل نرگس از دسته گیاهان پیازی و جزو زیباترین و خوشبو ترین گلهای موجود در طبیعت است که بویش از فاصله ها، انسان را سرمست می کند.
عطر نرگس شاداب کننده است و برای مخاط و سینوس ها مفید است و از سرماخوردگی جلو گیری می کند. فصل گل ‌دهی گل نرگس بین اواسط زمستان تا اواخر بهار است.
اگر مهارت زیادی در کاشت گیاهان پیازی ندارید، بهترین گزینه برای شروع گل نرگس است زیرا کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش آسان است.
گل نرگس از آسان ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه وا داشت هرچند نگهداری و کاشت آن نیاز به حوصله و مهارت دارد.
برای به گل نشستن پیازهای نرگس باید یک دوره سرما ببینند اما بعد از به گل نشستن نیازمند دمای بالاتری هستند.
جهت به فروشگاه اینترنتی flower onion مراجعه کنید.


گلدان را تا نیمه از خاک مناسب پر کنید به نحوی که دو سوم پیاز زیر خاک قرار گرفته باشد و اطراف پیاز با خاک پوشانده شود.
جهت و بستر کشت مناسب به سایت نازبو مراجعه کنید.
پس از کاشت گلدان را آبیاری کنید که خاک آن به طور کامل خیس شود و در محلی گرم زیر تابش نور مستقیم خورشید مستقر کنید.
پیازها برای شروع رشد به دو الی سه هفته زمان نیاز دارند. پس تا زمان سر بر آوردن ساقه ها از خاک از آبیاری آنها اجتناب کنید.
پس از شروع رشد ساقه گلدان هرگز نباید کاملا خشک بماند. تا زمان شکوفا شدن گلها هر دو هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب به گلدان بدهید، این کار باعث رشد سریعتر و بهتر گیاه می شود.
بهترین کود نیز برای پیاز نرگس ترکیب کود سه بیست و آمینو اسید سه بار به فاصله هر ۱۰ روز یکبار بعد از برگدهی پیازها
زمانی که گیاه شروع به گل دهی کرد گلدان را از زیر نور مستقیم آفتاب برداشته و در جایی سایه قرار دهید و هر روز مقدار کمی آب به آنها بدهید.

شرایط نگهداری و پرورش گل نرگس:

خاک مورد نیاز گل نرگس: نرگس از گل های پیازی محسوب می شود و مانند همه گل های پیازی خاک سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را نمی پسندد. اگر خاک باغچه یا گلدان تان رسی است، برای بهتر شدن زهکشی آن کمی شن را با آن مخلوط کنید. برای باغچه گل نرگس استفاده از کودهای حیوانی مناسب است و برای گلدان های نرگس داخل آپارتمان ورمی کمپوست ، کود مناسبی است.
نحوه آبیاری گل نرگس: پیاز گل نرگس پس از کاشت نیاز به آبیاری دارد پس از آن بخصوص در فضای باز زمانی اقدام به آبیاری زمین می کنیم که سطح خاک کاملا خشک شده باشد معمولا در پاییز و زمستان به علت بارندگی نیاز آبی کمتری دارد آبیاری زیاد و غرق آب بودن خاک باعث پوسیدگی پیاز ها خواهد شد. همچنین در صورت افراط در آبیاری، برگ هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن باید کمی خشکی ببیند.
دما: ماندگاری گل نرگس در هوای سرد بیشتر است و در دمای بالاتر گل ها زودتر پژمرده می شوند. برای داشتن نرگس هایی با طول عمر زیاد بهترین شرایط دمایی در زمان گلدهی بین ۱۸ تا ۵ درجه می باشد گرمتر شدن محیط باعث کاهش طول عمر گل نرگس خواهد شد.
کوددهی: در صورتیکه کاشت نرگس را در گلدان انجام داده اید، استفاده از کودهای آلی مانند مفید می باشد.
بهترین کود نیز برای پیاز نرگس ترکیب کود سه بیست و آمینو اسید سه بار به فاصله هر ۱۰ روز یکبار بعد از برگدهی پیازها
در باغچه نیز کودهای حیوانی مناسب خواهد بود. جهت به فروشگاه آنلاین مراجعه کنید.

نرگس یکی از گل های زیبا و خوش بوی موجود در طبیعت است. نرگس جزء گیاهان پیازی بوده و به عنوان گلی باغچه ای شناخته می شود. در حالت عادی زمان گلدهی این گل زیبا و معطر، روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار می باشد ولی امکان جلو انداختن فصل گلدهی آن در محیط گلخانه ای برای چند ماه وجود دارد.

خیلی از افراد برای استفاده از این نعمت خداوندی آن را در منزل نگهداری می کنند. کاشت پیاز گل نرگس و نگهداری از آن به مهارت و حوصله نیاز دارد. در این مقاله شما را با نحوه کاشت پیاز گل نرگس و نگهداری از آن آشنا خواهیم کرد.

گل نرگس جزو گیاهان پیاز دار و چند ساله مقاوم است. دراکثر مناطق آب و هوایی رشد می کند، اما تحمل آب و هوای بسیار گرم و مرطوب را ندارد. ارتفاع این گیاه بسته به نوع گونه آن 30 الی 60 سانتی متر است. دارای برگ های سبز نازک و ظریفی هستند که گل های شیپوری شکل آن را احاطه کرده اند.

گلهای نرگس با توجه به گونه ی آن، به صورت تکی یا دسته ای (1 تا 20 عدد گل) برروی یک ساقه قرار دارند. هر چه تعداد گل ها روی ساقه بیشتر شود، ساقه به سمت پایین خمیده می شود. گل های نرگس دارای 6 گلبرگ بوه و در رنگهای صورتی، زرد، نارنجی و سفید و یا در رنگ های اصلاح نژاد شده جدید وجود دارند. اکثر گونه های گل نرگس دارای عطر زیادی می باشند.

گل نرگس بسیار زیبا

شرایط مناسب کاشت گیاه نرگس:

گیاه نرگس از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت ماه به گل می نشیند.

زمان مناسب کاشت:

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، نرگس گیاهی پیازی است گیاهان پیازی برای رشد بهتر نیاز به سبک دارند. اگر باغچه شما خاکی رسی دارد بهتر است کمی شن به آن مخلوط کنید تا زهکشی آن مطلوب شود. از نیز برای باغچه می توان استفاده کرد. برای گلدان های داخل آپارتمان ورمی کمپوست کود مناسبی خواهد بود. پیاز گل نرگس را 2-4 هفته قبل از سرد شدن هوا در فصل پاییز (در اوایل تا اواسط پاییز) در زمین می کارند.

خاک مناسب:

گل های نرگس قادرند در هر خاکی رشد کنند. اما بهترین خاک برای کاشت این گل زیبا، و سبک با زهکشی مناسب است. اگر خاک یا باغچه تان رسی است کمی شن و کود حیوانی و به خاک گلدان اضافه کنید بسیاری از گونه های نرگس در خاک های اسیدی بهتر رشد می کنند.

نور مناسب:

گل نرگس برای رشد مطلوب خود به نور کامل و کافی بخصوص در آغاز بهار نیاز دارد.

آبیاری:

گل نرگس آبیاری زیاد را دوست ندارد. در فصل رشد گیاه، خاک را مرطوب نگهدارید. حتما به این نکته توجه کنید که خاک بیش از حد خیس نباشد و دارای زهکشی مناسب باشد. در غیر این صورت ریشه نرگس بلافاصله پوسیده شده و از بین می رود. در صورت آبیاری بیشتر، اندازه برگها بیش از حد بزرگتر شده و گل نمی دهد.

دمای مناسب:

گل نرگس در هوای سرد ماندگاری بالایی دارد. دمای بالا موجب پژمرده شدن سریع گلها می شود.

محل مناسب کشت پیاز گل نرگس:

گل نرگس برای کاشت در بین درختچه ها و باغچه های باریک مناسب است. این گل زیبا در باغچه ها و در مجاورت با گل های وحشی، حاشیه دیوارها و در جنگل ها در مجاورت درخت ها به خوبی رشد می کند. باغ پر از گیاه، بیشه بزرگ مکان مناسبی برای کاشت این گل زیباست.

برخی از باغبان ها هزاران نرگس را در کنار هم در باغشان میکارند. کاشتن تعداد انبوهی از گیاه نرگس در کنار هم یا در کنار سایر گیاهان مشکلی برای گل های نرگس به وجود نیاورده بلکه باعث بهبود فرآیند رشد آنها می شود. اما بهتر است تعداد کمتری پیاز نرگس در کنار هم کاشته شود.

برای کاشت پیاز سنبل باید یک گلدان مناسب انتخاب کنید. گلدان باید حداقل ۱۸ سانتی‌ متر عمق داشته و عرض آن حداقل ۵ سانتیمتر از پهن‌ ترین قسمت پیاز بزرگ‌ تر باشد.

انتخاب پیاز گل نرگس:

در فصل پاییز اقدام به خرید پیاز گل نرگس کنید. برای خرید پیازی بدون بریدگی، خراش یا دندانه را انتخاب کنید. بهتر است پیازهای بزرگتر را انتخاب کنید تا گل بزرگتری بدهد. پیاز نرگس باید دارای ریشه بوده و ساقه ای از آن رشد نکرده یاشد. اگر فعلا قصد کاشت پیاز را ندارید آن را داخل یخچال نگهداری کنید. از قرار دادن پیاز در یخچالی که سیب وجود دارد اجتناب کنید، گاز اتیلن آزاد شده توسط سیب پیاز را بی بار کرده و موجب عدم گل دهی گل نرگس می شود.

پیازهای نرگس دو نوع هستند:

  • نوع اول که فقط یک نوک (دماغه) دارند.
  • نوع دوم که دو دماغه دارند. گلهایی که از این پیازها به وجود می آید درشت تر می باشند.
  • هر دماغه در پیاز یک ساقه و یک گل می دهد.

کاشت پیاز گل نرگس در گلدان:

  • برای کاشت گل نرگس، گلدان شما باید دارای حداقل 18 سانتی متر عمق باشد و عرض آن نیز حداقل از پهن ترین قسمت پیاز 5 سانتی متر بزرگ تر در نظر گرفته شود و به عبارتی بین پیازها و دیواره گلدان از طرفین 5 سانتی متر فاصله باشد. البته بسته به تعداد گل ها اندازه دهانه آن متفاوت است.
  • برای کاشت پیاز گل نرگس یک گلدان سنگین سفالی یا سنگی انتخاب نمایید، زیرا در صورت سبک بودن ممکن است گل ها در مرحله گردن غازی یه طرفه شده و نرگس ها به یک سمت غالب شوند و همین سبب واژگونی گلدان شود.
  • زهکشی گلدان را کنترل کنید. برای این که پیاز نرگس بتواند بخوبی خشک شود بایستی برای تخلیه آب حداقل یک سوراخ در کف وجود داشته باشد.
  • قبل از کاشت به مدت 2 ساعت انتهای پیاز را داخل آب ولرم قرار دهید.
  • به اندازه سه برابر اندازه خود پیاز خاک روی پیاز بریزید. اگر قرار است چندین پیاز را در کنار هم بکارید با فاصله 4 تا 10 پیاز از هم فاصله دهید. در ابتدا این فاصله ها زیاد به نظر می رسد، ولی با رشد گل ها این فاصله های خالی پر خواهد شد.
  • بعد از کشت پیازها آنها را آبیاری کرده و درزیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • تا زمانی که ساقه ها از خاک خارج نشده اند آبیاری نکنید.
  • پس از شروع رشد نباید کاملا خشک باشد.
  • تا باز شدن گل ها 2 هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب بدهید.
  • موقع گلدهی گیاه را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

مرحله کاشت پیاز

کاشت پیاز گل نرگس در زمین:

  • جهت کاشت حتما باید پیازهای بزرگ تری را انتخاب کنید که خشک نباشند.
  • پیاز را در عمقی 1/5 تا 5 برابر اندازه خودش بکارید.
  • جهت جلوگیری از سرما زدگی باید در فصل زمستان حتما با 90 سانتی متر خاک روی پیاز را بپوشانید.
  • برای جلوگیری از شلوغی باغچه و تراکم گل ها، پیاز ها را با فاصله 10 سانتی متری از هم بکارید.
  • برای بهاره سازی گل ها، باید پیاز ها را در فصل پاییز بکارید تا در بهار به گل بنشیند.
  • قبل از کشت پیازها به مدت 8-10 هفته در دمای 6-8 درجه سانتی گراد در شرایط نور و تاریکی نگهداری شود.

مراقبت از گل نرگس:

  • در صورت عدم رشد کافی گل از کودی با درصد نیتروژن کم و پتاسیم بالا استفاده کنید.
  • بعد از اتمام گل دهی گل های پژمرده را جدا کنید اما به ساقه گل دست نزنید. ساقه باید به اندازه ای رشد کند که خودش از بین برود تا مواد لازم برای سال بعد را در پیاز خود ذخیره کند.
  • بعد از از بین رفتن گیاه آن را از پایین ترین بخش ببرید.
  • بعد از شروع خواب زمستانی گیاه به آن کود استخوانی بدهید.
  • گیاه نرگس به دلیل داشتن موادی در ترکیبات خود برای حیوانات خانگی سمی است.

زمان برداشت پیاز گل نرگس

مرحله آماده سازی پیاز نرگس:

پیازهای گل نرگس بعد از خریداری تا زمانی که کاشته شوند بایستی در یخچال نگه داشته شوند. پیش از اینکه اقدام به کاشت پیازها بکنید.

پیازها برای شروع رشد به دو الی سه هفته زمان نیاز دارند. پس تا زمان سر بر آوردن ساقه ها از خاک از آبیاری آنها اجتناب کنید. پس از شروع روند رشد ساقه ها نباید آنها را کاملا خشک نگه داریم. تا زمان شکوفا شدن گلها هر دو هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب به گلدان بدهید، این کار باعث رشد سریعتر و بهتر گیاه می شود. زمانی که گیاه شروع به گلدهی کرد گلدان را از زیر نور مستقیم آفتاب برداشته و در جایی سایه قرار دهید و هر روز مقدار کمی آب به آنها بدهید.

پیازهای گل نرگس برای گل دادن نیاز به عوامل انگیزشی زمستانه دارند. هر پیاز پایه ای به طول 30 الی 40 سانتی متر تولید می کند که گلها در قسمت انتهایی آن مستقر شده و برگهایش به شکل نواری می باشند.

گیاه نرگس در هنگام رشد پیازها در منزل تنها یکبار به گل می نشیند. برای بهاره سازی باید کاشت پیازه ها در پاییز انجام گیرد و نگهداری از آنها در دمای 6 الی 8 درجه سانتی گراد برای 8 الی 10 هفته در شرایط تاریکی در دستور کار قرار گرفته و به صورت متناوب تحت شرایط نور و تاریکی قرار داده شوند.

بایستی توجه داشته باشید که محلی که پیازها در آن نگه داشته می شوند از گاز اتیلن عاری بوده باشد زیرا وجود این گاز باعث بی بار شدن پیاز نرگس شده و مانع گلدهی آن می شود، بنابراین پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب هم وجود دارد نگذارید.

بعد از شکوفه دادن گلها در بهار احتمال از بین رفتن بخش بالایی بعضی از ساقه ها وجود دارد. این عمل در واقع برای ممانعت از تغییر و نابودی دانه های گیاه انجام می شود. در صورت زرد شدن برگهای موجود در این ساقه ها حتما آنها را جدا کنید. رشد گل نرگس غالبا به سمت نور خورشید صورت می گیرد، یعنی خود گلها خورشید را جذب می کنند، پس می توانید انتظار رشد آنها در هر نقطه ای از باغچه تان را داشته باشید.

سوالات متداول در مورد پیاز گل نرگس:

  1. گل نرگس نماد چیست؟

گل نرگس اولین گل هایی است که در بهار می بینیم و نشان دهنده خوبی برای پایان زمستان است. به همین دلیل، دیده می شود که آنها نمایانگر تولد دوباره و آغازهای جدید هستند.

  1. ماندگاری گل نرگس چقدر است؟

از شش هفته تا شش ماه، بسته به محل زندگی و ارقامی که رشد می کنید. بعد از شکوفه دادن، اجازه دهید گیاه گل نرگس پیاز خود را برای سال آینده بازسازی کند. تا زمانی که این اتفاق می افتد برگها سبز می مانند. وقتی برگها شروع به زرد شدن می کنند، می توانید برگها را قطع کنید اما نه قبل از آن

  1. چگونه گل نرگس را شکوفا می کنید؟

در هنگام شکوفایی گل نرگس را سخاوتمندانه آبیاری کنید، اما در هنگام خوابیدن گیاهان خاک را نسبتاً خشک نگه دارید. هنگامی که شاخه ها در اوایل بهار زمین را سوراخ می کنند، یک مشت کود پیاز یا هر نوع کود عمومی تهیه کنید.

  1. بهترین ماه برای کاشت پیاز گل نرگس چیست؟

بهترین زمان برای کاشت پیاز گل نرگس پاییز است. خاک باید خنک شود، اما هنگام کاشت هنوز زمین باید قابل کار باشد.

  1. آیا گل نرگس هر ساله دوباره رشد می کند؟

نرگس های عالی که هر ساله برمی گردند، پس از کاشت، دیگر کاری برای انجام کار باقی نمی ماند: این پیازها می توانند در همان جایی که هستند بمانند و سال به سال گل تولید کنند.

  1. آیا باید قبل از کاشت پیاز گل نرگس را خیس کنم؟

نکات زیر به شما کمک می کند تا گل هایی زیبا و سالم پرورش دهید. پیازهای کاشته شده را به مدت 12 ساعت قبل از کاشت در آب گرم خیس کنید. خیساندن باعث می شود پیازهای مناسب بتوانند آب کافی را جذب کرده و بلافاصله رشد را شروع کنند، در این مدت دو یا سه هفته صرفه جویی می شود.

  1. آیا می توانید در هر زمانی از سال پیاز بکارید؟

زمان کاشت پیازها به زمان شکوفا شدن آنها بستگی دارد. پیازهایی که شکوفه می دهند، مانند گل لاله و گل نرگس، باید در شهریور یا آبان وقتی که دمای خاک سرد شد، کاشته شوند. زیبایی های شکوفه تابستان مانند گل کوکب و گلادیولس بهتر است در بهار پس از عبور از همه خطر یخ زدگی کاشته شوند.

  1. وقتی گل نرگس از بین می رود چه باید کرد؟

شاخ و برگ باید دست نخورده باقی بماند زیرا مانند همه پیازها، گل نرگس باید بگذارند شاخ و برگ آنها به طور طبیعی از بین برود تا تمام انرژی بتواند به درون پیاز برگردد و برای سال آینده در آنجا ذخیره شود و برای شکوفه های زیباتر آماده شود!

برای خرید  می تپیاز گل نرگس ویژگی منحصربه‌فردی دارد، از یک پیاز چندین سال گل می‌روید و هر سال که می‌گذرد پیاز نرگس گل‌های بزرگ‌تر و درشت‌تری می‌دهد. گل نرگس چه انواعی دارد؟ چطور کاشته می‌شود و پیاز نرگس را از کجا می‌توان تهیه کرد؟ گل نرگس یکی از زیباترین و معطرترین گل‌های جهان است که در فصول سرد سال و اوایل بهار می‌روید. زیبایی گل نرگس و به‌خصوص گل نرگس شیراز از دیرباز زبانزد بوده و این گل قدمتی طولانی در سرزمین ما دارد. تکثیر و پروش این گل زیبا با پیاز نرگس انجام می‌شود و با کاشت پیاز گل نرگس می‌توان با روش تخصصی گل‌های معطر تولید کرد. برای آنکه بتوانید نوع زیبا و منحصربه‌فرد این گل یعنی نرگس شیراز را پرورش دهید به پیاز نرگس شیراز نیاز دارید. در ادامه این مقاله درباره گل نرگس، انواع، شیوه کاشت و نگهداری آن می‌خوانید. همچنین ویژگی‌های پیاز نرگس مناسب و روش‌های خرید پیاز نرگس و انواع آن را نیز به صورت مفصل در این مطلب بیان می‌کنیم تا شما بتوانید به راحتی پیازی مناسب را تهیه کرده و به شکلی اصولی مراحل کاشتن گل را انجام دهید و در نهایت از زیبایی چشم‌نواز گل‌های زرد نرگسی که کاشتید بهره‌مند شوید.

مقدمه

گل نرگس گلی زیبا از خانواده نرگسیان است که پرورشی آسان دارد و باغبان‌های مبتدی نیز به سادگی آن را تولید می‌کنند. این گل به دلیل عطر بی‌نظیرش طرفداران فراوانی دارد و گل آن زیبا و چشم‌نواز است و در رنگ زرد یا زرد و سفید و در برخی انواع زرد و نارنجی یا سفید و نارنجی مشاهده می‌شود. گل‌های نرگس بر روی ساقه این گیاه با فاصله‌های کم از یکدیگر قرار می‌گیرند، برخی انواع نرگس تک گل هستند و بر روی هر ساقه تنها یک گل می‌روید. برگ‌های گیاه به صورت طبقه طبقه از خاستگاه ریشه روییده می‌شود و گل‌برگ‌ها در دو لایه درونی و بیرون حالتی زیبا و چشم‌نواز به این گل می‌بخشد. اغلب گل‌های نرگس دارای شش گلبرگ و شش کاسبرگ هستند و تاج فنجانی شکلی که به آن شیپور نیز می‌گویند بر روی گلبرگ‌ها قرار می‌گیرد. سقراط این گیاه را گردنبند خدایان دوزخ نامیده است چرا که پیاز نرگس بسیار سمی است. سمی بودن این گیاه منحصر به ریشه آن می‌شود و گل‌ها و ساقه دارای سم زیادی نیست. به دلیل سمی بودن گیاه، خرگوش و بسیاری از حیوانات از آن تغذیه نمی‌کنند و این گیاه در برابر حمله حیوانات مقاوم است. در عین سمی بودن پیاز نرگس، از گذشته تا کنون بوی این گل نیز دارای خواصی درمانی پنداشته می‌شود. برخی بوییدن گل نرگس را مانع بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی در طول سال می‌دانند. عطر نرگس ضدعفونی کننده است و رایحه آن در از بین بردن سردرد نیز به کار می‌رود. به دلیل همین خواص دارویی و درمانی روغن نرگس نیز همچون دارو مورد استفاده برخی افراد قرار می‌گیرد.

گل نرگس

گل نرگس از خوشبوترین گل‌های طبیعی است که به دلیل این بوی خوش مورد علاقه طرفداران طبیعت و گل و گیاه است. این گل از خانواده مریم و خورشیدی است که مارچوبه‌ای‌ها نام دارند. نرگس در ترکیب رنگ‌های مختلف موجود است ولی زیبایی نوع نرگس زرد و سفید و عطر بی‌نظیر گونه نرگس شیراز طرفداران فراوانی دارد. گل نرگس علاوه بر زیبایی و عطر دلنشین دارای خواص دارویی و درمانی نیز هست. پیاز نرگس درشت است و سال‌ها گل جدید از آن سر بر می‌آورد. به دلیل سمی و زهرآگین بودن پیاز گل نرگس در اسطوره‌ها و افسانه‌ها گلی سمی تلقی می‌شود درحالی‌که گل آن سمی نیست مگر آنکه در مقدار زیاد خورده شود. نرگس خودرو از دیرباز در ایران زمین می‌روییده است و به همین دلیل در افسانه‌های قدیمی از آن یاد شده است. این گل در ایران در جغرافیای گرم و خشک می‌روید و در استان فارس و کرمان و سیستان و بلوچستان بیش از سایر مناطق پرورش داده می‌شود. گل نرگس نماد چیست؟ گل نرگس یکی از گل‌هایی است که برای عذرخواهی به دوستی هدیه می‌دهند. این گل نماد همدردی و امید است و به منظور تحسین نیز به کار برده می‌شود. امیدواری، تولد دوباره و زندگی طولانی از دیگر معانی این گل است. گل نرگس قدمتی طولانی دارد و در طول تاریخ افسانه‌ها و داستان‌های مختلفی برای آن ساخته شده است. برخی نارسیس یکی از خدایان یونان را که دچار خودشیفتگی و علاقه به خود بود منشأ این گل می‌دانند. نارسیس که زیبایی فوق‌العاده‌ای داشت در یک توطئه به کنار رودخانه‌ای می‌رود و تصویر خود را در آب می‌بیند و چون شیفته زیبایی خود بوده می‌خواهد خود را لمس کند که در آب می‌افتد و غرق می‌شود. در افسانه‌ها آمده است که گل نرگس زرد پس از غرق شدن نارسیس در این مکان روییده و به همین دلیل نام این خدای یونانی را بر روی آن گذاشتند. بنابراین این گل نماد زیبایی نیز هست. گل نرگس را همچنین نمادی برای عشق یکسویه نیز می‌دانند. در ادبیات فارسی نرگس که حالتی شبیه چشم خمار دارد به عنوان چشمی خمار و نگران به کار برده می‌شود و گاهی به دلیل رنگ زرد نمادی از بیماری است. حافظ در مصراع «چشم نرگس به شقایق نگران خواهد بود» نرگس را چون چشمی که نگران شقایق است که دیرتر از او می‌روید در آغاز بهار توصیف کرده است. شکل گل نرگس گل نرگس از چهار تا شش گلبرگ باریک شکل گرفته که رنگ زرد یا سفید دارند و در برخی انواع گل‌ها به رنگ نارنجی نیز دیده می‌شود. در برخی انواع نرگس تنها یک گل در انتهای ساقه و در برخی انواع چند گل با فاصله بر روی ساقه می‌روید. گل‌های نرگس لطیف و نازک هستند ولی با نگهداری صحیح می‌توان روزها از زیبایی و عطر آنها بهره‌مند شد. انواع مختلف این گل شکل و رنگ‌های گوناگون دارند ولی همه انواع آن دارای شیپور و گلبرگ‌هایی در اطراف آن هستند. شکل نرگس شهلا که تک‌گل بزرگ و به رنگ زرد است زیبایی خاصی دارد. نرگس شیراز به دلیل ترکیب رنگ زیبای زرد و سفید و شکل لطیفش چشم‌نواز است و زیباترین نرگس که نرگس شاعر است با طراحی ویژه و خارق‌العاده خود می‌درخشد.

انواع گل نرگس

بیش از ۱۰۰ نوع نرگس در جهان وجوددارد. ظاهر و رنگ گل نرگس بر اساس نوع آن متفاوت است. گل نرگس شیپوری، نرگس تاج بلند و تاج کوتاه، نرگس پرپر، دوگانه و نرگس سه پرچمی و سیکلامینوس برخی از انواع این گل است. نرگسی که ما اغلب آن را در بازار می‌بینیم نرگس تا ز تا است و نرگس شیراز نیز از همین دسته است. نرگس شیراز عطر و رایحه مطبوعی دارد و در استان فارس اغلب این نوع از نرگس پرورش داده می‌شود. انواع نرگس به همین جا ختم نمی‌شود و برخی انواع آن مانند نرگس شاعرانه یا پوتیکوس و یا بالبو نیز از دسته نرگسیان هستند. در ادامه برخی از این انواع را معرفی می‌کنیم. برخی از انواع نرگس نیز جزو گونه‌های دورگه هستند و با اصلاح گونه پدید آمدند، انواع دورگه این گیاه اغلب عطر و بوی نرگس اصلی را ندارند.

گل نرگس زرد شیپوری

گل نرگس هلندی یا شیپوری بر روی هر ساقه یک گل دارد و شیپور بزرگ که گاهی از گلبرگ‌های اطرافش نیز بزرگ‌تر است ویژگی اصلی این گیاه است. منشأ این نوع گل اروپا است و در اواسط فصل بهار گل‌دهی دارد.

گل نرگس تاج کوتاه

گل نرگس تاج کوتاه یک گل بر روی هر ساقه دارد و تک‌گل است و مانند بیشتر انواع نرگس در بهار گل‌دهی دارد. تاج شیپور میانی این گل کوتاه‌تر از گلبرگ‌ها است و اغلب در دو رنگ زرد و سفید می‌روید. شیپور آن زرد و گلبرگ‌ها سفید است. این گل در برابر سرما مقاوم است و گلی آفتاب‌دوست محسوب می‌شود.

گل نرگس هلندی

گل نرگس هلندی یا گل نرگس ژونکی گلی زیبا و تک گل بر روی هر ساقه است که هر ساقه و گل از یک پیاز می‌روید. در انواع دو دماغه که پیاز نرگس دارای دو نوک است دو ساقه از هر پیاز می‌روید.

گل نرگس تاج بلند

گل نرگس تاج بلند گلی است که بر روی هر ساقه یک گل روییده و تاج و شیپور میانی گل بلند است و گلبرگ‌های اطراف آن کوتاه‌تر از تاج هستند.

گل سیکلمیوس

گل نرگس سیکلمیوس نوع دیگر تک‌گل از انواع نرگس و به رنگ زرد است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر نیز رشد می‌کند. سر این گل‌ها رو به سوی پایین است و به شکلی وارونه می‌رویند.

گل نرگس شهلا

گل نرگس شهلا یکی از رایج‌ترین انواع گل نرگس است که به گونه کلاسیک نیز شهرت دارد. این گل بزرگ است و به رنگ زرد می‌روید. شیپور داخلی آن بزرگ و زردرنگ است و همرنگ گلبرگ‌ها است.

گل نرگس وحشی

گل نرگس در برابر سرما مقاوم است ولی گل نرگس وحشی علاقه خاصی به گرما دارد و در جغرافیایی با آب و هوای گرم می‌روید. این گل نیز مانند انواع دیگر دارای رایحه‌ای مطبوع است.

گل نرگس پرپر

گل نرگس پرپر شبیه به گل رز است و با انواع دیگر نرگس از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارد. بر روی هر ساقه گیاه حدود ۲۰ گل روییده و گلی مناسب فضاسازی باغ است. گل نرگس پرپر از گلبرگ‌های فراوان تشکیل شده  ظاهری زیبا دارد و در گل‌آرایی از آن استفاده می‌شود. این گل نیز در طیف رنگ‌های گل نرگس از زرد تا نارنجی وجود دارد.

گل نرگس شاعری

گل نرگس شاعری زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و ظاهری شاعرانه با گلبرگ‌های سفید و بزرگ و شیپور کوچک زرد و نارنجی در وسط گل دارد و با این ویژگی‌های که از نظر زیبایی و رایحه از تمامی نرگس‌ها خاص‌تر است جلوه شاعرانه‌ای در طبیعت دارد. نرگس شاعری رایحه تندی دارد و ظاهری متفاوت و چشم‌نواز و شیپور میانی آن نسبت به گلبرگ‌ها بسیار کوچک‌تر است.

گل نرگس مینیاتوری

گل نرگس مینیاتوری همانطور که از نامش مشخص است کوچک است و به سادگی در فضاهای باز خانه رشد می‌کند. این گل زیبا در رنگ‌های مختلف زرد و سفید به صورت یک‌رنگ رشد می‌کند و به اندازه سایر انواع گل نرگس در برابر سرما مقاوم نیست و برای محافظت از آن در برابر سرما و یخ‌زدگی باید در فصل سرد و یخبندان آن را در محیط خانه نگهداری کرد.

نگهداری نرگس

گل نرگس گلی مقاوم در برابر سرما و گلی پیازی است. برای نگهداری آن در باغچه لازم است زیر نور زیاد یا کم خورشید قرار گیرد، در خاک گلدان کاشته شود و در زمان رشد خاک آن مرطوب باشد. برای نگهداری از گل نرگس هر آب و هوایی مناسب است و می‌توان نرگس را در همه مناطق به شرط آنکه بسیار گرم نباشند، کاشت. این گل مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و چند سال پس از کاشت گل می‌دهد زیرا پیاز گل نرگس چندلایه و فلسی شکل است و قادر است هر سال گل‌های جدیدی به بار آورد. نگهداری نرگس پس از بار دادن کاری ساده و آسان است زیرا به سرما مقاوم است و آب و هوای مخصوصی نیاز ندارد و همچنین به دلیل سمی بودن آن در برابر حیوانات نیز نیاز به محافظت ندارد چراکه هیچ حیوانی آن را نمی‌خورد. بهتر است در فصل گل‌دهی خاک آن مرطوب باشد ولی نیاز به آبیاری مداوم ندارد و آبیاری زیاد باعث فساد پیاز نرگس می‌شود. بهتر است در صورتی که ساقه‌های برخی از گل‌ها زرد شد این شاخه‌ها از گیاه جدا شود. نرگس به سوی نور متمایل می‌شود و ممکن است در هر سوی باغچه رشد کند که به نور نزدیک‌تر باشد، بنابراین نیاز به فضایی مناسب برای حرکت در باغچه دارد.

نحوه کاشت نرگس

گل نرگس یکی از آسان‌ترین انتخاب‌ها برای کاشت گیاه پیازی است. اگر اولین بار است که می‌خواهید کاشتن گل‌های پیازی را امتحان کنید بهترین انتخاب گل نرگس است. اگر توجه کافی را در هنگام انتخاب پیاز گل نرگس داشته باشید به سادگی این گل به بار نشسته و رشد می‌کند و برای سال‌ها در فصل بهار گل می‌دهد. پیش از کاشتن گل نرگس در گلدان یا باغچه لازم است زهکشی مناسب انجام شود چرا که گل نرگس به خاکی سبک نیاز دارد و در خاک رس سنگین به خوبی نمی‌روید. زهکشی خاک را سبک کرده و شرایط رشد گل نرگس را فراهم می‌کند زیرا خاک سنگین برای انواع گیاهان پیازی مناسب نیست و می‌تواند باعث پوسیدگی پیاز شود. نور مناسب برای رشد نرگس اهمیت دارد. با وجود آنکه این گیاه در شرایط بسیار مرطوب و گرم رشد نمی‌کند ولی نور زیاد آفتاب برایش مناسب است. نرگس در آفتاب زیاد و همچنین نور کم و تا حدودی سایه نیز رشد می‌کند. نحوه کاشت این گیاه مانند گیاهان پیازی دیگر با استفاده از پیازی مناسب و بدون خراش و بریدگی است. پیاز گل نرگس به دو صورت یک دماغه و دو دماغه وجود دارد که از هر دماغه یک ساقه گیاه رشد می‌کند. پیاز باید سالم و بدون آسیب باشد و هر چه پیاز نرگس بزرگ‌تر باشد گل‌های درشتری از آن می‌روید. کاشت گل نرگس در گلدان برای کاشت گل نرگس در گلدان نیاز به گلدانی سنگین و بزرگ دارید. لازم است گلدان سنگین و از جنس سرامیک یا سفال باشد چرا که بعد از رشد ساقه‌های نرگس ممکن است گیاه به یک سمت خم شود، زیرا این گیاه با توجه به جهت نور مسیر خود را تغییر می‌دهد و در صورتی که گلدان سبک باشد باعث برگشتن و افتادن آن شود. خاک زهکشی شده برای نرگس مناسب است و لازم است گلدان سوراخ‌هایی برای زهکشی و عبور آب از میان آن داشته باشد. عمق گلدان نیز بهتر است در حدود ۱۸ سانتی‌متر باشد. این عمق به دلیل رشد ریشه پیاز مناسب است. در ابتدا پیاز نرگس را برای دو ساعت در آب نیمه گرم قرار دهید و برای اینکار باید تنها انتهای پیاز نرگس در آب قرار بگیرد. سپس پیازی که دو ساعت در آب مانده را برداشته و گلدان تا نیمه از خاک مناسب پر کرده و پیاز را در آن قرار دهید به شکلی که دو سوم پیاز در خاک قرار گیرد و بقیه آن از خاک بیرون باشد. نکته ۱: مرحله خیس کردن پیاز نرگس مرحله‌ای مهم است چرا که این فرآیند گیاه را آماده رشد می‌کند و از سویی دیگر نباید پیاز را به طور کامل و یا بیش از دو ساعت در آب بگذارید زیرا موجب پوسیده شدن پیاز نرگس می‌شود. نکته ۲: نکته دیگر این است که پس از قرار دادن پیاز در خاک بهتر است اطراف آن را با خاک سفت کنید و خاک آن به صورت مستمر تا دو هفته مرطوب باشد و پس از آن می‌توان گیاه را هفتگی آبیاری کرد. کاشت گل نرگس در باغچه کاشتن گل نرگس در باغچه تقریباً مشابه کاشت در گلدان است. مرحله خیس شدن پیاز نرگس در آب برای دو ساعت در اینجا نیز انجام می‌شود. نحوه قرارگیری پیاز گل نرگس در خاک باغچه باید به صورتی باشد که هر پیاز فضای کافی برای رشد داشته باشد. خاک مناسب را در باغچه زهکشی کرده و سپس پیازها را در آن قرار دهید. نکته مهم در کاشت نرگس عمقی است که آن را در زیر خاک قرار می‌دهید، این عمث مشخص و استاندارد نیست و با توجه به اندازه پیاز در نظر گرفته می‌شود و گاهی گفته می‌شود لازم است حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر خاک بر روی پیاز قرار گیرد ولی بهتر است با توجه به اندازه متفاوت پیاز گل نرگس بر اساس بزرگی و کوچکی هر پیاز آن را در عمق خاک قرار دهید. مهم این است که پس از قرار دادن پیاز در خاک به اندازه‌ای خاک نرم بر روی آن قرار گیرد که حدود ۴ برابر اندازه پیاز خاک روی آن را بپوشاند. فاصله هر پیاز با پیاز دیگر در باغچه نیز اهمیت دارد چرا که اگر پیازها نزدیک به یکدیگر باشند ممکن است جلوی رشد یکدیگر را بگیرند. به اندازه ۴ تا ۸ برابر هر پیاز فضایی خالی بین آن‌ها نیاز است و اغلب گفته می‌شود با رعایت فاصله ۱۵ سانتی‌متری میان پیازها نیز می‌توان امکان رشد مناسب آن‌ها را فراهم کرد. دمایی که پیاز نرگس برای رشد نیاز دارد حدود ۶ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است و گیاه برای مدت ۸ هفته و گاهی تا ۱۰ هفته نیاز به نگهداری در این دما نیاز دارد. گل نرگس شهلا در اواخر زمستان و بهار گل‌دهی دارد و گل نرگس شیراز در اواخر پاییز و زمستان گل می‌دهد و سایر انواع نرگس نیز در همین بازه زمانی اواخر پاییز تا اوایل بهار دوران گل‌دهی خود را خواهند داشت. نکته ۱: در صورتی که علف‌های هرز در اطراف نرگس رشد کردند بهتر است به سرعت آن‌ها را حذف کنید زیرا علف هرز عاملی مهم در عدم رشد نرگس است.

خاک مناسب کاشت نرگس

گل نرگس در خاکی با زهکشی مناسب رشد می‌کند. برای زهکشی لازم است به خاکی که رسی و سنگین است خاک با دانه‌های درشت مانند شن اضافه کرد. در صورتی که آب به خوبی از میان خاک عبور کند خاک مناسب رشد پیاز نرگس خواهد بود. به طور کلی پیاز در خاکی سبک بهتر رشد می‌کند و با افزودن شن به خاک سنگین می‌توانید خاک گلدان یا باغچه خود را سبک کنید. تا زمان رشد گیاه لازم است دو تا سه هفته یکبار خاک تقویت شود. کود حیوانی برای تقویت خاک باغچه و ورمی کمپوست برای گلدان تقویت‌کننده مناسبی است. با توجه به گونه نرگسی که انتخاب کردید نوع خاک از نظر اسیدی بودن اهمیت دارد. برای رشد برخی انواع خاک خنثی مناسب است و برخی از انواع نرگس در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کنند.

زمان کاشت نرگس

گل نرگس گلی مقاوم در برابر سرما است و بهتر است قبل از آنکه دمای هوا بالا برود کاشته شود زیرا این گل سرما را دوست دارد و همچنین برای آنکه این گیاه با سردی زمین دچار انجماد نشود نیز لازم است قبل از سرد شدن کامل زمین کاشته شود و بنابراین پاییز بهترین فصل کاشتن برخی گونه‌های نرگس است. در اوایل پاییز می‌توان پیاز نرگس را در خاک کاشت ولی تا اواسط پاییز نیز هنوز امکان کاشت این گیاه وجود دارد. یک ماه پیش از آنکه هوا سرد شود و یا نهایتاً دو هفته قبل از آغاز فصل سرما بهترین زمان برای کاشت گل نرگس است.

انواع نرگس آپارتمان

گل نرگس در بیش از ۱۰۰ گونه مختلف در جهان وجود دارد و انواع دورگه آن نیز به وفور یافت می‌شود. در صورتی که شرایط رشد گیاه مهیا باشد می‌توان آن را در آپارتمان نیز نگهداری کرد ولی این گل به نور آفتاب نیاز دارد و سرما دوست است و برای رشد لازم است حدود ۸ تا ۱۰ هفته در دمای حدود ۷ درجه قرار داشته باشد که ممکن است در بسیاری از آپارتمان‌ها چنین شرایطی وجود نداشته باشد. انواع گل نرگس آپارتمان مانند نرگس شهلا که می‌توان آن را در گلدان کاشت و در دمای مناسب در گلخانه نگهداری کرد در صورتی که سال‌های بعد نیز در شرایط مساعد رشد قرار گیرند دوباره گل خواهند داد چرا که پیاز گل نرگس برای چندین سال گل‌دهی دارد. گل نرگس را در ابتدا یا نیمه پاییز می‌کارند و در اواخر پاییز تا بهار گل‌های آن می‌روید. برخی انواع گل نرگس در اواخر پاییز و زمستان و برخی انواع در بهار گلدهی دارند. از پیاز گل نرگس با توجه به اندازه‌ای که دارد گل‌هایی در ابعاد مختلف می‌روید. هر چه پیاز نرگس بزرگ‌تر باشد ابعاد گل‌هایی که از آن می‌رویند نیز بزرگ‌تر خواهد بود. پیاز گل نرگس در دو گونه یک دماغه و دو دماغه وجود دارد. به نوکی که در پیاز وجود دارد دماغه گفته می‌شود و از هر دماغه ساقه و گل جداگانه‌ای می‌روید. پیازهای دو دماغه گل‌هایی درشت‌تر نیز می‌دهند. پیاز گل نرگس پس از کاشت به خوبی رشد کرده و نیاز به جابه‌جایی ندارد.

خرید پیاز نرگس

در خرید پیاز نرگس به چند نکته توجه کنید. پیاز باید بدون زدگی و بریدگی و سالم باشد. پیاز ریشه دارد ولی نباید ساقه‌ای در حال رشد داشته باشد. اگر می‌خواهید گل‌هایی درشت داشته باشید پیازهای درشت‌تر را انتخاب کنید زیرا هر چه پیاز نرگس بزرگ‌تر باشد گل‌های درشت‌تری از آن می‌روید. در صورتی که باغچه‌ای پر گل می‌خواهید پیازهای دو دماغه را انتخاب کنید که از هر پیاز نرگس دو ساقه و دو گل مجزا داشته باشید. توجه کنید که بر روی پیاز خراش دیده نشود.

نگهداری پیاز نرگس

پیاز گل نرگس را می‌توان در پاییز خریداری کرد و در یخچال نگه داشت. برای مراقبت از پیاز نرگس به یاد داشته باشید که گاز اتیلن مانع باروری این پیاز می‌شود و بهتر است این پیاز از گار اتیلن دور باشد. در یخچالی که سیب نگهداری می‌شود نیز نباید پیاز نرگس را نگهداری کنید.

سوخک

پیاز گل نرگس چندین سال گل می‌دهد. در سال‌های دوم و سوم پیازچه‌های کوچکی که اصطلاحاً به آن سوخک گفته می‌شود در اطراف پیاز اصلی رشد می‌کند. این پیازچه‌ها نیز قدرت باروری داشته و گل نرگس از آن‌ها می‌روید. می‌توان این پیازهای کوچک را از پیاز اصلی جدا کرد و در فاصله مناسب از پیاز نرگس قرار داد و در زمین کاشت تا بارور شود.

نرگس شیراز

گل نرگس شیراز  گلی با عطر و رایحه‌ای بی‌نظیر است که در فصل سرد گل می‌دهد و طرفداران خود را مست از بوی فوق‌العاده خود می‌کند. نرگس شیراز با ترکیب رنگ زیبای زرد و سفید خود زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. شیپور درونی گیاه که در واقع پرچم آن بوده است زردرنگ و گلبرگ‌های نازک اطراف آن سفید است. این گیاه پیازی با ارتفاع حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر به عطر دلپذیرش مشهور است و بیش از گیاهان گل‌دار دیگر نسبت به سرما مقاوم است. نرگس شیراز حتی از زنبق نیز مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارد. این گیاه با توجه به اصول کاشت به راحتی قابل کاشت است و هر باغبان مبتدی می‌تواند پیاز نرگس را کاشته و در فصل گل‌دهی از زیبایی گل‌های نرگس شیراز بهره‌مند شود. گل نرگس شیراز را در اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌کارند و بهترین زمان برای آن کاشتن در اواخر مرداد و شهریور است زیرا که لازم است ریشه‌های گیاه تا پیش از سرد شدن زمین به خوبی رشد کند. نرگس شیراز نیز مانند سایر انواع نرگس نیاز به خاکی سبک دارد که زهکشی مناسب داشته باشد. اگرچه زمان کاشت این نوع نرگس با دیگر انواع آن متفاوت است ولی نحوه کاشت به صورت یکسان انجام می‌شود.

کاشت گل نرگس شیراز

گل نرگس شیراز نیز مانند انواع دیگر در حدود ۱۰ سانتی‌متری عمق زمین کاشته شده و پیازهای نرگس شیراز با فاصله ۱۵ سانتی‌متری از یکدیگر قرار می‌گیرد. لازم است خاک سبک باشد و خاک رسی برای کاشت مناسب نیست. پس از کاشتن نیز بهتر است سطح خاک مرطوب باشد و دو هفته آبیاری به گونه‌ای انجام شود که رطوبت در خاک وجود داشته باشد ولی نرگس نسبت به آبیاری زیاد حساس است و لازم است به اندازه آبیاری انجام شود و از آبیاری زیاد خودداری کنید. در دو هفته ابتدای کاشت خاک را با ورمی کمپوست یا کود حیوانی و مواد تقویتی دارای پتاسیم تقویت کرده و اجازه دهید پیاز به خوبی ریشه دهد.

آبیاری

گل نرگس شیراز آبیاری زیاد را دوست ندارد. بهتر است هر هفته آبیاری شود، آن هم در زمانی که ضروری است و خاک خشک شده است. مرطوب بودن خاک در هفته‌های اول کاشت اهمیت دارد ولی در ادامه به محض آنکه خاک خشک بود آبیاری انجام شود. آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز نرگس شده و توصیه نمی‌شود.

مراقبت از گل نرگس

گل نرگس به راحتی رشد کرده و نیاز به مراقبت زیاد ندارد ولی لازم است شرایط برای رشد آن فراهم باشد. این گیاه به آفتاب نیاز دارد و لازم است در نور شدید یا کم خورشید قرار گیرد. برای آنکه به خوبی رشد کند به آبیاری مناسب و نه زیاد نیاز دارد و همچنین خاکی که مواد آلی لازم را به گیاه برساند نیز ضروری است. بهتر است هر هفته خاک با مواد تقویتی غنی از پتاسیم تقویت شود. کود پتاسیم‌دار و ورمی کمپوست پیاز را تقویت می‌کند.

سخن پایانی

گل نرگس گلی زیبا و چشم‌نواز است که برای رشد نیاز به شرایط خاص آب و هوایی دارد. این گل زیبا نوعی گیاه پیازی است و دارای پیازی فلسی و مطبق است و از نوع گیاهان دائمی است. بهترین زمان کاشت پیاز آن پاییز و پیش از سرد شدن زمین است. بیش از ۱۰۰ گونه نرگس در جهان وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان شرایط یکسانی برای رشد تمامی آن‌ها بیان کرد ولی به طور کلی خاک سبک و آبیاری مناسب و هفتگی و نور خورشید کافی از مهم‌ترین عوامل رشد این گیاه است.وانید از این لینک استفاده نمایید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا