انتخاب جنجالی هند برای ساخت نیروگاه‌های آبی

انتخاب جنجالی هند برای ساخت نیروگاه‌های آبی

هند قصد دارد یک میلیارد دلار برای تسریع ساخت 12 نیروگاه برق آبی در آروناچال پرادش، منطقه مورد مناقشه با چین، هزینه کند.

به گزارش سلام آنلاین، وزارت دارایی فدرال به رهبری Nirmala Sitharaman اخیرا کمک مالی تا سقف 7.5 میلیارد روپیه (89.85 میلیون دلار) را برای هر پروژه برق آبی در شمال شرق تصویب کرده است.

به گفته منابع، در چارچوب این پروژه، احتمالاً حدود 90 میلیارد روپیه برای 12 پروژه برق آبی در آروناچال پرادش اختصاص خواهد یافت.

برنامه های سد احتمالاً در بودجه فدرال 2024-2025 اعلام می شود که دولت نخست وزیر هند نارندرا مودی در 23 جولای از آن رونمایی خواهد کرد.

در ماه اوت، دولت هند قراردادهایی را به سه شرکت دولتی برای ساخت سدهای 11 گیگاواتی با سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری منعقد کرد.

در 20 سال گذشته، هند کمتر از 15 گیگاوات ظرفیت برق آبی ساخته است، در حالی که ساخت نیروگاه های زغال سنگ و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر حدود 10 برابر تعداد پروژه های جدید برق آبی است.

هند و چین 2500 کیلومتر مرز مشترک دارند که در سال 1962 جنگیدند. هند می گوید آروناچال پرادش بخشی از این کشور است، اما چین مدعی است که بخشی از تبت است و با پروژه های زیرساختی هند در آنجا مخالفت کرده است.

پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پکن ممکن است در حال ساخت سدی بر روی بخشی از رودخانه برهماپوترا که در چین به نام Yarlong Tsangbo شناخته می‌شود، به پروژه‌ها در آروندال پرادش، جایی که رودخانه سرچشمه می‌گیرد، سرعت می‌بخشد.

هند نگران است که پروژه های چینی در منطقه باعث سیل یا کمبود آب شود.

دو کشور از زمان درگیری مرزی در غرب هیمالیا در سال 2020 که منجر به کشته شدن سربازان از هر دو طرف شد، مشغول بهبود زیرساخت ها در مناطق مرزی خود هستند.

به گزارش رویترز، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند هفته گذشته با وانگ یی همتای چینی خود در قزاقستان دیدار کرد و دو طرف برای مذاکره مجدد درباره مسائل مرزی خود به توافق رسیدند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا